De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Balans en perspectieven na drie jaar

Verwante presentaties


Presentatie over: "Balans en perspectieven na drie jaar"— Transcript van de presentatie:

1 Balans en perspectieven na drie jaar
Knipperlichten Balans en perspectieven na drie jaar

2 Knipperlichten AGENDA Definitie Beoordeling Tevredenheidsmeting
Analyse van de verdeling van de knipperlichten Opvolging van de knipperlichten Vooruitzichten Vragen

3 1. Definitie Knipperlicht =
Resultaat kruising formulieren OCMW’s met stromen uit de KSZ die betrekking hebben op mogelijke inkomsten. Beschikbare stromen: Kinderbijslag en geboortepremies, Werkloosheid en activatie werkloosheid, Inkomsten uit tewerkstelling: gegevensstroom Dimona en DMFA, Inkomsten uit pensioenen, Kadastraal Inkomen, Verzekerbaarheid, Uitkering mindervaliden Indicator en geen exacte wetenschap: POD MI kan niet controleren: Correctheid inhoud stromen Het tijdstip waarop de info beschikbaar is Hulpmiddel: aanvulling op de regelmatige consultatie van de KSZ en geen vervanging

4 1. Definitie Regelgevingskader
Omzendbrief van 14 maart 2014 betreffende de minimumvoorwaarden voor het sociaal onderzoek in het kader van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie en in het kader van de maatschappelijke dienstverlening door de OCMW’ s die overeenkomstig de bepalingen van de wet van 2 april door de Staat terugbetaald wordt. Omzendbrief van 3 juni 2014 betreffende de kruising van de gegevensstromen van de KSZ met de aanvragen tot betoelaging.

5 2. Beoordeling Resultaten (2016) Wet van 2 april ‘65
1.876 dossiers van dossiers met één of meerdere knipperlichten = 3,81%. Recht op Maatschappelijke Integratie dossiers op met één of meerdere knipperlichten = 7,04% euro = Totaal bedrag van rechtzettingen in toelage uitgedrukt, gekoppeld aan deze dossiers.

6 3. Tevredenheidsmeting ‘Te veel’ en ‘te laat’
In de resultaten van de externe tevredenheidsmeting komen twee opmerkingen regelmatig terug: ‘te veel’ en ‘te laat’. → M.a.w. knipperlicht zou van slechte kwaliteit zijn. Kwaliteit van het knipperlicht is afhankelijk van: Informatie beschikbaar in de stromen Informatie in de formulieren

7 3. Tevredenheidsmeting ‘Te veel’ en ‘te laat’
Informatie beschikbaar in de stromen POD MI gebruikt authentieke bronnen afkomstig van derden. Sommige gegevens zijn pas laat beschikbaar. Algoritme wordt toegepast op de stromen marges worden ingevoerd (onterechte knipperlichten vermijden) Informatie in de formulieren Ingevulde informatie in de formulieren is niet correct of onvolledig OCMW geeft formulieren met vertraging door. Voorbeelden: Inkomen uit tewerkstelling lager dan SPI vrijstelling en het OCMW heeft geen inkomen in het B-formulier ingevuld en geen SPI aangeduid. Inkomen van ex-partner wordt verrekend omdat de ex-partner nog steeds wordt vermeld in het B-formulier.

8 4. Analyse van de verdeling

9 4. Analyse van de verdeling
Grafiek: verdeling dossiers met knipperlichten (2016) Aantal opmerkelijke cijfers: 25 % van de OCMW’s hebben minstens één knipperlicht voor minder dan 5% van hun dossiers 50 % van de OCMW’ s hebben minstens één knipperlicht voor minder dan 7% van hun dossiers 75 % van de OCMW’ s hebben minstens één knipperlicht voor minder dan 10 % van hun dossiers 31 OCMW’ s hebben zelfs geen knipperlicht gekregen 1 OCMW heeft een knipperlicht in 28% van de dossiers

