Krachtige leeromgevingen (groep 2)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
<Naam spreker en school/ gemeente
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Curriculum en curriculumtheorie
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Personeelsvergadering
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Competentiegericht leren vmbo
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Krachtige leeromgevingen
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 9 Curriculum en curriculumtheorie
Krachtige leeromgevingen
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
De drie niveaus van onderwijs
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Psychomotorische taxonomie
Presentatie EduCheck SOML
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Krachtige leeromgevingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
De juiste route naar het juiste doel
Toetsing Vakdidactiek 2.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Krachtige leeromgevingen (groep 2) Groepssessie 1: Curriculum Groep 2 M. Valcke Bron afbeelding: http://www.steunpuntico.be/nl/themas/krachtige-leeromgeving geraadpleegd op woensdag 25 september 2013. Krachtige leeromgevingen- groepssessie 2 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Planning groepssessies Curriculum (vandaag) Werkvormen (donderdag 17/10) Diversiteitstool (maandag 28/10) onderwijstechnologie Toetsen en evalueren (donderdag 31/10) Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Raadpleeg je medestudenten Bekijk het forum en de website Vragen??? Raadpleeg je medestudenten Bekijk het forum en de website Mail naar sylvie.vandaele@ugent.be Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Korte herhaling plenaire sessie Praktische weetjes Aan de slag… Groepssessie 1 Korte herhaling plenaire sessie Praktische weetjes Aan de slag… Uiteenzetting praktijkopdracht Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Even herhalen…. Curriculum : "… in essentie een plan ter ondersteuning van het leren. Het bestaat uit doelen om het leren te richten; drie soorten beslissingen (1) selectie en ordening van inhouden, (2) keuze van leerervaringen die men wil uitlokken zodat de inhouden gepast worden gemanipuleerd, (3) een planning met daarin de optimale leercondities. "

Even herhalen….

Eindtermen en ontwikkelingsdoelen "Ontwikkelingsdoelen en eindtermen zijn minimumdoelen op het vlak van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die de maatschappij via het Vlaams Parlement absoluut noodzakelijk acht voor het onderwijs van vandaag." (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, 1998, p.6). Centrale rol Entiteit Curriculum (http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/)

Curriculum op macroniveau Ontwikkelingsdoelen in het kleuteronderwijs Eindtermen en ontwikkelingsdoelen in het lager onderwijs Eindtermen en ontwikkelingsdoelen in het secundair onderwijs http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/

Curriculum op macroniveau Ontwikkelingsdoelen: na te streven Eindtermen: minimaal te bereiken op het einde van een grens. Vakgebonden, specifiek en vakoverschrijdend Leergebiedgebonden en leergebiedoverschrijdend Rol bij kwaliteitscontrole http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/ICT/ictvoodvoe.htm

Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel)

Wat zijn VOET’en? Minimumdoelen die tegemoetkomen aan de nood aan een brede en harmonieuze vorming om zelfstandig en actief te kunnen functioneren in de huidige maatschappij. Minimumdoelen die niet specifiek behoren tot een vakgebied maar dikwijls wel aansluiting vinden en onder meer door middel van meerdere vakken of onderwijs- projecten kunnen worden gerealiseerd. Bron afbeelding: http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/publicaties/voet/kaftbrochure.jpg geraadpleegd op woensdag 25 september 2013.

Element uit stam combineren met een ET uit een context (respect=stam, tegenover milieu=context) Figuur bron: Departement Onderwijs (2009). Secundair onderwijs. Uitgangspunten bij de vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen.

Gemeenschappelijke stam Zeven contexten Lichamelijke gezondheid en veiligheid Mentale gezondheid Sociorelationele gezondheid Omgeving en duurzame ontwikkeling Politiek-juridische samenleving Socio-economische samenleving Socio-culturele samenleving Persoonlijk leven Leren leren Scharnier Niet meer graadgebonden. Maakt schoolprojecten mogelijk, meer autonomie. Samen-leving

Afbeelding: http://ond. vvkso-ict Afbeelding: http://ond.vvkso-ict.com/vvksomainnieuw/voet/nieuwconceptvoet.htm, geraadpleegd op 22/02/2011

VOETen in de derde graad secundair onderwijs (http://www. ond

Curriculum op mesoniveau Startpunt: eindtermen en ontwikkelingsdoelen Eigen verantwoordelijkheid: uitwerken van een leerplan, werkplan AUTONOMIE Invloed van netten, koepels

Kansen Leerplannen kunnen helpen een 'uithangbord' creëren voor een school: profiel, keuzes, accenten Identiteit van de instelling Rol individuele leerkracht in schoolteam centraal Maar: “Niettegenstaande de criteria voor de goedkeuring van de leerplannen duidelijk zijn, ervaren leerkrachten de nieuwe leerplannen, als te voorschrijvend, als een keurslijf. De begeleidingsdiensten daarentegen stellen dat de leerkrachten de aangeboden ruimte onvoldoende zien en onvoldoende benutten, dat leerkrachten te weinig zelf verantwoordelijkheid opnemen voor de inkleuring van het pedagogisch-didactisch handelen van iedere dag. Ook leerlingen voelen dit aan.”

