‘Methoden & Technieken’ Opleiding Informatiekunde ‘Methoden & Technieken’ 3e college Dinsdag 21 januari 2003 Docent: drs. F. de Vries practicumassistent:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Risico’s en gevaren van techniek
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
BESTURINGS SYSTEMEN Vincent Naessens.
KVB bij mensen met een beperking
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Instructies geven & Stroomdiagrammen
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
‘Methoden & Technieken’ Opleiding Informatiekunde ‘Methoden & Technieken’ 4e college Dinsdag 28 januari 2003 Docent: drs. F. de Vries practicumassistent:
Gemeente Nijmegen Inhoud 1.Aanleiding 2.Onderzoekskader en probleemstelling 3.Methode 4.Theorie 5.Empirie 6.Theorie versus empirie 7.Conclusies.
Academische vaardigheden - C1.5
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
De gezonde school en genotmiddelen
Beroepsgeheim Kris Stas.
Soorten en typen onderzoek
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Pedagogische theorieën
Methoden & Technieken van Onderzoek
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Kritisch denken ‘vertaald’
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Inleiding tot marktonderzoek
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Introductie Daan Haeyen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
COLLEGE12005.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Cursus Interne auditor
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

‘Methoden & Technieken’ Opleiding Informatiekunde ‘Methoden & Technieken’ 3e college Dinsdag 21 januari 2003 Docent: drs. F. de Vries practicumassistent: Toon Michel

Programma vandaag s 1. Berg, hoofdstuk 3 s 2. Berg, hoofdstuk 4 s 3. Bespreking opdracht 2 s 4. Toelichting opdracht 3

Berg, hoofdstuk 3 s Ethische kwesties: –Belangrijk hoofdstuk –Afgestemd op sitiatie in VS

Berg, hoofdstuk 3 (1) s Vraag: –Waarom is onderzoeksethiek noodzakelijk bij wetenschappelijk onderzoek? –1949: Neurenberg code –1964/1975 WHO: Verklaring van Helsinki –VS 1974: NRA stelt IRB’s in

Berg, hoofdstuk 3 (2) s IRB = Institutional Research Board –Toezichthoudend orgaan –Vereist: ‘written informed consent’ van elke proefpersoon/respondent –Doel: bescherming door beperking van het risico voor de respondent

Berg, hoofdstuk 3 (3) s Relatie onderzoeker – proefpersoon is geheel verschillend in grootschalig of kleinschalig onderzoek

Berg, hoofdstuk 3 (4) s 3 soorten IRB reviews: –Full blown: alle pp schriftelijk toestemming vragen –Expedited: versnelde procedure –No: geen review, dit wordt bepaald door de CFR

Berg, hoofdstuk 3 (5) s Onderzoekers hebben steeds meer problemen met de IRB’s: –IRB’s trekken steeds meer macht naar zich toe –IRB’s gaan steeds meer op de stoel van de onderzoeker zitten

Berg, hoofdstuk 3 (6) s Jaren ’80: beroepsorganisaties stellen eigen ethische code op: –Vrijwillige deelname aan onderzoek –Op de hoogte van eventuele risico’s s Dilemma vrijwilligheid

Berg, hoofdstuk 3 (7) s Afweging ‘covert’ of ‘overt’ s Gevaren van verborgen (covert) onderzoek: –Fysiek geweld –Wetsovertreding –Schending vertrouwen

Berg, hoofdstuk 3 (8) s Andere ethische elementen: –‘Informed vs implied consent’ –Vertrouwelijkheid en anonimiteit –Beveiliging van gegevens –Objectiviteit en zorgvuldigheid

Berg, hoofdstuk 3 (slot) s Conclusie: –In elk onderzoek moet van tevoren zorgvuldig worden nagedacht over de relatie met de proefpersonen/ respondenten, over de risico’s, over vertrouwelijkheid, anonimiteit, gegevensbeveiliging en zorgvuldigheid.

Berg, hoofdstuk 4 “A dramaturgical look at interviewing”

Berg, hoofdstuk 4 (1) s Wat is interviewen? s Karakteristiek? –kunst –vaardigheid –wetenschap –spel –techniek s In dit hoofdstuk..

Berg, hoofdstuk 4 (2) s ‘dramaturgie’ als metafoor voor het interview model s overeenkomsten met: –Douglas (1985): ‘creatief’ interviewen –Holstein & Gubrium (1995): ‘aktief’ interviewen

Berg, hoofdstuk 4 (3) s Kwalitatief interview: 3 typen –gestandaardiseerd –ongestandaardiseerd –semi-gestandaardiseerd s Aannames

Berg, hoofdstuk 4 (4) s 4 typen vragen: –essentiële vragen –extra vragen –weggooivragen –‘probes’

Berg, hoofdstuk 4 (5) s goede vraagstelling? –validiteit –‘garbage-in, garbage-out’ s ‘zero order level of communication’ –gevaar hiervan –‘cross sections’

Berg, hoofdstuk 4 (6) s problemen bij vraagformulering: –‘affective words’ –dubbele vraag –te complexe vraag –[ dubbelzinnige vraag] –[ niet te beantwoorden ]

