De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praktijkgericht onderzoek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praktijkgericht onderzoek"— Transcript van de presentatie:

1 Praktijkgericht onderzoek
Respons contactmoment 3 10/13 januari 2017

2 En steeds het onderzoeksdoel voor ogen houden!
Onderzoeksthema Onderzoeksvraag Onderzoeksstrategie(ën) Onderzoeksmethode(n)

3 Kinderen zijn spontane onderzoekers
Akkoord / niet akkoord? Waarom wel? (gelijkenis?) Waarom niet? (verschil?) Gebruik je kennis over onderzoeksmethoden (definitie, concept, jouw omschrijving in eigen woorden, …) om in dit debat een mening te vormen.

4 Mini debat  groot debat

5 Definitie - breed

6 Methode – definitie onderzoek
“inschakelen van onze zintuigen om informatie te verzamelen” “op een systematische, nauwkeurige en door spelregels bepaalde werkwijze” [Kinderen als spontane onderzoekers]

7 "Play is the highest form of research."
~ Albert Einstein

8 Onderzoeksthema Onderzoeksvraag Onderzoeksstrategie(ën) Onderzoeksmethode(n)

9 Hoe kan ik iets onderzoeken? Methoden
Intuïtief  ≠ praktijkgericht onderzoek Kwantitatief  doel = data verzamelen Kwalitatief

10 Sorteren sorteren wie zijn best doet zal het leren

11 Zintuigen inzetten! Welke zintuigen passen bij welke onderzoeksmethoden? Sorteer en orden!

12 Observatie Interview Focusgroep Documentonderzoek Vragenlijst of

13 Onderzoeksmethoden gericht inzetten!
Welke onderzoeksmethode past bij welke casus? Sorteer en orden.

14 Zie blended leermodule bij leermateriaal responscontact-moment 3

15 Spelregels Benodigdheden: Ronde 1 Ronde 2
Een spelfiguur kiezen Je eigen onderzoeksartikel Ronde 1 Je stelt 1 onderzoeksmethode uit jouw artikel concreet voor met je spelfiguur. Ronde 2 Je zet je spelfiguur 1 keer in om een ander onderzoek te verrijken. Doel: om het meest speljetons verzamelen! De winnaar krijgt een geheime onderzoekstip die hij/zij mag/kan delen met de collega studenten.

16 Ronde 1: voorstelling van je eigen onderzoeksmethode
Stel elk om de beurt in 1 minuut de onderzoeksmethode uit je artikel voor (bij meerdere: kies 1). Doe dit zo concreet mogelijk: Bij wie werd de methode uitgevoerd (deelnemers: aantal, omschrijving, …) Hoe werd de methode concreet uitgevoerd (verschillende stappen, uitwerking, …) Waarom werd deze methode uitgevoerd (link met het onderzoeksdoel en de bijhorende vraag) De andere spelers geven na 1 minuut jetons: 1 jeton = weinig concreet 2 jetons = concreet maar niet helemaal volledig 3 jetons = erg volledig en duidelijk (ik zou het onmiddellijk kunnen nadoen)

17 Ronde 2: je methode inzetten als verrijking in een ander onderzoek
Denk na bij welk onderzoek van een medespeler je jouw onderzoeksmethode ook zou kunnen inzetten als verrijking van het bestaande onderzoek. Stel dit daarna elk om de beurt voor in 1 minuut, en maak dit zo concreet mogelijk. Hoe zou je die onderzoeksmethode inzetten om hetzelfde doel van het onderzoek van je collega te bereiken? (Wat zou je doen, met wie, hoe, waarom, …) De andere spelers geven na 1 minuut jetons: 1 jeton = weinig duidelijke toepassing op het bestaande onderzoek 2 jetons = concreet en relevant, maar niet helemaal volledig in beschrijving 3 jetons = erg volledige en duidelijke toepassing op het bestaande onderzoek

18 Een geheime onderzoekstip voor de winnaar van de groep: delen met iedereen in de groep was toegestaan! 

19 Link naar de leerstof & het examen
Inzicht: er is niet altijd een juist of fout, meerdere methoden kunnen ingezet worden om data te verzamelen en een zelfde onderzoeksvraag te beantwoorden. Triangulatie van meerdere methoden is net goed in functie van validiteit (geldigheid) van het onderzoek. Belangrijk voor het examen: kunnen spelen met de onderzoeksmethoden (uitleg geven waarom een bepaalde methode geschikt is – overtuigen met argumenten) en concreet kunnen beschrijven hoe een onderzoeksmethode zou uitgevoerd worden.

20 Aandacht! Jullie vulden de APA referentie in naar jullie onderzoeksartikel in het google formulier … maar … Lees de APA richtlijnen goed en pas ze toe. Zie cursus O&I + website mediatheek:

21 Aandacht²! Vlot bronnen zoeken en raadplegen via de website van de mediatheek, en jezelf overal toegang geven (ook thuis, op je laptop, …)? Zie:

22 Orakel aan het woord Antwoorden op vooraf gestelde vragen in deze groep.

23 Besluit Onderzoeksmethode = je zintuigen inzetten
Doelgericht (antwoord op je onderzoeksvraag) Systematisch (niet zomaar doen, planmatig & verantwoord)  Anders geen praktijkgericht onderzoek!

24 Afronding en vooruitblik

25 Je hebt een mand vol data verzameld. En dan? …
Data –analyse (komt aan bod in bachelorproef)

26

27

28 Tips voor elkaar? Deel ze via al jullie kanalen!

29 Voorbeeld vraag (maar zie meer op Chamilo!)
Lees de samenvatting van dit onderzoek. Gebruik nu je kennis over praktijkgerichte onderzoeksstrategieën en – methoden om fictief maar concreet advies te geven voor de aanpak voor dit bachelorproef project. De studente zal gebruik maken van actie-onderzoek. Daarnaast mag jij één onderzoeksmethode aanraden. Leg telkens bij de strategie/methode duidelijk uit wat dit naar aanpak zou inhouden om de boven genoemde onderzoeksvraag te beantwoorden, en beschrijf telkens bij de strategie/methode een voordeel en een nadeel van de gekozen aanpak. Beschrijf steeds theoretische elementen maar pas het ook concreet toe op de onderzoeksvraag die je selecteert in het onderzoeksproject. Uitwerking van de onderzoeksstrategie actie-onderzoek: Beschrijving en doel (Hoe zou actie-onderzoek concreet uitgewerkt worden in functie van de onderzoeksvraag? Welk doel streef je er mee na?):   Voordeel van actie-onderzoek (beschrijving + concrete toepassing in relatie tot de onderzoeksvraag): Nadeel van actie-onderzoek (beschrijving + concrete toepassing in relatie tot de onderzoeksvraag): 

30 Uitzwaaimoment “Go home with”: afwerken vandaag.
Formuleren onderzoeksmethode voor jouw onderzoeksrapport (zie taakfiche). “Be prepared for”: sessie 4. Sessie 4: kritische vriend voor studenten BP (zie roostering). D-day 31/01/17: examen en indienen onderzoeksrapport


Download ppt "Praktijkgericht onderzoek"

Verwante presentaties


Ads door Google