Website van het gemeenschapsonderwijs met een “aanbod” aan leerplannen voor het secundair onderwijs. In de schermafdruk staan de bijzondere onderzoekscompetenties voorop. Dit zijn specifieke eindcompetenties die kritisch gescreend worden bij visitaties van scholen ( http://www.gemeenschapsonderwijs.be/sites/portaal_nieuw/SO/Leerplannen/Pages/Onderzoekscompetentie.aspx).

Curriculum op microniveau Nu sterk bepaald door onderwijsleerpakketten (handboeken) met concrete leerdoelen en uitwerking leerstof, media, toetsing, werkvormen (lkr. handleiding). “Aparatchiks of the textbook curriculum”, ‘deprofessionalisation’, ‘deskilling’ ? Hoofdprobleem is dat de gemakkelijkste leerdoelen snel gaan domineren en men leergebiedoverschrijdende doelen negeert (en vaardighedenontwikkeling). Leerkracht bepaalt uiteindelijk de keuzes.

Curricula Interpretaties: Ongeschreven curriculum: neveneffecten van instructiesysteem; bijv. voorkeuren lkr., ligging school Nulcurriculum: wat (onbewust) genegeerd wordt in een curriculum; bijv. Kritische zin, smaakontwikkeling Het «hidden curriculum» in enge zin: meer psychologische invalshoek; de indirecte en verborgen socialisatie: omgaan met elkaar om, lkr-lln verhouding, omgaan met macht

Formuleren van leerdoelen: taxonomieën Belang!! Hoe beter je weet wat je wilt, hoe beter je de instructie richting kan geven. Taxis = ordening en nomos = wet Een wetmatige ordening, een structurering gebaseerd op een theoretische (en empirisch voor zover mogelijk) basis m.b.t. hoe leerdoelen in werkelijkheid geordend zijn 1950-1960: behaviorisme en cognitivisme

Bloom - gedragsdimensies Bloom revised

Taxonomie van Bloom inhoudsdimensies

Bloom - gedragsdimensies Herinneren: herkennen, uit geheugen ophalen (‘recalling’). Beperkte cognitieve activiteit. Begrijpen: ‘meaningful learning’, interpreteren, voorbeelden zoeken, classificeren, samenvatten, afleiden, vergelijken en verklaren. Toepassing: (1) uitvoeren procedures bij gekende taken en (2) gebruiken procedures bij nieuwe taken.

Bloom - gedragsdimensies Analyseren: complex geheel opsplitsen in samenstellende delen; differentiëren, organiseren en attribueren. Evalueren: (1) controleren en (2) bekritiseren. Interne/externe criteria toepassen, een uitspraak doen en conclusies trekken. Creëren: (1) hypothesen genereren; (2) plannen ontwerpen en (3) een product ontwikkelen.

http://www. teachthought http://www.teachthought.com/learning/ablooms-digital-taxonomy-for-evaluating-digital-tasks/

http://zaidlearn. blogspot http://zaidlearn.blogspot.be/2009/07/use-blooms-taxonomy-wheel-for-writing.html

Praktische weetjes Waar vind ik eindtermen terug? Zijn er eindtermen voor alle vakken? Hoe implementeer ik VOET? Waar zoek ik leerplannen? Welke informatie vind je naast de leerplandoelen terug in leerplannen? Hoe werk je met leerplandoelen? Lesdoelen formuleren Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Waar vind ik eindtermen terug? Vakgebonden eindtermen Specifieke eindtermen Vakoverschrijdende eindtermen = VOET Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Vakgebonden eindtermen : http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/

Let op: Algemene en Vakgebonden eindtermen. http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/derde-graad/aso/vakgebonden/natuurwetenschappen/eindtermen.htm

Vakgebonden eindtermen Vb 3de graad ASO– Natuurwetenschappen http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/derde-graad/aso/vakgebonden/natuurwetenschappen/eindtermen.htm Specifieke Vakgebonden eindtermen

Wetenschappen in BSO? Verwerkt in PAV http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/derde-graad/bso/vakgebonden/derde-leerjaar/project-algemene-vorming/algemeen.htm

Vakgebonden eindterlmen PAV: alles geïntegreerd http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/derde-graad/bso/vakgebonden/derde-leerjaar/project-algemene-vorming/eindtermen.htm

