GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’
GO!2020 = vehikel voor het net Toekomstplan Instrument van verandering Multidisciplinaire benadering 2013 2020
Strategisch beleid uitrollen Strategisch kader vertalen naar: 1ste uitvoeringsplan Evaluatierapport en bijsturing 2de uitvoeringsplan 3de uitvoeringsplan Verbetervoorstellen (multidisciplinaire aanpak, communicatie, ..) Participatie in voorbereidingstraject Looptijd tot juni 2014 Overwicht aan bestuursniveau overstijgende projecten
Opbouw 3de plan Spoor 1: concrete uitvoering (project- en programmawerking) Spoor 2: versterken van de samenwerking (lerend netwerk GO!2020) Spoor 3: optimalisatie van overleg en participatie
Spoor 1
Kenniscentrum Voeden : Thematische dossiers: hervorming SO, Vrije keuze, loopbaandebat, internaten, leerlingenvervoer en sociale mix. Strategische dossiers: actualisatie patrimoniumdatabank integraalplannen Algemene bevraging om veel voorkomende noden te detecteren
Kwaliteitszorg (3 WS) Kijkwijzer op Smartschool Professionalisering (leerbegeleiding) Gestandaardiseerde toetsen Referentieprofielen (Inspectie) Vorming SGR/SGM Visie op evaluatie Omgaan met diversiteit Sociale mix Flexibele leertrajecten
Brede open school (WS) Het GO! ontwikkelde een draaiboek en Quickscan om scholen te ondersteunen die zich als een Brede Open School willen ontwikkelen Vijf pilootscholen ( 1 per regionaal team GO!2020 ): pedagogische -onderwijskundige verbreding , lokaal netwerk, samenwerkingsverbanden, …
Onderwijsaanbod (WS) Vorm geven aan ‘Onderwijs van de toekomst ‘ Beleidsontwikkelingen: Hervorming SO Schaalvergroting Knelpunten: Hoog aantal zittenblijvers Stijging doorverwijzing naar BuO Ongekwalificeerde uitstroom Schoolmoeheid Tekort aan technisch geschoolden Speerpunten in het beleid: Excelleren: excellent onderwijs, talentmaximalisatie Differentiëren: heterogeniteit, sociale mix, gelijke kansen Innoveren: uitgestelde studiekeuze, flexibel leren, aansluiting BAO-SO en SO-arbeidsmarkt/hoger onderwijs, lerarenopleiding en professionaliseren
Integraalplan en masterplan Een visie en strategie op onderwijs van de toekomst in de regio rekening houdend met de omgeving, de demografische evoluties, onderwijsaanbod, de Vlaamse beleidsontwikkelingen, de pedagogische visie op onderwijs en welke zijn dan de meest geschikte gebouwen over een tijdshorizon van 10 tot 15 jaar. +
Mensen maken school (2 WS) Inzetten op aantrekkelijk werkgeverschap loopbaandebat Beroep van leerkracht aantrekkelijker maken (instroom) Jobsatisfactie (retentie) Gender onevenwicht … promotiecampagne Professionaliseren: Leerkrachten: Aanvangsbegeleiding voor beginnende leerkrachten nu in een pilootfase 2 jaar professionaliseringstraject Directies: Nieuwe directieopleiding Pré-service en inservice training (vanaf September 2013) Ondersteunende instrumenten: HRM-instrument (CORE)
Spoor 2
Lerend Netwerk GO!2020 Structuur: Invulling: Deelname: Regionale G0!2020 teams (per provincie, 5 ) Horizontale samenwerking tussen de bestuursniveaus Invulling: Thematische vanuit de 5 strategische programma’s Focus op beleidsplanning en op concrete actieplanning Deelname: Partners: SGR (+ scholen/instellingen) en CD Multidisciplinaire en wisselende samenstelling
Lerend netwerk Kenniscentrum Kwaliteitszorg Brede open school Regio 1 Regio 2 Regio 3 Regio 4 Regio 5 Kenniscentrum Kwaliteitszorg Brede open school Regionaal kernteam Thematische invulling Onderwijsaanbod Mensen maken school
Doel het netwerk Acties gezamenlijk aanpakken en resultaten bepalen (Regio) Kennisuitwisseling bevorderen Ondersteuning afstemmen op lokale noden en context De aanwezige expertise benutten Dubbel werk vermijden Samenhang van beleid op verschillende niveaus en in lijn met GO!2020 Kwaliteitsverhoging win-win situatie voor de betrokken partners
Spoor 3
Naar een samenwerkingsmodel 2010: GO! 2020 Kwaliteitszorg 2011: Positioneringsoefening GO! cultuur en structuur 2011-2012: samenwerking en betrokkenheid VBC GO! Denkdagen GO! 1010 Project overleg en participatie CAC’s herdenken WG samenwerkingsmodel Themadebatten WG Betrokkenheid (bij beleid – visie/standpuntbepaling) Communicatie WG Communicatie 2012: Spoor 3 organisatieverandering
Uitgangspunten Afbakening: betrokkenheid en samenwerking bij beleidsvoorbereiding en -uitvoering beslissing = bevoegdheid vastgelegd in BDGO - art 33§1 6° Ambities: Snelheid Betrokkenheid – gedragenheid Kwaliteit (onderbouwd, pro-actief) Advies en beslissing duidelijk gescheiden Voorstel: Ontdubbeling van het model (2 opties) in functie van finaliteit: strategische positionering (extern/intern): CLOUD-model strategische organisatie van het net: OVERLEG-model
Model STRATEGISCH - POSITIONERING STRATEGISCHE – ORGANISATIE ONTWIKKELING Extern Intern vb. Loopbaandebat vb. visie op leren vb. dotatieverdeling, infra-planning CLOUD-model OVERLEG-model brede ‘beweging’ representatieve ‘vertegenwoordiging’ expertise, betrokkenheid, engagement ‘management-team’ open, vrij, fluïde, virtueel structureel, overleg kern van thematische adviseurs ev. thematische werkgroepen meervoudig advies aan Raad consensusadvies aan Raad