GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Onderwijsbeleidsplan
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Doelstelling Joure Ambachtstad: juni 2012 juli
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Herijking GO! februari Waarom herijking? Continu wijzigende context: Externe beleidsontwikkelingen Nieuwe legislatuur  regeerakkoord en beleidsnota,
Dag van het Secundair Onderwijs 8/02/2013. Speerpunten GO! door Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder GO!
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Grote uitdagingen voor het GO! in het scharnierjaar 2014 Raymonda Verdyck Afgevaardigd Bestuurder.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Landelijke LEA-conferentie
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Begeleidingsplannen GGZ
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Ouderavond Groepsorganisatie
GO!2020 Evaluatieverslag & Strategische keuzes 3de uitvoeringsplan
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Naar een duurzaam HRM beleid
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Cliëntenraad Sociaal Domein
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’

GO!2020 = vehikel voor het net Toekomstplan Instrument van verandering Multidisciplinaire benadering 2013 2020

Strategisch beleid uitrollen Strategisch kader vertalen naar: 1ste uitvoeringsplan Evaluatierapport en bijsturing 2de uitvoeringsplan 3de uitvoeringsplan Verbetervoorstellen (multidisciplinaire aanpak, communicatie, ..) Participatie in voorbereidingstraject Looptijd tot juni 2014 Overwicht aan bestuursniveau overstijgende projecten

Opbouw 3de plan Spoor 1: concrete uitvoering (project- en programmawerking) Spoor 2: versterken van de samenwerking (lerend netwerk GO!2020) Spoor 3: optimalisatie van overleg en participatie

Spoor 1

Kenniscentrum Voeden : Thematische dossiers: hervorming SO, Vrije keuze, loopbaandebat, internaten, leerlingenvervoer en sociale mix. Strategische dossiers: actualisatie patrimoniumdatabank  integraalplannen Algemene bevraging om veel voorkomende noden te detecteren

Kwaliteitszorg (3 WS) Kijkwijzer op Smartschool Professionalisering (leerbegeleiding) Gestandaardiseerde toetsen Referentieprofielen (Inspectie) Vorming SGR/SGM Visie op evaluatie Omgaan met diversiteit Sociale mix Flexibele leertrajecten

Brede open school (WS) Het GO! ontwikkelde een draaiboek en Quickscan om scholen te ondersteunen die zich als een Brede Open School willen ontwikkelen Vijf pilootscholen ( 1 per regionaal team GO!2020 ): pedagogische -onderwijskundige verbreding , lokaal netwerk, samenwerkingsverbanden, …

Onderwijsaanbod (WS) Vorm geven aan ‘Onderwijs van de toekomst ‘ Beleidsontwikkelingen: Hervorming SO Schaalvergroting Knelpunten: Hoog aantal zittenblijvers Stijging doorverwijzing naar BuO Ongekwalificeerde uitstroom Schoolmoeheid Tekort aan technisch geschoolden Speerpunten in het beleid: Excelleren: excellent onderwijs, talentmaximalisatie Differentiëren: heterogeniteit, sociale mix, gelijke kansen Innoveren: uitgestelde studiekeuze, flexibel leren, aansluiting BAO-SO en SO-arbeidsmarkt/hoger onderwijs, lerarenopleiding en professionaliseren

Integraalplan en masterplan Een visie en strategie op onderwijs van de toekomst in de regio rekening houdend met de omgeving, de demografische evoluties, onderwijsaanbod, de Vlaamse beleidsontwikkelingen, de pedagogische visie op onderwijs en welke zijn dan de meest geschikte gebouwen over een tijdshorizon van 10 tot 15 jaar. +

Mensen maken school (2 WS) Inzetten op aantrekkelijk werkgeverschap  loopbaandebat Beroep van leerkracht aantrekkelijker maken (instroom) Jobsatisfactie (retentie) Gender onevenwicht …  promotiecampagne Professionaliseren: Leerkrachten: Aanvangsbegeleiding voor beginnende leerkrachten nu in een pilootfase  2 jaar professionaliseringstraject Directies: Nieuwe directieopleiding Pré-service en inservice training (vanaf September 2013) Ondersteunende instrumenten: HRM-instrument (CORE)

Spoor 2

Lerend Netwerk GO!2020 Structuur: Invulling: Deelname: Regionale G0!2020 teams (per provincie, 5 ) Horizontale samenwerking tussen de bestuursniveaus Invulling: Thematische vanuit de 5 strategische programma’s Focus op beleidsplanning en op concrete actieplanning Deelname: Partners: SGR (+ scholen/instellingen) en CD Multidisciplinaire en wisselende samenstelling

Lerend netwerk Kenniscentrum Kwaliteitszorg Brede open school Regio 1 Regio 2 Regio 3 Regio 4 Regio 5 Kenniscentrum Kwaliteitszorg Brede open school Regionaal kernteam Thematische invulling Onderwijsaanbod Mensen maken school

Doel het netwerk Acties gezamenlijk aanpakken en resultaten bepalen (Regio) Kennisuitwisseling bevorderen Ondersteuning afstemmen op lokale noden en context De aanwezige expertise benutten Dubbel werk vermijden Samenhang van beleid op verschillende niveaus en in lijn met GO!2020 Kwaliteitsverhoging  win-win situatie voor de betrokken partners

Spoor 3

Naar een samenwerkingsmodel 2010: GO! 2020  Kwaliteitszorg 2011: Positioneringsoefening GO!  cultuur en structuur 2011-2012: samenwerking en betrokkenheid  VBC GO! Denkdagen GO! 1010 Project overleg en participatie CAC’s herdenken  WG samenwerkingsmodel Themadebatten  WG Betrokkenheid (bij beleid – visie/standpuntbepaling) Communicatie  WG Communicatie 2012: Spoor 3  organisatieverandering

Uitgangspunten Afbakening: betrokkenheid en samenwerking bij beleidsvoorbereiding en -uitvoering  beslissing = bevoegdheid vastgelegd in BDGO - art 33§1 6° Ambities: Snelheid Betrokkenheid – gedragenheid Kwaliteit (onderbouwd, pro-actief) Advies en beslissing duidelijk gescheiden Voorstel: Ontdubbeling van het model (2 opties) in functie van finaliteit: strategische positionering (extern/intern): CLOUD-model strategische organisatie van het net: OVERLEG-model

Model STRATEGISCH - POSITIONERING STRATEGISCHE – ORGANISATIE ONTWIKKELING Extern Intern vb. Loopbaandebat vb. visie op leren vb. dotatieverdeling, infra-planning         CLOUD-model OVERLEG-model brede ‘beweging’ representatieve ‘vertegenwoordiging’ expertise, betrokkenheid, engagement ‘management-team’ open, vrij, fluïde, virtueel structureel, overleg kern van thematische adviseurs ev. thematische werkgroepen     meervoudig advies aan Raad consensusadvies aan Raad