Zijn er eindtermen voor alle vakken? Enkel eindtermen voor vakken van de basisvorming Zedenleer → leerplannen http://www.ribz.be/ Deeltijds Kunstonderwijs → leerplannen http://www.ovsg.be/ en http://www.g-o.be/

Zijn er eindtermen voor alle vakken? Hoger onderwijs → Visitatierapporten → Beroepsprofielen → Domeinspecifieke leerresultaten (DLR) : http://www.vluhr.be/p242

Hoe implementeer ik VOETen? Bron afbeelding: http://www.klasse.be/leraren/files/2011/12/eindtermen4.png geraadpleegd op woensdag 25 september 2013. Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Waarom VOET? Doelen die anders tussen de mazen van het net verdwijnen: komen te weinig aan bod in traditionele vakken Samenhang bevorderen in het onderwijsaanbod Meer kans tot niet-cognitieve doelen en betere synthese van kennis en ervaringen Beantwoorden aan de actuele vormingsbehoeften (brede en harmonische vorming) Brug vormen tussen school en samenleving

VOET Aan welke sleutelcompetenties, contexten, leren leren competenties werk je doorheen je les? Maak dit duidelijk door dit in je doelen naar voor te laten komen.

Waar zoek ik leerplannen? Via http://www.ond.vlaanderen.be/infolijn/faq/leerplannen/ de leerplannen van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap   de leerplannen van het gesubsidieerd vrij onderwijs   de leerplannen van het gesubsidieerd officieel onderwijs Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

http://www.vvkso.be

http://www. gemeenschapsonderwijs http://www.gemeenschapsonderwijs.be/sites/portaal_nieuw/Prikbordvoorleerkrachten/SO/leerplannen/Leerplannen/Nieuwe%20leerplannen/Overzicht%20nieuwe%20leerplannen%202013-2014.pdf

http://www.ovsg.be

Leerplan Steinerschool http://steinerscholen.be/wp-content/uploads/2012/09/Aardrijkskunde-II-050228.pdf

Leerplan Steinerscholen derde graad aardrijkskunde

Rol netten, koepels, …

Welke informatie vind je naast de leerplandoelen terug in leerplannen? http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/Aardrijkskunde-2004-029.pdf Voorbeeld Aardrijksunde

Hoe werk je met leerplandoelen? Een leerplandoel concretiseren tot verschillende lesdoelen. Aantal lesdoelen afhankelijk van leerplandoel. Denk aan te bereiken inhoud / gedrag Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Leerdoelen formuleren Taxonomie van Bloom Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel)

Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel)

En nu aan de slag… Deel 1 We bekijken samen volgend stukje leerstof (videoclip platentektoniek) : http://www.youtube.com/watch?v=bhYwY7POWyE We zoeken naar eindterm (ET) die met het materiaal kan nagestreefd worden We zoeken naar de relevante leerplandoelstelling (LPD). We concretiseren de ET en LPD tot vakgebonden lesdoelen van hoog niveau Hou rekening met Bloom (zie checklist)

Vervolgens gaan we na welke VOET in relatie tot dit materiaal kan nagestreefd werden We concretiseren de VOET tot een concreet lesdoel

En nu aan de slag… Deel 2 Je krijgt een pakket met leermateriaal en een eindterm/leerplandoel Werk samen Concretiseer de eindterm/leerplandoel tot 10 lesdoelen Hou rekening met de taxonomie van Bloom: (zie checklist in pakket leermateriaal)

En nu aan de slag… Deel 2 Zorg voor lesdoelen van een hoog niveau BLOOM Je gaat na welke VOET aan bod kunnen komen Je vertaalt dit in een lesdoel

Gelijkaardig opzet als de afgelopen opdrachten: Praktijkopdracht 1 Gelijkaardig opzet als de afgelopen opdrachten: Deel 1 Formuleren lesdoelen: Maximaal 1 blz. Deel 2 Link met VOET: Maximaal 1 blz. Bijlage met lesmateriaal.

Praktijkopdracht Deel 1: Je gaat op zoek naar een eindterm en leerplandoel Je vertaalt dit in tien lesdoelen, met de taxonomie van Bloom in het achterhoofd. Geef een korte toelichting. Je voorziet leermateriaal waaruit je inspiratie put voor de inhouden (neem op in bijlage).

Praktijkopdracht Deel 2: Werk verder op deel 1 en zoek naar een aantal gepaste vakoverschrijdende eindtermen: zowel sleutelcompetenties als contexten. Hoe ga je hiernaar streven tijdens je les? Schrijf ook daarvoor een lesdoel uit.

Krachtige leeromgevingen (groep 2) Groepssessie 1: Curriculum Groep 2 M. Valcke Bron afbeelding: http://www.steunpuntico.be/nl/themas/krachtige-leeromgeving geraadpleegd op woensdag 25 september 2013. Krachtige leeromgevingen- groepssessie 2 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen