Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Informatieavond 26 Augustus 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
VVE: een doorgaande lijn?
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
WELKOM.
Nieuwe normen Cito.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Overgang po-vo
Op de informatiebijeenkomst CITO
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Zorgstructuur Mariaschool
Ouderavond Groepsorganisatie
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Ouderavond 15 sept
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Voorlichting- & scholingsbijeenkomsten Groningen, Haren, Ten Boer & Zuidlaren Erik de Graaf Oktober/november 2013.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Welkom en programma 17:15 – 17:30 uur Inloop en ontvangst
Stichting Lek en IJssel
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Transcript van de presentatie:

Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau

Opbouw minimumlijstje Kwantitatieve cijfers a)Algemene gegevens: verloop lln, ziekteverzuim b)Opbrengsten c)Gegevens zorg en begeleiding Kwalitatieve informatie d) Kwaliteit onderwijsleerproces e) Kwaliteit leerlingenzorg

Algemene gegevens school Aantal lln, nu, vorig jaar, prognoses, stand t.o.v. opheffingsnorm Percentage ziekteverzuim, nu, vorig jaar, aantal zieke lkr. schoolbestuur Criteria voor geaccepteerd verschil Wie doet wat bij afwijkingen? Norm? Analyse bij afwijking? Met school op zoek naar verklaringen

Opbrengsten (eind) school Gebruikt extern genormeerde eindtoets Relateert eigen scores aan norm schoolbestuur Hoe stellen scholen eindresultaten vast Hoe informeert school het bestuur Welke lln doen mee Welke normen worden gehanteerd Trendanalyse? Nadere analyse bij onvoldoende scores

Opbrengsten (tussen) school Heeft genormeerd LVS, eigen LVS, observatiesysteem Houdt zich aan afnamemomenten Houdt zich aan afnamevoorschrift Gebruikt voorgeschreven en/of eigen normen schoolbestuur Hoe stellen scholen tussenopbrengsten vast van tech lezen, rekenen, begr lezen? Hoe informeert school het bestuur Welke normen? Trendanalyse? Nadere analyse bij onvoldoende scores

En verder rond opbrengsten school Zicht op vervolgloopbaan lln, analyse hiervan Zicht op doorstroom lln 1- 8, analyse schoolbestuur Wat is het criterium, de norm, wat te doen bij afwijkingen

Zorgleerlingen school Beschreven wat ‘zorgleerling’ is Overzicht van aantal zorgleerlingen Hoeveel hebben eigen leerlijn dat niet zal leiden tot beheersingsniveau gr 8 Bij hoeveel lln wordt gewenste resultaat gehaald schoolbestuur Een norm voor aantal zorgleerlingen? Informatie over aantallen Analyse bij afwijkingen

Kwalitatieve gegevens Moeilijker in kaart te brengen Niet (vaak) te vangen in harde cijfers Meer (kwalitatieve) rapportage

Kwaliteit Onderwijsleerproces school Er is basisprogramma ontluikende geletterdheid en gecijferdheid Moderne methoden voor taal en rekenen, voldoen aan kerndoelen Afgestemd op lln populatie Programma worden integraal gebruikt Afspraken over tijd aan rekenen en taal schoolbestuur Klopt het aanbod? Blijkt uit rapportage dat schoolleiding praat met lkr, bewaakt, controleert Heeft schoolleiding zicht op Q leerkrachten, instructievaardigheden, ped.did. vaardigheden Heeft schoolleiding zicht op bijdrage lkr aan schooldoelen?

Kwaliteit leerlingenzorg school 2 keer in kleuterperiode voortgang taal/ wisk/ soc emo 2 keer per jaar gr 3-8 basisvaardigheden Analyse van de uitkomsten op leerling, groeps en schoolniveau Verbeteracties op basis van analyse schoolbestuur Uit kwalitatieve rapportage moet blijken Dat school systeem heeft voor lln zorg Dat de school analyseert op ind, groeps en schoolniveau Dat school planmatig werkt aan verbeteringen (ind, groeps, schoolniveau)

Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 Q als proces Martin van den Oetelaar

Kwaliteit = meten Waarheid A => ‘toestanden’ Waarheid B wel / niet PDCA “maakbaarheid”

Kwaliteit = ontwikkeling=> ‘proces’ reflectie denk – besluit – doe – leer => “leerbaarheid” reflectie Reflectie impliceert meten en vergelijken!

Waarheid A Waarheid B wel / niet PDCA “maakbaarheid” reflectie denk – besluit – doe – leer => “leerbaarheid” reflectie Verantwoording Verantwoordelijk Controle Wantrouwen Uitwisseling Gezamenlijk Bijdrage Vertrouwen