SERVICE LEVEL AGREEMENT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips en praktijk opstellen businesscase
Advertisements

Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Boekhouding.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Sociaal Recht Deel 5.
1 Financiering … een stand van zaken 1) heffingen 2) retributies.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
TOEGANG TOT HET RIJKSREGISTER WETTELIJKE VERPLICHTING VAN TRANSPARANTIE Toegang tot het Rijksregister.- Identificatie van de personen die de transacties.
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
06 november 2013 Kwaliteit van de gegevens : een overzicht van beschikbare controles Koen Raymakers.
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Mei Onderwerpen 1. Sollicitatie en contactavonden 2.Verlengen van Erkenning als PO 3. Achtergrondinformatie.
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Tevredenheidsonderzoek 2007
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” 6 november 2013.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
HET GELIJKVORMIG MAKEN VAN HET RIJKSREGISTER EN VAN HET BESTAND MET DE AFGEVOERDEN,GEHOUDEN DOOR DE KSZ ADVIES 14/2005 van 28 september 2005 van de Commissie.
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
ONLY ONCE Gevolg van regeerakkoord van 2003 : FODs zullen vanaf 1 januari 2005 geen gegevens of attesten meer opvragen aan de burgers die door hen al werden.
Affligem, 23 april 2003 V-ICT-OR SHOPT IT. Affligem, 23 april 2003 Gebrek aan regelgeving, nood aan duidelijkheid oplossing : e-policy ? wettelijke beperkingen.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Boskalis en Van Oord FNV Waterbouw
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
22 oktober 2014 Wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister”
De juridische context van de digitale factuur.
E-Government binnen de sociale zekerheid
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
27/11/2014 Algemene Statutaire vergadering. Goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Nieuwe financiering FAVV: stand van zaken dd 09/05.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Aanpassingen PLDA 1/5/2016. Entrepots AV terugbetaling BOD Summiere aangifte voor tijdelijke opslag Overzicht.
Elektronische kennisgeving van geboorte
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Balans en perspectieven na drie jaar
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Presentatie - Melding bewakingsactiviteiten en exploitatiezetel
Transcript van de presentatie:

SERVICE LEVEL AGREEMENT Actieplan met het oog op verkorten termijnen voor de invoering van bijwerkingen in het Rijksregister door de gemeenten Comité van de gebruikers van het Rijksregister – 15 september 2006 Geert Nollet – FOD Binnenlandse Zaken – Regionale Afvaardiging West-Vlaanderen

Doelstelling Het invoeren van de bijwerkingen in het Rijksregister SLA – actieplan Ervaringen bij controles oorzaken – oplossingen Enkele cijfers

DOELSTELLING Na een wijziging van de persoonsgegevens in het bevolkingsregister moet het Rijksregister zo snel mogelijk betrouwbare gegevens kunnen afleveren Betrouwbare gegevens bepalen de waarde van het Rijksregister voor de gebruikers Betrouwbare gegevens vereisen een correcte en snelle update van gewijzigde gegevens

INVOEREN VAN DE BIJWERKINGEN (wettelijke termijnen) Steeds op basis van authentieke akten en/of documenten Drie mogelijkheden : Authentieke akten, in België opgemaakt Authentieke akten van Belgen in buitenland Authentieke akten van vreemdeling - in België ingeschreven – die het grondgebied verlaten heeft

1. Authentieke akte, in België opgemaakt De wettelijke termijn is afhankelijk van het feit of de gemeente van verblijf al of niet gelijk is aan de gemeente van de gebeurtenis De termijn waarover de gemeente beschikt om de gegevens in te voeren in het Rijksregister bedraagt twee werkdagen na akte-datum of ontvangst van het afschrift of uittreksel (KB 3 april 1984, art. 6 § 3, BS 21 april 1984)

