Op-/Inrichting Verwantenraad Woonvoorziening(en)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Cliëntenraden en Veiligheid
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Hoe ontstond dit initiatief ?
Medezeggenschap en de Benchmark
Echt 25 juni Opening en mededelingen door de voorzitter. 2.Verkiezing secretaris. 3.Jaarverslag van de secretaris. 4.Financieel overzicht van.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Welkom 1.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Organisatiestructuren
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Vragenlijst ketencoördinatoren
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Veiligheid en vrijheidsbeperking
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
De Medezeggenschapsraad
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
De (T)OR en de bestuurder
Hervorming langdurige zorg
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
De (T)OR: rol, bevoegdheden en taken
Strategisch opleidingsplan
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
De Rode Knop van Viattence
Medezeggenschap Juridisch kader: Doel, taken en bevoegdheden Marije Coenen-Dijs Juridische Zaken.
PRESENTATIE CLUSTER-KOORBEZOEKEN DOOR ADRY SLAGMEULEN
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Cliëntenraad Sociaal Domein
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Medezeggenschap? Ook voor u!
Transcript van de presentatie:

Op-/Inrichting Verwantenraad Woonvoorziening(en) Jaarvergadering Familievereniging 2012

Inleiding Organisatie wijziging 2011- Selfsupporting RvB/MT--Unit--Team Werkgroep Pergamijn medewerkers/CCR hebben dit samen vormgegeven in 3 regelingen met implementatievoorstel De teamleider is verantwoordelijk voor oprichten Verwantenraad (VR) ; terugkoppeling naar management Enig aandringen van verwanten helpt!

Kaders(1) Medezeggenschap verankert in wet WMcZ (1996) Advies- en verzwaard adviesrecht Nieuwe wet WcZ komt eraan: Verstevigen van de rechten van de cliënt Voor de cliënt meer waarborgen voor goede zorg Het bestuur van de zorginstelling is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg Controle op naleving van alle verplichtingen van de zorginstelling door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ)

Kaders(2) En last but not least: Een grote mate van zeggenschap Vertaling CCR en RvB van medezeggenschap: Keuze voor partnerschap op basis van onderling vertrouwen, goede transparante afstemming en wederzijds respect!

Medezeggenschap 3 nivo’s (groeimodel) Raad van Bestuur + MT Regeling Centrale Cliëntenraad (CCR) Strategisch Units (Dat zijn er 9) Reg. Unit raad (UR) Tactisch Woonvoorz. Dat zijn er ca. 60 Reg.Verwantenraad Woonvoorziening(en) (VR) Operationeel

Doelstelling VR Behartigen gemeenschappelijke belangen van Cliënten Overleg met TL over onderwerpen die de concrete uitvoering door het Team betreffen Bevorderen van contacten tussen Cliënten/cliëntvertegenwoordigers, medewerkers en vrijwilligers Zaken die de woonvoorziening aangaan, op dat niveau te regelen

Samenstelling VR Deelnemers VR: Cliënten bij voorkeur alle Cliëntvertegenwoordigers/Verwanten van Cliënten woonachtig in de woonvoorziening(en), contactpersoon en/of vaste vrijwilliger TL of diens plaatsvervanger, VR en TL kunnen zich (na overleg) laten bijstaan door een of meer deskundigen VR kan beroep doen op Ondersteunings- Functionaris Cliënt kan zich door – bij voorkeur max. 2 - Verwanten laten vertegenwoordigen De VR kiest een bestuur: Voorz/Secr/Vice-Voorz.

Uit regeling VR Artikel 4 Werkwijze. 4.1 De VR komt bijeen volgens een, door haar in onderling overleg, jaarlijks vast te stellen vergaderrooster. 4.2 Tijdens de VR komen die aangelegenheden aan de orde waarover hetzij de client-vertegenwoordigers, de cliënten, of de teamleider overleg wenselijk achten.(zie bijlage 1). 4.3 Ten minste een maal per kwartaal wordt in de vergadering met de teamleider de algemene gang van zaken bij de woonvoorziening (-en) besproken. 4.10 De VR kan commissies instellen ter voorbereiding van te behandelen onderwerpen of activiteiten. 4.11 De kosten die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor het functioneren van de VR, komen ten laste van de zorgaanbieder. Ten behoeve daarvan stelt de zorgaanbieder aan de VR jaarlijks een budget ter beschikking. 4.12 De teamleider staat de VR het gebruik toe van een voorziening (bv vergaderruimte, koffie etc) waarover hij kan beschikken en die de VR voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig heeft.

Informatie verstrekking VR De TL draagt zorg voor tijdige en volledige informatie en communicatie met de VR over onderwerpen die aan de orde kunnen zijn In principe is elk onderwerp bespreekbaar

Recht tot advies VR Voor diverse onderwerpen heeft de Verwantenraad adviesrecht: (zie artikel 6 van de regeling VR.)

