Taal en rekenen in beweging! Karin Lukassen 16 november 2011
Doorlopende leerlijn taal en rekenen Onderwijssectoren aan de slag met intensivering taal en rekenen. Het ‘wat’ is vastgelegd in wet! Gezamenlijke verantwoordelijkheid. Informatie alle betrokkenen van groot belang. Meer aandacht gerechtvaardigd?
Examinering taal en rekenen vo Korte termijn: Aanscherping uitslagregel dit schooljaar 2012-2013: kernvakkenregel Middellange termijn: 2013-2014 invoering rekentoets en aangepast examen Nederlands Twee stappen in uitslagregel t&r: Vanaf 2013-2014 Vanaf 2015-2016
Examinering taal en rekenen vo Pilotfase ter beproeving Rekentoetswijzers 2F en 3F Vwo rekenen: 3F of 3S? Hulpmiddelen bij examens Dyslexie en dyscalculie Brief minister 3 november 2011 ‘aanpassingen examinering vo’
Wat wordt van scholen verwacht? Ontwikkeling taal- en rekenbeleid gericht op: systematische verankering effectieve en efficiënte programma’s en leeractiviteiten taal en rekenen leerlingen zo spoedig mogelijk toerusten voor de referentieniveaus meten van effecten van de onderwijsinspanning
Beleid Wie gaat wat doen? In het vak of schoolbreed? Waarom? De aanleiding Wat gebeurt al op je school? In kaart brengen Met welke doel-groepen hebben we te maken? Welke materialen (ook ICT) ga je inzetten? Aansluiting: in-, door-, uitstroom Beleid Hoe willen we meten? Visie, toetsen, welke en waarom Drieslag (apart, geïntegreerd en remediërend)? Wie gaat het betalen? Taakuren, extra geld Visie en concepten? Plaats binnen school? Steun directie, langdurig Oriënteren, plan maken en realiseren
Hulpmiddelen o.a. Taal- en rekenposters APS Begin januari 2012: website ‘Beleid taal en rekenen vo’ Eind december 2011: boekje Rekenen: vroeger en nu Opbrengsten geslaagd met dyslexie en dyscalculie (o.a. schoolscan)
Relevante websites www.steunpunttaalenrekenenvo.nl en www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl Kaders en regels; Aanbodoverzicht. www.taalenrekenen.nl www.leermiddelenplein.nl
Opdracht Hoe kan ik verder in beweging komen en blijven? Formuleer drie acties.