Authentieke akte in België opgemaakt – wettelijke termijnen Gemeente van verblijf = gemeente van gebeurtenis Gebeurtenis Termijn voor de aangifte (vanaf plaatsvinden gebeurtenis) Termijn om de akte op te maken (geboorte, huwelijk) of om kennis te geven van het vonnis aan de ambtenaar van BS van de gemeente van het huwelijk (echtscheiding) of om het resultaat van het onderzoek te betekenen aan de vorige gemeente (adreswijziging) Termijn die door de ambtenaar van BS van de gemeente van het huwelijk of van de gemeente van de geboorte dient te worden nageleefd om het vonnis over te schrijven (echtscheiding, afstamming) Termijn om de informatie in het Rijksregister in te voeren Geboorte Art. 55 BW : 15 dagen (maximum 17 dagen als de laatste dag een zaterdag of een wettelijke feestdag is) Zonder verwijl 2 werkdagen Overlijden Art. 77 tot 79 BW : Niet bepaald, behalve: - In ziekenhuis of in andere openbare inrichting , art. 80 BW : 24 uur) In de gevangenis : art. 84 BW : dadelijk Geen termijn voorgeschreven, in de praktijk : 2 à 3 werkdagen (minstens 24 uur na overlijden) Huwelijk Art. 75 BW : Dadelijk Vonnis tot echtscheiding dat in kracht van gewijsde is gegaan Art. 1275 Ger.W : Griffier < 1 maand 1 maand Definitief vonnis of arrest inzake afstamming (termijn van hoger beroep of van voorziening in cassatie verstreken) – Afschrift medegedeeld aan het Openbaar Ministerie overeenkomstig art. 333, §1 BW Art. 333, §2 BW : Openbaar Ministerie > afschrift voor de ambtenaar van BS van de gemeente van geboorte : geen termijn voorgechreven Adreswijziging 8 werkdagen

Authentieke akte in België opgemaakt – wettelijke termijnen Gemeente van verblijf ≠ gemeente van gebeurtenis Gebeurtenis Termijn voor de aangifte (vanaf plaatsvinden gebeurtenis) Termijn om de akte op te maken (geboorte, huwelijk) of om kennis te geven van het vonnis aan de ambtenaar van BS van de gemeente van het huwelijk (echtscheiding) of om het resultaat van het onderzoek te betekenen aan de vorige gemeente (adreswijziging) Termijn die door de ambtenaar van BS van de gemeente van het huwelijk of van de gemeente van de geboorte dient te worden nageleefd om het vonnis over te schrijven (echtscheiding, afstamming) Termijn om het afschrift of het uittreksel over te maken aan de gemeente van beheer Termijn om de informatie in het Rijksregister in te voeren Geboorte Art. 55 BW : 15 dagen (maximum 17 dagen als de laatste dag een zaterdag of een wettelijke feestdag is) Zonder verwijl Art. 6 van KB dd. 16/07/1992 : 8 dagen na het opmaken van de akte 2 werkdagen Overlijden Art. 77 tot 79 BW : Niet bepaald, behalve: - In ziekenhuis of in andere openbare inrichting , art. 80 BW : 24 uur) In de gevangenis : art. 84 BW : dadelijk Geen termijn voorgeschreven, in de praktijk : 2 à 3 werkdagen (minstens 24 uur na overlijden) Huwelijk Art. 75 BW : Dadelijk Vonnis tot echtscheiding dat in kracht van gewijsde is gegaan Art. 1275 Ger.W : Griffier < 1 maand 1 maand Definitief vonnis of arrest inzake afstamming (termijn van hoger beroep of van voorziening in cassatie verstreken) – Afschrift medegedeeld aan het Openbaar Ministerie overeenkomstig art. 333, §1 BW Art. 333, §2 BW : Openbaar Ministerie > afschrift voor de ambtenaar van BS van de gemeente van geboorte : geen termijn voorgechreven Adreswijziging 8 werkdagen 20 dagen vanaf de aangifte (NB termijn om onderzoek uit te voeren : 8 werkdagen)

Samenvattende tabel met verschillende wettelijke maximumtermijnen voor de invoering van de informatie in het Rijksregister Authentieke akte, opgemaakt in België gemeente van verblijf = gemeente van de gebeurtenis (waar akte werd opgemaakt) gemeente van verblijf ≠ gemeente van de gebeurtenis (waar akte werd opgemaakt) Geboorte 19 dagen 27 dagen Overlijden 5 dagen 13 dagen Huwelijk 2 dagen 10 dagen Echtscheiding 62 dagen 70 dagen Afstamming 32 dagen 40 dagen Verblijfsverandering

2. Authentieke akte van Belg die in het buitenland verblijft 2. Authentieke akte van Belg die in het buitenland verblijft Termijn voor het doorsturen van de informatie naar de gemeente van verblijf kan niet precies bepaald worden 3. Authentieke akte van vreemdeling - in België ingeschreven – die het grondgebied verlaten heeft De akte dient niet meer geregistreerd te worden in de bevolkingsregisters van de laatste gemeente van verblijf in België Uitzondering : overlijden in buitenland KB 3 april 1984 § 2 : “informaties betreffende een persoon mogen ook worden ingevoerd of gewijzigd door de vroegere gemeente van inschrijving, voor een persoon die overleden is, die ambtshalve afgevoerd is of die afgevoerd is tengevolge van zijn vestiging in het buitenland

ACTIEPLAN SLA Systematische opvolging van vertragingen aan de hand van betrouwbare statistische gegevens Tussenkomst van regionale afgevaardigden in de gemeenten (bepalen van oorzaken vertragingen + aanbieden van oplossingen) Afschrift van gedetailleerd verslag aan de burgemeesters van de betrokken gemeenten

Eventuele tussenkomst van Justitie om ambtenaren Burgerlijke Stand te herinneren aan wettelijke verplichtingen inzake de termijnen voor de verschillende akten Stimuleren gebruik van model 7 bis via elektronische post voor het versturen van de kennisgeving van het overlijden aan de gemeente van beheer door de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond, art. 80 volgt later Omzendbrief dd. 1 augustus 2005 aan gemeentebesturen en provinciegouverneurs

ERVARINGEN BIJ CONTROLES oorzaken en oplossingen BESCHRIJVING CONTROLE Eerste fase, controle op : - vertragingen bij registratie van authentieke akten, opgemaakt in België - naleving wettelijke termijnen in gevallen waarbij de gemeente van gebeurtenis (die de akte opmaakt) dezelfde is als de gemeente van verblijf

Gehanteerde termijnen : - Geboorte binnen de gemeente : registratie binnen de twintig dagen - Huwelijk binnen de gemeente registratie binnen de vijf dagen (wettelijke termijn drie dagen) - Overlijden binnen de gemeente registratie binnen de zes dagen

De huidig gehanteerde drempels : - geboorten binnen de gemeente : minstens 80 % van het totaal aantal registraties binnen de twintig dagen - huwelijken binnen de gemeente : minstens 50 % van het totaal aantal registraties binnen de vijf dagen - overlijdens binnen de gemeente : minstens 60 % van het totaal aantal registraties binnen de zes dagen Deze drempels zullen wellicht nog aangepast (opgetrokken worden)

Andere elementen waarmee rekening gehouden wordt : - herhaaldelijke vertragingen : niet behalen van de vooropgestelde drempels tijdens een periode van meer dan twee maanden - buitensporige vertragingen : meerdere bijwerkingen gebeuren pas na dertig dagen

OORZAKEN VAN VERTRAGINGEN Niet op de hoogte van de wettelijke termijnen Geen vervanging voor de taken van afwezige personeelsleden Geen vaste structuur en procedure bij het uitvoeren van de bijwerkingen waardoor beschikbare mensen en middelen niet optimaal aangewend worden Afhankelijk van de dienst burgerlijke stand, laattijdig bekomen van de uittreksels