Berg, hoofdstuk 4 (7) s testen van het schema: –door inspectie –pré-test –5 vragen

Berg, hoofdstuk 4 (8) s belangrijk obstakel: –‘avoidance ritual’ –‘deference ceremony’ s oplossing: ‘dramaturgical interview’ –rollen –repertoire –oefening baart kunst

Berg, hoofdstuk 4 (9) s technieken voor nieuwelingen: –oncomfortabele stilte –‘echooing’ –laat mensen praten

Berg, hoofdstuk 4 (10a) s de 10 geboden: –1. begin nooit koud aan een interview –2. onthoudt de doelstelling –3. presenteer een natuurlijk front –4. demonstreer bewust luisteren –5. denk om de verschijning –6. interview op een comfortabele plek –7. neem geen genoegen met cryptische

Berg, hoofdstuk 4 (10b) s de 10 geboden - vervolg: –antwoorden –8. toon respect –9. oefen, oefen en nog eens oefenen –10. wees beleefd en toon waardering

Berg, hoofdstuk 4 (11) s analyseren van de gegevens: –ordenen en inhoudsanalyse –opbergen, indexeren en annoteren –samenvattingen per interview

Berg, hoofdstuk 4 (slot) s Conclusie: –interviewen is een vaardigheid die te leren valt, waarbij gekozen kan worden uit een scala van technieken, en dat als een serieus spel gespeeld kan worden

Opdracht 2 s literatuur zoeken –het zoekproces -->> interview –het zoekproduct -->> recall maat s Model Maltha

Bespreking opdracht 2 s de kunst van het literatuur zoeken s het maken van titelbeschrijvingen s vergelijkbaar maken van resultaten met behulp van ‘fixed format’ bestand

Toelichting opdracht 3 kwaliteit s ontwerpen van een meetinstrument voor de kwaliteit van het literatuurzoekproces: –volledigheid –nauwkeurigheid

Opdracht 1: theorie (1) s uitgangspunten s definities s aannames s empirische uitspraken s mechanismen s logische relaties s heuristieken

Opdracht 1: theorie (2) s waarde voor Informatiekunde s onduidelijkheden, inconsistenties s witte plekken, ontbrekende elementen s verbreding, verdieping

reminder s Sleutelbegrippen voor het vakgebied Informatiekunde: –Informatie-intensieve of kennis-intensieve, processen waarin geïntegreerde mens- computer systemen participeren –kennisproces versus kennisstructuur?

Theorie van DC (1) s Uitgangspunten: –DC omvat alle cognitieve processen van elk element van het geïntegreerde mens- computer systeem –Niet beperkt tot processen in de hersenen –Niet beperkt in locatie –Wel beperkt: eigen dynamiek in coordinatie van subsystemen vereist

Theorie van DC (2) s Uitgangspunten: –DC is niet beperkt in mechanismen die kunnen bijdragen aan het cognitieve proces –Cognitief event is meer dan manipulatie van symbolen

Theorie van DC (3) s Uitgangspunten: –Het cognitieve proces kan verdeeld zijn over leden van de groep –Het cognitieve proces kan bestaan uit coordinatie van interne en externe structuren –Cognitieve processen kunnen verdeeld zijn over tijd

Theorie van DC (4) s Begrippen: –Cognitie –Cognitief proces –Distributie –Taakuitvoering –Het systeem –Dynamische configuratie –Interne en externe structuren

Theorie van DC (5) s Heuristieken: –de waarde van gedistribueerde kennis neemt toe naarmate kennisuitwisseling tussen elementen meer symmetrisch plaats vindt

Theorie van DC (6) s Heuristieken: –de waarde van gedistribueerde kennis neemt toe naarmate kennis consistent en integer is, waarbij redundantie in bepaalde mate is wenselijk is

transparantieregels s Wordt in omgekeerde zin gebruikt: niet- transparantie s Op nivo van: –Data –Informatie –Kennis

Transparantie regels (1) s Locatie transparantie: –Het geïntegreerde mens-computer systeem bepaalt zelf een efficiënte manier om de kennis te vergaren vanuit de diverse locaties op basis van behoefte aan kennis van een gebruiker of programma

Transparantie regels (2) s Fragmentatie transparantie: –Kennis kan gefragmenteerd worden opgeslagen, verspreid over meerdere locaties, de gebruiker van het geïntegreerde mens-computer systeem hoeft niets te merken van deze fragmentatie bij het werken met deze kennis

Transparantie regels (3) s Transactie transparantie: –de gebruiker van het geïntegreerde mens- computer systeem moet beschermd worden tegen de neveneffecten van interferentie tussen eigen kennis- activiteiten en de kennis-activiteiten van andere gebruikers met het systeem

Transparantie regels (4) s Transparantie bij mislukking (failure): –Wanneer verbindingen tussen bronnen van het geïntegreerde mens-computer systeem niet lukken dan mogen alleen die kennis- activiteiten daaronder lijden die van die bronnen of verbindingen gebruik maken

Transparantie regels (5) s Transparantie bij culturele verschillen: –Wanneer het geïntegreerde mens- computer systeem in verschillende culturen wordt gebruikt, dan mogen de kennis- activiteiten daaronder niet lijden