Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Op weg naar de projectproducten
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Evaluatie Van Interactieve Software Systemen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 10 Kwalitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
HAV is meten ook weten Hoe betrouwbaar is een meting?
Normal birth: what’s the question?.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Natuurwetenschappelijk verslag
Onderzoek & het project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Psychologische Test.
Soorten en typen onderzoek
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Onderzoek doen een methodische aanpak
Probleemoplossingstechnieken
PSO. Praktisch school onderzoek.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Kijken naar Kinderen Week 4
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bronnen en onderzoeksvragen
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Praktijkgericht onderzoek
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Meten is weten maar…. xxxxxxxxxxxxx

Meten is weten maar….dan moet je wel weten: xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Meten is weten maar….dan moet je wel weten: - wat je precies wilt weten - en hoe je dat kunt meten - En hoe je hetgene wat je meet omzet in hetgene wat je wilt weten xxxxxxxxxxxxx

Wat betekent onderzoek? ‘Iets wat mensen ondernemen om iets op een systematische manier uit te zoeken, waardoor hun kennis toeneemt’ Saunders et al. (2011) Kenmerken: Gegevens worden systematisch verzameld Gegevens worden systematisch geïnterpreteerd Het doel is om iets te ontdekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Wat maakt iemand een goede onderzoeker?

Wat maakt iemand een goede onderzoeker? !!! Houding: Kritisch, nieuwsgierig, logisch en methodisch werken !!! Kennis : vakkennis, onderzoekskennis, zelfkennis Je hoeft niet alles te weten, maar: Je moet wel weten wat je niet weet!

Fasen Onderzoeksopzet/onderzoeksplan Formuleren doel van onderzoek Probleemdefinitie/probleemstelling: precies geformuleerde vraag (daarvoor is het vaak nodig kennis te verzamelen) Kiezen van werkwijze/ soort onderzoek Operationaliseren van je variabelen en onderzoeksopstelling Meten Verzamelen data Analyseren Data analyse Concluderen Interpretatie en conclusies

Doel van het onderzoek Wat wil je met de resultaten bereiken/ wat is de functie van je onderzoek?

Probleemstelling Een probleemstelling is een vraag! Bevat alle belangrijke begrippen/variabelen Is volledig! Samenhang met het doel: wat wil je bereiken Kan worden uitgesplitst in (gestructureerde) deelvragen De vraag moet volledig met de verzamelde gegevens beantwoord kunnen worden Probleemstelling bepaalt in hoge mate welk type onderzoek wordt gekozen

Komende week: maak een onderzoeksopzet/-plan Geeft antwoord op vragen: “wat wil je weten”, “waarom wil ik dat weten”,”hoe kom ik dat te weten” Beschrijf in je plan doel van het onderzoek de probleemstelling welke kennis je nog nodig hebt en waarom de onderzoeksmethode de variabelen die je wilt onderzoeken/ hoe je ze wilt operationaliseren De meetopstelling Mailen uiterlijk donderdag 10.00 uur Helleke.Hendriks@hu.nl

Gebruik waar nodig kennis van internet of uit boeken Beoordeel bronnen kritisch! Let wel: Onderzoeksmethodologie gaat vaak over: Theoretisch wetenschappelijk onderzoek Vaak sociaal-wetenschappelijk onderzoek Weinig informatie beschikbaar over praktisch/toegepast technisch onderzoek Maar: ook toegepast onderzoek moet (zo veel mogelijk) wetenschappelijk verantwoord worden aangepast

Doel v/h maken onderzoeksopzet Je ideeën gestructureerd organiseren en uitwerken Realiseren waar je allemaal op moet letten/wat je uit moet zoeken De lezer meenemen/overtuigen

Onderzoeksmethoden Een voorbeeld Bron: http://www.goedgevoel.be

Een voorbeeld Stel: we willen weten hoe dik de HU-student is Hoe zou je dat kunnen aanpakken?

Verschillende vormen van onderzoek en diverse indelingen Een aantal veel voorkomende: Experimenteel onderzoek - theoretisch Survey onderzoek - toegepast/praktijkgericht Literatuuronderzoek - Kwantitatief - explorerend - Kwalitatief - toetsend - vergelijkend - etc.

