De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht

Verwante presentaties


Presentatie over: "ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht"— Transcript van de presentatie:

1 ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Mocca Masterclass ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht

2 Neue Welle en Curriculumontwikkeling binnen kunsteducatie in PO en VO
Model educatief ontwerpen – Emiel Heijnen ‘Een model voor innovatief curriculumontwerp waarmee de theoretische principes van authentieke kunsteducatie in de praktijk kunnen worden gebracht’. Voorstellen Verlangen naar het werken met actuele kunstbronnen en de manier waarop de kunstenaar werkt, gericht op de cultuur van de leerling, het leren is gesitueerd in een brede sociaal-culturele context, de opdracht is niet (alleen) gericht op techniek en het maken.

3 Hoe zou jij deze bron in jouw lespraktijk willen inzetten?
reflectie

4 Programma masterclass
16.15 uur Voorbeeld ontwerpproces met het ontwerpmodel gr. 5/ uur Uitleg ontwerpmodel uur Oefenen ontwikkelen betekenisvolle opdracht/complete en complexe opdracht uur Ontwerpen betekenisvolle opdracht/complete en complexe opdracht uur uitwisseling en reflectie

5 onderzoek Creatief proces Belevings- wereld van de leerling
(populaire cultuur) onderzoek Product of werkstuk in presentatie Betekenisvolle opdracht (complete en complexe opdracht)

6 Creatief proces op de Delteyk in Werkhoven groep 5/6
Meisjes tegen de jongens ‘Me-too’ Imiteren lady Gaga videogames Vorm/ materiaal/kleur 21e eeuwse vaardigheden: overleggen, samenwerken, mening vormen, kritisch kijken Taal, natuur. Een product dat wordt gepresenteerd in de vorm van een performance of dans Marina Abramovic Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht te trekken en om mee te ’praten’

7 Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht te trekken en om mee te
onderzoeksfase opdracht Criteria Er moet te zien zijn dat beide leerlingen eraan gewerkt hebben. Er is sprake van Non verbaal communiceren. Je lichaamsdeel heeft aantrekkings-kracht en je valt op. Kleurgebruik/ vorm staan in het teken van aantrekkings-kracht en opvallen. Bronnen: Pina Bauch De Stilte Iris van Herpen Muziekvideo’s Vechtgames pleinspelletjes Product/evaluatie Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht te trekken en om mee te ‘praten’ Het lichaamsdeel wordt gepresenteerd in de vorm van een performance of dans Marina Abramovic Workshop textiel Lessen uit lente-kriebels Workshop beeldend Taal gevoelens en lichaam-staal Natuur Voort-planting vogels Workshop literair: rondeel schrijven Workshop dans

8

9 Model De kenmerken uit mijn studies heb ik gebruikt om de oorspronkelijke karakteristieken van authentieke kunsteducatie aan te vullen en te herzien. Op grond daarvan heb ik een ontwerptool gemaakt voor docenten. In mijn ogen bevindt authentieke kunsteducatie zich op het snijvlak van drie overlappende cirkels: de populaire beeldcultuur waarmee de leerling vertrouwd is.

10 Model De wereld van de professionele kunsten

11 Model , en de maatschappelijke contexten waarop populaire beeldcultuur en kunst reageren. Met name die laatste cirkel is een nieuw element binnen authentieke kunsteducatie

12

13 Populaire cultuur Youtube: muziekvideo’s Videogames pleinspelletjes vogelteldag Kunstbronnen Marina Abramovic Iris van Herpen Pina Bauch: dans De Stilte: 1-2tje Het leren is gericht op de culturele wereld van de leerling Betekenisvolle bron Abramovic Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht te trekken en om mee te communiceren Leertaken zijn afgeleid van de praktijken van kunstprofessionals Lokale en globale kwesties Me-too- hoe gaan wij met elkaar om? Het leren is gesitueerd in een brede sociale context

14 “Ik heb geleerd dat dingen niet altijd zijn wat ze lijken”.
Leeropbrengsten “Ik heb geleerd dat dingen niet altijd zijn wat ze lijken”. Zelfkennis % Cognitieve kennis % Sociale vaardigheden 13.9% Meer actuele thema’s, meer hedendaagse kunst meer kritisch nadenken en dialoog. Technische kennis 16.3% “Ik heb geleerd dat je met kunst dingen duidelijker kunt zeggen.” *overig: 2.8%

15 Betekenisvolle opdracht
Ontwerp een nieuw lichaamsdeel om aandacht mee te trekken en om mee te ‘praten’ ‘Maak een youtube tutorial over iets waar je goed in bent’ ‘Zorg ervoor dat een lelijke plek populair wordt door een ruimtelijke verandering’

16 Dina Goldstein – Fallen Princesses

17 Flashmob Truien van Loes

18

19

20

21 Proefschrift Emiel Heijnen
Breitneracademie/publicaties


Download ppt "ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht"

Verwante presentaties


Ads door Google