De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1"— Transcript van de presentatie:

1 Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
De samenleving en ik Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1

2 Paragrafen 1.1 Identiteit 1.2 Kans en variabele 1.3 Socialisatie
1.4 Model en hypothesen 1.5 Tegendraads

3 1.1 Identiteit Belangrijke begrippen:
Referentiekader geheel van kennis, ideeën, ervaringen en overtuigingen van waaruit iemand denkt en handelt Identiteit het beeld dat iemand van zichzelf heeft, uitdraagt en anderen voorhoudt Persoonlijke identiteit: het beeld dat iemand van zichzelf heeft Sociale identiteit: mensen maken deel uit van verschillende groepen Collectieve identiteit: beeld dat de samenleving heeft van een groep

4 1.1 Identiteit Om welk aspect van identiteit gaat het hier?
Ik ben lid van de sport vereniging en hier vindt iedereen het belangrijk dat we motivatie hebben, ons best doen en winnen. Mensen die bij een verenigingen horen kijken vaak meer naar elkaar om, steunen elkaar soms financieel als het nodig is en hebben eigen regels en wetten. Ik denk dat ik sociaal, vriendelijk en behulpzaam ben. Ik vind mezelf over het algemeen wel een aardig mens.

5 1.2 Kans en variabele Belangrijke begrippen:
Wetmatigheid een wet waarbij je geen uitzonderingen verwacht Kans de waarschijnlijkheid dat een bepaalde gebeurtenis zal optreden Variabele een kenmerk van een actor of samenleving dat kan variëren

6 1.2 Kans en variabele Voorbeelden Wetmatigheid
De wet van de zwaartekracht: alles valt omlaag. Kans Een grote kans dat jongeren die veel spijbelen later crimineel gedrag vertonen Variabele Een variabele kan onder andere leeftijd, sekse, gewicht of IQ zijn

7 1.3 Socialisatie Belangrijke begrippen
Socialisatie het proces van leren samenleven Socialisatoren de mensen die een cultuur overdragen Internaliseren de waarden en normen die ergens bij horen nemen mensen over, ze maken zich een cultuur eigen Socialisatie bestaat uit 2 processen Overdracht Mensen brengen de cultuur van een groep of samenleving over aan ‘nieuwkomers’, socialisatoren spelen hierin een grote rol Het proces van verwerving mensen maken zich de cultuur van een groep of samenleving eigen. Het proces van internaliseren speelt hierin een grote rol.

8 1.3 Socialisatie Bijzondere vormen van socialisatie
Politieke socialisatie het proces van overdracht en verwerving van politieke cultuur van de groep(en) en de samenlevingen waar mensen toe behoren Enculturatie iemand leert de cultuur waarin hij geboren wordt Acculturatie het aanleren en verwerven van een cultuur die nieuw is voor mensen, een andere cultuur dan waarin hij geboren wordt

9 1.3 Opdracht Irma is 19 jaar en woont in Nederland. Irma is in Suriname geboren en heeft daar 5 jaar gewoond. Daarna zijn ze naar Nederland verhuisd. Doordat ze zo jong naar Nederland is verhuist, voelt ze zich ook echt een Nederlander en heeft ze nog weinig met Suriname. Om welke vorm van socialisatie gaat het bij Irma bij de Nederlandse cultuur? Erik woont vanaf zijn geboorte in Nederland. Zijn opa en oma komen oorspronkelijk uit Duitsland, maar zijn toen zij nog jong waren naar Nederland verhuist. Hierbij hebben zij de Nederlandse cultuur zich eigen gemaakt. Om welke vorm van socialisatie gaat het bij Erik bij de Nederlandse cultuur? Is dit een opdracht zoals u in gedachte

10 1.4 Model en hypothesen Belangrijke begrippen:
Conceptueel model een schema met pijltjes en hokjes waarin de invloed van variabelen op elkaar wordt weergegeven Hypothese een toetsbare stelling, deze hoeft niet waar te zijn Voorbeeld conceptueel model Spijbelen van school Crimineel gedrag later

11 1.4 Opdracht Leg het conceptueel model hieronder uit:
Is er een mogelijkheid dat het gedrag van de leerling hier ook een rol in speelt? Als dit het geval is, op welke variabele zou het dan van invloed zijn? Gedrag leerkracht Zelfbeeld leerling

12 1.4 Model en hypothesen Wat is een goede hypothese?
Hebben jongens een hoger IQ? Hebben jongens een hoger IQ dan meisjes? Hebben meisjes een hoger of lager IQ dan jongens? Meisjes hebben een hoger IQ dan jongens.

13 1.5 Tegendraads Belangrijke begrippen:
Tegendraads gedrag mensen kunnen met hun gedrag anders zijn dan je zou verwachten, uitzonderingen op de regel Opvoedingsstijlen een vorm van socialisatie is opvoeding, waarden en normen van ouders worden hierbij overgenomen door kinderen, elke ouder kent een eigen opvoedingsstijl.

14 Tot slot een samenvatting
1.1 Identiteit Iemands identiteit is wij hij zelf is en ook bij welke groepen iemand wel hoort en bij welke niet. 1.2 Kans en variabele Sociale wetenschappers zoeken naar verbanden tussen variabelen en beschrijven daarmee wetmatigheden in menselijk gedrag. Bij menselijk gedrag spelen veel variabelen tegelijk een rolhierdoor kunnen we hoogstens van waarschijnlijkheid spreken en gebruiken we het begrip kans. 1.3 Socialisatie Socialisatie bestaat uit twee delen: het proces van overdracht en het proces van verwerving. Een bijzondere vormen zijn: politieke socialisatie, acculturatie en enculturatie.

15 Samenvatting 1.4 Model en hypothesen
Door middel van hypothesen en conceptuele modellen komt een conclusie tot stand bij wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek gebeurt hierbij op een vaste wijze. 1.5 Tegendraads Mensen vertonen soms gedrag dat bewust afwijkt. Hierdoor is menselijk gedrag niet altijd voorspelbaar.

16


Download ppt "Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1"

Verwante presentaties


Ads door Google