Experimenteel onderzoek Manipulatie van de werkelijkheid Onderzoeker in staat om onder gecontroleerde omstandigheden waarnemingen te doen Vaak gericht op het bevestigen of verwerpen van hypothesen

Survey onderzoek Kenmerkend voor een survey is dat de gegevens worden verzameld bij een steekproef uit de te onderzoeken groep Vaak grootschalige gegevensverzameling Meestal geen gecontroleerde omstandigheden

Literatuuronderzoek Vaak basis voor iedere andere vorm van onderzoek Nagaan wat de huidige kennis op dit gebied al is

Generaliseerbaarheid Wat is dat?

Generaliseerbaarheid Generaliseerbaarheid zegt iets over of de conclusie over de steekproef ook geldig is voor de populatie waaruit de steekproef afkomstig is. Afhankelijk van manier van steekproef trekken Afhankelijk van de grootte van de steekproef Generaliseerbaarheid wordt ook wel externe validiteit genoemd

Bias Diverse vormen, veel voorkomend (vooral bij surveys): Selectie bias: een bepaald deel van de populatie heeft meer kans om opgenomen te worden in de steekproef Respons bias: diverse vormen, bijv. sociaal wenselijke antwoorden Non-respons bias: de groep die wel/niet deelneemt aan je onderzoek, beinvloedt de uitkomst

Operationaliseren Ook wel operationele definitie genoemd Je werkt je begrippen uit tot meetbare variabelen/handelingen die de onderzoeker moet doen om de variabele te meten Soms eenvoudig, denk aan de operationele definitie van het begrip “temperatuur van het lichaam” Soms veel lastiger, denk aan de operationele definitie van bijv. “bruikbaarheid van een product”

Nog een voorbeeld Stel: we willen weten welke stofzuiger het best zuigt Hoe zou je dat kunnen aanpakken?

Een paar belangrijke begrippen xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Een paar belangrijke begrippen Validiteit: Geldigheid = werkelijk meten wat je bedoelt te meten. Betreft verschil tussen de variabele-zoals-bedoeld en de variabele-zoals-gemeten Verstoring door structurele fouten Betrouwbaarheid: Herhaalde metingen van een object in dezelfde toestand moet steeds dezelfde meetwaarde opleveren. Verstoring door toevallige fouten xxxxxxxxxxxxx

Validiteit en betrouwbaarheid xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Validiteit en betrouwbaarheid Xo= Xw + Xs + Xt Xo = gemeten waarde (bijv. Je gemeten gewicht) Xw = werkelijke waarde (bijv. je echte gewicht) Xs = systematische fout (bijv.: je hebt nog kleding en schoenen aan, de weegschaal heeft een structurele afwijking) Xt= toevallige fout(de weegschaal geeft de ene keer het ene aan, de andere keer het andere, zonder dat je de overige condities verandert) xxxxxxxxxxxxx

Toevallige meetfouten gaan dan weer de ene, dan weer de andere kant op zijn min of meer het resultaat van het toeval zitten als ‘ruis’ in meetgegevens besloten benadelen de betrouwbaarheid van een meting zijn (zo goed als) altijd aanwezig heffen elkaar gemiddeld op: over veel objecten is hun gemiddelde nul

Systematische meetfouten: zijn fouten in dezelfde richting heffen elkaar niet op hoeven niet aanwezig te zijn tasten niet de betrouwbaarheid aan verminderen wel de geldigheid (= validiteit) van de meting

Niet betrouwbaar, Niet valide Hoge betrouwbaarheid Niet valide Betrouwbaarheid & valide

Betrouwbaarheid is een voorwaarde voor validiteit Validiteit hangt af van de gekozen operationalisatie

Meetinstrumenten validiteit: meet het instrument wat je wil meten? Betrouwbaarheid: is de date reproduceerbaar met hetzelfde meetinstrument? Zijn er standaard proefopstellingen/tests etc. of moet je zelf ontwikkelen?

Volgende week Volgende week: Causaliteit Meetschalen Bespreking van 1e informatie uit jullie onderzoeksopzet