Beginnende geletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
3-jarigen in het basisonderwijs
‘t Schrijverke Zoetermeer
Informatieavond groep 4/5
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Verschillen in de taalontwikkeling…
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Voortgezet technisch lezen
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Wat gaan we leren in groep 5
Schatkist Ouderavond.
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Voorlichtingsavond groep 3
Een dag uit het leven van een kind in de onderbouw
WELKOM.
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Beginnende geletterdheid-2
Visie: rapport en portfolio
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! Met Kleuterplein: • Ontdekken kleuters de wereld om hen heen • Komen alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs aan bod.
Welkom in groep 3 en 4.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Lezen leren.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
voor familie en vrienden van
Informatieve bijeenkomst
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Het belang van voorlezen
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Meer voorlezen, beter in taal
Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Voorschotbenadering risicokleuters
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Wat is coöperatief leren?
Studieloopbaanbegeleiding
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Voortgezet technisch lezen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Didactiek Lesformulier.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Beginnende geletterdheid

Collegedoelen Kennis van de principes die van belang zijn bij taalonderwijs in groep 1 en 2 (Robbe) Kennis van leerinhouden taal voor groep 1 en 2 (Tussendoelen) Kennis van activiteiten, materialen en organisatievormen om die leerinhouden aan te leren.

Opzet college Van algemeen naar specifiek: Criteria voor goed kleuteronderwijs (ITO) Werkprincipes bij kleuters (ITO) Tussendoelen beginnende geletterdheid Ankers en routines Kikker…

Criteria kleuteronderwijs (n.a.v. Rolf Robbe) Je start bij de ontwikkeling van de kinderen. Spel is de leidende activiteit. De activiteiten hebben betekenis voor de kinderen. De taalontwikkeling van het kind wordt doelgericht bevorderd. Er is een kindvriendelijke en veilige rijke leeromgeving

Werkprincipes goed taalonderwijs bij kleuters Je hebt een duidelijk taaldoel voor ogen. Je zorgt ervoor dat jijzelf en de kinderen betrokken zijn bij de taalactiviteit. Je houdt rekening met de verschillende manieren van leren van de kinderen. Je haakt interactief in op de inbreng van de kinderen. Je houdt de instructie kort en duidelijk. Je werkt zo snel mogelijk naar actie toe. Je schakelt meerdere zintuigen in.

Tussendoelen beginnende geletterdheid De BASIS van het onderwijs bij kleuters Huizenga, Aanvankelijk en technisch lezen, p. 90

Kikker… Voorlezen Stappenplan uitwerking thema kleuters: thema bedenken: Kikker…. anker bedenken: startpunt subthema’s bedenken: bouwstenen Inhoud kiezen: hoeken, activiteiten, routines (basisroutines en andere) koppelen aan tussendoelen beg. gelett.

Anker Een eerste gedeelde ervaring die kinderen hebben met een nieuw thema of een nieuwe les of taalleersituatie. Een goed anker roept herkenning op en prikkelt tot verdere activiteiten en vragen. Veelal zijn dit concrete voorwerpen en echte situaties. Het doel is dat kinderen direct worden ‘ondergedompeld’ in het thema. Het is ‘rijk’: je kunt er naar terugkeren voor nieuwe impulsen

Routines Vaste, steeds terugkerende activiteiten en leersituaties die voor kinderen herkenbaar en zichtbaar aanwezig zijn (dus niet alleen voor taalontwikkeling) Taal-leesroutines zetten kinderen aan tot talige activiteiten (lezen, schrijven, spreken, luisteren).

Basisroutines ABC-muur (lettermuur) Themahoek Woordveld Boekenrekje Interactief voorlezen (Huizenga, p 65, 66)

Keuzeroutines (variëren) Bronnenboek Taalfontein Overzicht aan welke tussendoelen geletterdheid ze werken

Voorbeeld van routine 1: ABC-muur Hoofddoelen Taalbewustzijn (5) Alfabetisch principe (6) Nevendoelen Woordenschat Beschrijving: Alle letters van het alfabet zijn opgehangen, liefst op geplastificeerde A4 vellen met daarop hoofdletter, schrijfletter en drukletter.

Gebruik: Kinderen hangen naam op. Binnen het thema worden woorden verzameld en opgehangen (al dan niet met plaatjes of tekeningen gemaakt door de kinderen) Zeg waarom je dit doet: “Zo kunnen we de woorden snel terugvinden en weten we wat een woord betekent en hoe het geschreven moet worden. “ Eerst voor letters en woorden, later ook voor klank, rijm en allerlei taalspelletjes. Rijmwoorden kunnen gekleurd worden, klanken eveneens. Muur wordt gebruikt als voorbeeld bij schrijven. Is het thema voorbij dan worden alle woorden e.d. van de muur gehaald en gebundeld in een boekje of een themamap. Deze komt dan te staan in de boekenhoek.

Voorbeeld van routine 2: taaltekening

Woordenschat Belang: (begrijpend) lezen, kennis wereld Bij ABC-muur (lettermuur) subdoel: woordenschat Kinderen bouwen woordenschat op: Labelen Categoriseren Netwerkopbouw

Kikker Prenteboek voorlezen Ontwerp activiteiten die je kunt doen. Huizenga: Hoe ga je checken op welk niveau pseudolezen is? Gebruik alle paragrafen van H3 Aan welke tussendoelen aanvankelijke geletterdheid Aan welke deelvaardigheden werk je? Tijd over? Video over kleuterklas die met Kikker bezig is.

Huiswerk… Zie moduleboek.