10 5. Opvolging knipperlichten
Informatie uit knipperlicht onderzoeken Twee mogelijkheden Informatie is correct: OCMW onderneemt de nodige stappen (nieuwe beslissing, aanpassing formulier,…) → Terecht knipperlicht Informatie is niet correct: feedback bezorgen aan POD MI via de halfjaarlijkse lijst met de feedbackcodes (huidig systeem). In de toekomst rechtstreeks feedbackcode doorgeven. → Onterecht knipperlicht

11 5. Opvolging knipperlichten
Terecht vs. onterecht knipperlicht Terecht knipperlicht = de informatie in het knipperlicht is correct, er werd geen rekening gehouden met bepaalde andere inkomsten bij het invullen van de formulieren. Bijv. : De partner van een RMI - begunstigde heeft een werkloosheidsvergoeding en de informatie werd niet vermeld in het B-formulier. OCMW krijgt knipperlicht en er volgt een beslissing tot terugvordering. Is er op het moment van versturen van de halfjaarlijkse lijst nog niets ontvangen, OCMW moet code 2 in lijst invullen en verder opvolgen. Bij ontvangst terugvordering D-formulier indienen en knipperlicht verdwijnt automatisch.

12 5. Opvolging knipperlichten
Onterecht knipperlicht Onterecht knipperlicht = de informatie in het knipperlicht is niet correct. Oorzaak: info in stroom niet correct of onvolledig (timing). POD MI verbetert het algoritme. Bijv. Melding van inkomen uit tewerkstelling terwijl er uit de loonfiches blijkt dat er geen inkomen is uit tewerkstelling (code 131) Melding van inkomen uit tewerkstelling, terwijl betrokkene heeft gewerkt tot 13de en RMI pas is toegekend vanaf 14de (code 140)

13 6. Vooruitzichten Nieuwe stromen toevoegen aan kruising
De POD MI onderzoekt de mogelijkheid om andere authentieke bronnen te gebruiken die het mogelijk zouden maken om de gegevens te kruisen: Gedetineerden (FOD Justitie) Arbeidsongeschiktheden (ziekenfondsen), Garanten (FOD Buitenlandse zaken) Wachten op de terbeschikkingstelling van deze stromen voor de OCMW’s

14 6. Vooruitzichten De automatisering van de knipperlichten
Gelet op het succes van de maatregel heeft de POD MI beslist om het beheer van de knipperlichten te automatiseren. Het proces: De POD MI verstuurt de knipperlichten elektronisch Het OCMW ontvangt de knipperlichten in haar sociale software Het OCMW analyseert het knipperlicht Het behandelt het onderwerp of verstuurt een elektronische boodschap met een annulatiecode van het knipperlicht De POD MI ontvangt de boodschap en de inspectie schrapt het knipperlicht indien nodig.

15 6. Vooruitzichten De automatisering van de knipperlichten Voordelen:
Geen maandelijkse Excellijst meer Geen samenvattende lijst meer om de 6 maanden. Knipperlichten worden rechtstreeks in de sociale software behandeld. De onterechte knipperlichten worden sneller opgeheven. Stand van zaken: De meeste softwarehuizen zijn reeds bezig met de ontwikkelingen. De in acceptatiestelling wordt voorzien voor november 2017. De in productiestelling hangt af van de roll out van de softwarehuizen Er zal voorzien worden in een overgangsfase.

16 6. Vooruitzichten De inspectie van de POD MI
Opvolging door de inspectiedienst ter plaatse om de oorzaken van de knipperlichten te achterhalen en aan te pakken. Doeleinde: alle OCMW’s onder de marge van 5% dossiers met een knipperlicht te krijgen. Hoe: Het verzamelen van de cijfergegevens per OCMW(aantal knipperlichten per 100 dossiers) Analyse ter plaatse door de inspecteur ( eerst OCMW’s > 10% knipperlichten) Voorstel door de inspecteur van een verbeterplan

17 7. Vragen VRAGEN ?


Download ppt "Balans en perspectieven na drie jaar"

Verwante presentaties


Ads door Google