ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
 Gebaseerd op bestuurlijke uitspraken*  Voorbereidende besluitvorming door Stuurgroep  Uitwerking in diverse werkgroepen: -Inhoud -Bestuur -Gemeenten.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Arrangeren in het mbo met behulp van IVO
STAPPENPLAN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Andere (school)tijden?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Schoolondersteuningsprofiel 2017 Maaike Luttik, beleidsmedewerker SWV
Transcript van de presentatie:

ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam januari 2013 M&O Groep

wat is een ondersteuningsprofiel? Een karakterisering van de school (of het arrangement) op de aspecten van het onderwijs die relevant zijn voor leerlingen met een afwijkende onderwijsbehoefte. Wat kan de school (of het arrangement) wel, en wat niet?

twee versies van wat een ondersteuningsprofiel is de feitelijke situatie (praktijk) nulmeting: wordt nu uitgevoerd eventuele metingen in de toekomst (onderhoud en/of ontwikkeling) de af te spreken situatie vanuit het overzicht over de profielen (beleid) basisprofiel eventueel: ruimere profielen nb: consequenties voor het aanbod aan arrangementen

wat kun je met ondersteuningsprofielen? op het niveau van de school het schoolbestuur de wijk volgens CJG-indeling Rotterdam dikgedrukt: opbrengst huidige project dungedrukt: vervolgstappen

de school inzicht in de feitelijke situatie (stavaza) bijdrage gedachtenontwikkeling op het onderwerp vergelijking feitelijke situatie en beleidsmatig vastgestelde opdracht (per 1-8-2014)

het schoolbestuur feitelijk aanbod op dit moment van onze scholen voor leerlingen met ingewikkelde onderwijsbehoeften positie van onze scholen in de wijken hoe speelt de school-bestuurlijke visie en ambitie door in de ambities en positionering van de scholen in de wijken? ambities inbrengen Rotterdam

De CJG wijk feitelijk aanbod op dit moment van scholen in onze wijk voor leerlingen met ingewikkelde onderwijsbehoeften feitelijke verdeling op dit moment van leerlingen met ingewikkelde onderwijsbehoeften over de scholen in de wijk aanvullen met: welke leerlingen uit de wijk zien wij niet (ongezien naar so)? wat is onze ambitie in deze wijk? ambities inbrengen schoolbestuur/Rotterdam

Rotterdam inzicht in en overzicht over netwerk van ondersteuningsmogelijkheden over de regio, als basis voor: vinden hiaten en dubbelingen toewijzen (ambitie)profielen bo en s(b)o toewijzen arrangementen per leerling financieel model samenhang via 5 velden van voorzieningen

inzoomen: ondersteuningsprofielen geven duidelijkheid over ……. wat een school wel en niet in huis heeft voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften: welke ruimte biedt de manier van onderwijsgeven van de school aan verschillen in onderwijsbehoeften bij alle leerlingen? welke extra voorzieningen heeft de school?

onderwijsprofielen Rotterdam houden rekening met ……. de voorstel-van-wettelijke vereisten elke school duidelijk profiel swv zicht op dekkend netwerk het referentiekader (‘concept definitief’) inspectiekader (nog niet bekend)

1. ruimte voor alle leerlingen onderwijsinstrumentarium van de leerkracht en school stuurt - - - - onderwijsbehoeften van de leerlingen sturen opvattingen en ambities (niet opgenomen in vragenlijsten B, D en G)

ruimte voor alle leerlingen: onderwijsinstrumentarium ook het basisprofiel wordt gekenmerkt met een positie op de gekromde lijn

ruimte voor alle leerlingen: ambitie/opvattingen en leerlingenpopulatie (nb: vragenlijsten B, D en G meten niet de opvattingen en ambities)

2. extra voorzieningen: de vijf velden hoeveelheid aandacht – in tijd/handen onderwijsmateriaal – in beschikbaarheid (ringleiding) en aanpassingstijd (pictogrammen toevoegen) fysieke omgeving beschrijving (rustig, tuin, verzorgingsruimte, time-out) expertise beschrijving (team en individueel) verwevenheid andere instanties beschrijving (jeugdzorg, revalidatiekliniek) Ook in het basisprofiel worden de kenmerken op deze vijf velden opgenomen.

vervolgstappen na verwerking opbrengsten pilot wordt definitieve versie webbased, planning: 1 maart webbased versie beschikbaar t/m 26 april kunnen scholen invullen mei: analyse door Sardes/M&O-groep juni/juli: bestuurlijke besluitvorming rond profielen en arrangementen