Uit regeling VR Artikel 6. Adviesrecht. 6.1 De VR is bevoegd de teamleider gevraagd en ongevraagd te adviseren of voorstellen te doen over die aangelegenheden die voor cliënten van de woonvoorziening(-en) van belang kunnen zijn. De teamleider zal deze meenemen in zijn besluitvorming, voorzover hij daartoe bevoegd is, dan wel communiceren met de unitmanager, indien deze buiten zijn bevoedheid vallen. 6.2 De teamleider informeert de VR, licht ontwikkelingen, plannen en voorgenomen besluiten betreffende de woonvoorziening(-en) toe, zodat de VR kan reageren conform haar in artikel 6.1. omschreven bevoegdheid, inzake: Voeding De gehele of gedeeltelijke wijziging of opheffing van de woonvoorziening(-en), verhuizing of ingrijpende verbouwing; Het benoemen van de teamleider die rechtstreeks wordt belast met de leiding van de woonvoorziening(-en); Een belangrijke wijziging in de organisatie van de woonvoorziening(-en); Een belangrijke inkrimping, uitbreiding of andere wijziging van de werkzaamheden in de woonvoorziening(-en); Bewaking of verbetering van de aan cliënten van de woonvoorziening(-en) te leveren zorg met name op het gebied van dagbesteding, nachtzorg, veiligheid, gezondheid, hygiëne en geestelijke verzorging Het invullen van de wijze van informatie en communicatie over de zorgverlening aan de cliënten van de woonvoorziening(-en). Het opstellen van huisregels voor de woonvoorziening(-en).

VR: Wat kunnen bespreekpunten zijn? (1) Zie bijlage 1 van de regeling Verwantenraad (gedetailleerd) Voedingsaangelegenheden Veiligheid, hygiëne en gezondheid Kwaliteit van zorg en begeleiding Recreatiemogelijkheden en vrije tijd Voor cliënten geldende huisregels Nieuwe Thema's in de gezondheidszorg

VR: Wat kunnen bespreekpunten zijn? (2) Huisvesting/komende verhuizingen Communicatie/ informatie Jubilea Uitwisselen ervaringen Gezamenlijke activiteiten Etc. Wat niet: Individuele problemen c.q. klachten!

Praktische tips (1) Begin vooral laagdrempelig, dus geen moeilijke maar vooral wel interessante onderwerpen, moeten wel actueel en zinvol zijn Vooral kennismaking in het begin: een gezamenlijke BBQ, Kerstviering of Jubileum is een mogelijke start Verzamel adressen etc. van alle verwanten en nodig ze uit per brief , tel. of E-mail Niet teleurgesteld zijn bij lage opkomst: vol houden en uitbouwen

Praktische tips (2) Omvang van VR niet te groot. Keuze vooraf maken, flexibel omgaan met reglement Geschikte vergaderlocatie aantal personen/nazit, bij voorkeur ‘s avonds Leg volgende vergaderdatum vast Gebruik de bijlage van de regeling VR met bespreekpunten (is zeer gedetailleerd)

Praktische tips (3) De VR is er voor alle cliënten/ cliëntvertegenwoordigers, je hoeft helemaal geen grote prater te zijn. Je kunt de VR ook een andere naam geven bijv. Familieberaad, Ouder-raad/ -overleg etc.

Praktische tips (4) Voer het overleg in een open en transparante constructieve sfeer Dring aan op uitvoeren van gemaakte afspraken uit het overleg, spoedig en zichtbaar Wees niet terughoudend in het inbrengen van goede punten en ideeën

Wat is de winst van deze wijze van overleg? Bewustwording van medezeggenschap in de nieuwe tijd Grotere betrokkenheid van en contact met Cliëntvertegenwoordigers/achterban Het vormgeven en inrichten van de zorg, vanuit perspectief van de Cliënt, krijgt ruime aandacht Gezamenlijk bewaken van de kwaliteit van de zorg, draagt bij aan een duurzame toekomst en continuïteit van Pergamijn We doen het samen!

Waar te vinden? Kijk eens op de websites van: Pergamijn ( www.pergamijn.org) Pergamijn allerlei informatie Pergamijn Plaza (www.pergamijnplaza.org) Pergamijn overzicht van alle woonvoorzieningen Cliëntenraad Pergamijn (www.clientenraadpergamijn.org) Informatie over de activiteiten van de Cliëntenraad Deze presentatie staat ook op de website van de Cliëntenraad, daarnaast staan daar ook de regelingen voor medezeggenschap van Cliënten- en Verwantenraad

Vragen?

Dank voor jullie aandacht. De Centrale Cliëntenraad