Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
IB 1.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
20 jaar Wereldwijd verbonden. Luisterend Dienen opgericht in vanuit de Nederlandse Hervormde Kerk (commissie Werelddiaconaat) 20 jaar Luisterend.
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Scholing voor (onderwijs-)management Met Europees geld ontwikkeld door:
Loopbaanontwikkeling
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Hogescholen in Dialoog
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Teaching and Learning International Survey (Talis) 2013 Wat houdt de selectie van onze school voor dit onderzoek in en waarom zouden we meedoen?
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Begeleiding startende leraren
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Leraar, school en opleiding
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Zij instroom Vlucht voorwaarts en Verassend veelzijdig.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Wat is effectieve nascholing
Lerarenregister en Beroepskwaliteit
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Een project van de Korengroep
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Loopbaanontwikkeling OOP
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Transcript van de presentatie:

Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs

Introductie  Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs  Wie is Kitty Kwakman?  Waarom dit verhaal door mij?  Rapport LPBO over vraag OCW

Opzet lezing  Waarom kwaliteitsverschillen?  Wat zijn kwaliteitsverschillen?  Zijn we uniek: wat doen ze elders  Wat is nodig?  Ervaringen en lastigheden  Waarom toch wel

Waarom kwaliteitsverschillen?  Erkenning hoge prestaties binnen onderwijs  Doorgroei binnen leraarsfunctie  Verhoging motivatie ervaren leraren  Goede docenten behouden voor onderwijs  Verhoging aantrekkelijkheid beroep

Wat zijn kwaliteitsverschillen?  Verschillen in functioneren! Onderscheid maken wie het beter doet  Dus niet: verschil naar taken en verantwoordelijkheden  Wat is beter? Betere resultaten in de klas (zichtbaar op niveau leerlingen)  LPBO noemt dit: niveaudifferentiatie

We zijn niet uniek  Eenzelfde idee gelanceerd in Engeland, Australië en Verenigde Staten  Deze landen hebben al uitvoering gegeven aan deze ideeën  Ze doen het allemaal anders  Per land toegelicht

Engeland (UK)  Vijf niveaus:  Qualified teacher status: voor praktijkstage  Core skills: na inductieperiode  Post threshold: seniorniveau op basis beoordeling leidinggevende (voor eindeschalers)  Excellent teacher: beoordeling extern  Advanced skills teacher: beoordeling extern  Elk niveau kent standaarden (erbij)  Hoger niveau: hoger salaris

Engeland: excellent teacher  Ingevoerd september 2006  Assessment door externe assessoren  Standaarden leidend: op basis van aangeleverd bewijs (leraar en leidinggevende)  Zelf excellent functioneren in klas voorwaarde  Alleen mogelijk als functie beschikbaar is  Rol is: mentoring, coaching en begeleiding van leraren op eigen school bij verbeteren lesgeven

Australië  In 1992 drie nieuwe niveaus: AST 1, 2 en 3  Bedoeld voor leraren aan eind salarisschaal  Elk niveau kent hoger salaris  Toelating op grond van beoordeling functioneren (in de klas)  Doel: carrière binnen het beroep  Criteria ontwikkeld door vakbonden en werkgevers

Verenigde Staten  NBPTS: certificering als excellente leraar sinds 1987  Toelating: portfolio en online kennistesten aan hand van standaarden  Standaarden vakinhoudelijk (25)  Beoordeling door NBPTS-opgeleide leraren (min. 12 per kandidaat)  Deelname vrijwillig (kostbaar)  Niet gekoppeld aan functie in school  Doel: verhoging kwaliteit onderwijs en status beroep via verbetering leerprestaties

Wat nodig? (literatuur)  Inpassing binnen functiebouwwerk op scholen  Vorm van prestatiebeloning: heldere criteria en draagvlak op school  Competentiebeoordeling: heldere standaarden, valide instrumenten en getrainde beoordelaars  Opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden op de werkplek

Ervaringen Engeland:  Weinig posities voor excellent teachers  Te krappe budgetten: gekoppeld aan positie op school  Naam is niet goed  Positieve effecten op leraar en school, toch niet voldoende aantrekkelijk Australië:  Mislukt: geen goede criteria, niet voldoende geld  Scholen blijven taken belonen

Ervaringen (vervolg) Verenigde Staten:  Laag slagingspercentage  Tijdrovend en zwaar traject (3 jaar)  In 2009: leraren gecertificeerd  Positieve effecten (onderzoek) op:  Leerlingprestaties (nationale testen)  Vertrek van leraren  Professionele ontwikkeling  Vooral op rijke scholen  Leraren zelf: krachtig middel voor ontwikkeling en andere rol in school

Lastigheden (rapport LPBO)  Functiedifferentiatie belemmert niveaudifferentiatie  Prestatiebeloning ontmoet veel weerstand in scholen  Competentiebeoordeling wordt niet als voldoende objectief ervaren  Te weinig leermogelijkheden

Lastigheden (2)  Financiën  Egalitaire cultuur  Leiderschap in relatie tot competentie- management  Professionaliseringsbeleid  Ontbreken voorwaarden als:  Standaarden voor excellente leraar  Beoordelingsinstrumenten en -procedures

Waarom toch wel?  Uitvoering lastig, maar meerwaarde relevant en erkend  Verbetering kwaliteit  Nodig om leraren te behouden  Geeft status aan beroep  Uitkomsten buitenland behulpzaam, zelfde zoektocht, zelfde lastigheden

Uitdagingen  Wat is excellentie?  Doelgericht verbeteren in relatie tot zichtbare resultaten hiervan  Kan iedereen excellent worden?  Wat is een goede, andere naam voor de excellente leraar?

Meer informatie  Rapport LPBO: Erkenning van excellentie (  National Board (VS):  Onderzoekrapport excellent teacher UK:  Aanvraagformulier excellent teacher (+ standaarden):