OPLOSSINGEN Alle medewerkers op de hoogte brengen van de wettelijke termijnen + hen overtuigen van de noodzaak om via snelle bijwerkingen een kwalitatieve dienstverlening door het Rijksregister te garanderen. De gemeenten liggen trouwens aan de basis van deze dienstverlening. Ze hebben in dit opzicht een grote verantwoordelijkheid inzake de juistheid van de informaties die via het Rijksregister van de natuurlijke personen verstrekt worden aan de burgers zelf en derden die toegang hebben tot deze gegevens.

Zorgen voor een continuïteit van de uit te voeren bijwerkingen, ook bij afwezigheid van het personeelslid dat anders voor deze taken instaat Minstens twee personeelsleden moeten in staat zijn om deze bijwerkingen uit te voeren. Oplossen van structurele problemen door de manier van werken onder de loep te nemen en aan te passen waar nodig (vaste tijdstippen waarop bepaalde bijwerkingen gebeuren verplaatsen of creëren van bijkomende tijdstippen waarop bepaalde taken dienen uitgevoerd te worden)

De doorstroming van de informatiegegevens van de dienst Burgerlijke Stand naar de dienst Rijksregister onderzoeken en zonodig aanpassen. In bepaalde gevallen aandringen op een betere samenwerking tussen beide diensten. Ambtenaar Burgerlijke Stand op de hoogte brengen van de wettelijke termijnen in verband met de opmaak van de akten.

ENKELE CIJFERS (vb. West-Vlaanderen) Cijfers voor juli 2006 (verlofperiode !) IT 100 : 302 geboorten binnen de gemeenten - 98 % (297) binnen de 20 dagen geregistreerd - 1,5 % (4) tussen 20 en 30 dagen - 0,5 % (1) na 30 dagen IT 120 : 592 huwelijken binnen de gemeenten - 83 % (491) binnen de 6 dagen geregistreerd - 11,5 % (68) tussen 7 en 15 dagen - 4 % (24) tussen 15 en 30 dagen - 1,5 % (9) na 30 dagen IT 150 : 618 overlijdens binnen de gemeente - 86 % (532) binnen de 6 dagen geregistreerd - 12 % (74) tussen 7 en 15 dagen - 1 % (8) tussen 15 en 30 dagen - 1 % (4) na 30 dagen

- vergelijking met cijfers voor juni 2006 Tijdens verlofperiodes meestal minder goede resultaten, alhoewel dit reeds verbeterde met de toestand in het verleden (aandacht aan vervanging van de taken schenken) - vergelijking met cijfers voor juni 2006 IT 100 : 98 % binnen termijn IT 120 : 92 % binnen termijn IT 150 : 88 % binnen termijn - vergelijking met cijfers voor maart 2006 IT 120 : 87 % binnen termijn IT 150 : 90 % binnen termijn Positieve evolutie - vergelijking cijfers juli 2005 – juli 2006 Juli 2005 Juli 2006 IT 100 96 % binnen termijn 98 % binnen termijn (+ 2%) IT 120 71 % binnen termijn 83 % binnen termijn (+ 12%) IT 150 74 % binnen termijn 86 % binnen termijn (+12%)

Comité van de gebruikers van het Rijksregister – 15 september 2006 Noodzaak tot blijvende opvolging en bijstand - Nationale cijfers voor juli 2006 : IT 100 : 92 % binnen de termijn geregistreerd IT 120 : 78 % binnen de termijn geregistreerd IT 150 : 79 % binnen de termijn geregistreerd - Uitbreiding van de controles tot de registratie van geboorten, huwelijken en overlijdens die niet in de gemeente van beheer plaatsvonden Comité van de gebruikers van het Rijksregister – 15 september 2006 Geert Nollet – FOD Binnenlandse Zaken – Regionale Afvaardiging West-Vlaanderen