De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De historie & de toekomst
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Welkom.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Begeleiding van kinderen met zorg
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
1zorg-route.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Actieonderzoek instructietafel.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het belang van een stage
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Beter Onderwijs Nederland
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Passend onderwijs.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Kleutervaardigheden en voorbereidend schrijven
PROEVERIJ.
De toekomst van de maatschappelijke stage
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Transcript van de presentatie:

De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters Ergotherapeuten Partner Passend Onderwijs, Nijmegen www.partnerpassendonderwijs.nl

Hoe het begon Vanuit de praktijk ‘Zorgleerling’ SBO Van therapie naar begeleiding in de klas Uit de ‘zorgsfeer’

De kleurles Wat doen we met de kinderen: Zij gaan kleuren Zij leren in stapjes steeds iets nieuws Proberen dat direct toe te passen

De kleurles: vier aspecten Zit/uitgangshouding en organisatie werkplek Penvatting Tonusregulatie Fijne motoriek

Doel leerling Ontwikkeling van een dynamische driepuntsgreep Nauwkeurig werken op papier Schrijven zonder pijn

Aspect: penvatting Greephoogte (rood/groen) Tweedeling (hand) Driepuntsgreep (driepuntsgreep)

Doel leerkracht Vergroten kennis leerkracht Geven van tips en tools aan de leerkracht t.a.v. pen/papiervaardigheden Attitudeverandering bij de leerkracht

Opbrengst Vergroten vaardigheden van leerling en leerkracht : preventie en signalering

Waar praktijk en theorie bij elkaar komen Sandra Koot: Co - teaching Maar ook: coöperatief werken klasse- en gedragsmanagement Leraren gaan over van controlerende naar stimulerende en corrigerende rol.

Attitudeverandering Motivatie van de leerkracht reactie van kinderen op kleurles en kleuren: enthousiasme zien de resultaten / verandering / opbrengst (door instructie / gebruik van tools) zien taak/werkhouding veranderen, ruimte om van afstand naar de kinderen te kijken.

Aspect: fijne motoriek en penvatting dynamische greep tolletje

De kleurles : ET en AB ‘sleutelfiguur’ op school achtergrond als leerkracht: verplaatsen in positie van de leerkracht en haalbaarheid van adviezen ondersteunen bij versterken van klasse en gedragsmanagement komt terug op school: zorg dragen voor lange termijneffect

Discussie/valkuil Als ET/Behandelaar is de verleiding groot om ‘te snel’ door te verwijzen (naar eigen praktijk) Co-teaching m.b.t. tot de klas (met o.a als opbrengst signalering) versus individuele (zorg) leerling. ………………..

Heel Holland Kleurt Wie kun je benaderen voor het geven van een kleurles Tool voor de leerkracht: de illustraties.. (COPYRIGHT)

m.schaerlaeckens@partnerpassenonderwijs.nl l.wouters@partnerpassendonderwijs.nl