onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Welkom op de Julianaschool
Opgewekt.
Huiswerktips.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Vriendschap voor het leven
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Beste verkochte boek aller tijden?
Adaptief onderwijs.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Wat gaan we leren in groep 5
Echt of nep?.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
Voorlichtingsavond groep 3
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.

Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Planborden en dag- /weektaken
Informatie-avond groep 4-5
Communiceren met Marloes
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
Stage: Basisschool de Klingerberg
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Kiezen voor keuzedelen
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Wenboekje Speelzaal Jan Huigen. Als je binnenkomt kun jij je jas ophangen aan de kapstok.
Hoe pedagogisch handelen?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Transcript van de presentatie:

onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs Ervaringsgericht onderwijs Programmagericht onderwijs Adaptief onderwijs

Theoretische grondslag Ontwikkelingsgericht onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs

Ontwikkelingsgericht onderwijs *Zone van de actuele ontwikkeling *Zone van de naaste Professor Vygotsky

Ontwikkelingsgericht onderwijs Zone van de actuele ontwikkeling: Wat presteert een kind op eigen kracht , op dit moment. Zone van de naaste ontwikkeling: Wat presteert een kind met hulp, op dit moment en in de toekomst misschien op eigen kracht .

Ontwikkelingsgericht onderwijs IIk Ontwikkelingsgericht onderwijs Ik kan goed tekenen en rekenen en lezen en fietsen. Allemaal helemaal zelf geleerd! *Zone van de actuele ontwikkeling

Dan zal ik je nu leren zingen! Ontwikkelingsgericht onderwijs Dan zal ik je nu leren zingen! Zone van de naaste ontwikkeling

Theoretische grondslag Ervaringsgericht onderwijs Theoretische grondslag

Ervaringsgericht onderwijs *Het kind staat centraal Professor dr. F.Laevers

Ervaringsgericht onderwijs Betrokkenheid: Kinderen ontwikkelen zich beter als de activiteiten die ze aangeboden krijgen hen boeien. Kinderen kiezen: Kinderen kiezen zelf de activiteit die hun ontwikkeling het meest vooruit helpt.

Vandaag ga i k spelen met de blokken want daar heb ik zin in Ervaringsgericht onderwijs IIk Vandaag ga i k spelen met de blokken want daar heb ik zin in *Het kind staat centraal

Ervaringsgericht onderwijs Wat goed, hoe zij sinds de laatste keer haar fijne motoriek ontwikkeld heeft! *Kinderen kiezen zelf de activiteit die hun ontwikkeling het meest vooruit helpt.

Theoretische grondslag Programmagericht onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs

Programmagericht onderwijs *Gebruik van methoden *Gewenste resultaten liggen van te voren vast ?

Programmagericht onderwijs Leerstof aanbieden: Kinderen leren het best als ze leerstof systematisch aangeboden krijgen De methode bepaalt: Er wordt gewerkt met methoden waarin gewenste leerresultaten van te voren vastliggen

Programmagericht onderwijs IIk Ontwikkelingsgericht onderwijs In de zomervakantie word ik 6, dus dan mag ik naar groep 3 en dan leer ik lekker lezen! *Gewenste leerresultaten liggen van te voren vast

Programmagericht onderwijs We leren eerst de letters, dan de woorden, dan de zinnen en dan pas lezen! *De leerstof wordt systematisch aangeboden

Theoretische grondslag Adaptief onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs

Adaptief onderwijs wet op het basisonderwijs *Aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van het kind wet op het basisonderwijs

Adaptief onderwijs Aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van het kind: *Ieder kind is anders. Voor alle kinderen zijn er minimumdoelen, voor kinderen die meer kunnen zijn er aanvullende doelen. Kinderen hebben belangrijke basisbehoeften: * Iemand zijn die iets kan * Relaties met anderen * Vrijheid om eigen keuzes te maken

Wij hebben het goed gedaan en mogen nu zelf kiezen wat we gaan doen Adaptief onderwijs Wij hebben het goed gedaan en mogen nu zelf kiezen wat we gaan doen Ontwikkelingsgericht onderwijs *Basisbehoeften: samen, kiezen en beloning *Basisdoelen en aanvullende doelen

Jij begint alvast, maar met jou wil ik nog iets doornemen Adaptief onderwijs Jij begint alvast, maar met jou wil ik nog iets doornemen Ontwikkelingsgericht onderwijs * Aansluiten bij de individuele behoefte van een kind. * Ieder kind is verschillend.

Ontwikkelingsgericht onderwijs Het leerproces

Ontwikkelingsgericht onderwijs *Interactie tussen de leerkracht en de leerling is belangrijk. *Er zijn verschillende hoeken waarin kinderen kunnen werken. *Spel neemt een belangrijke plaats in. *Leren moet verbonden zijn met het leven van alle dag.

Wat zal ik gaan doen? De knutsel hoek of de verkleedhoek? Ontwikkelingsgericht onderwijs Wat zal ik gaan doen? De knutsel hoek of de verkleedhoek? *Interactie tussen leerling en leerkracht is belangrijk.

Wat dacht je van een rollenspel in de verkleedhoek? Ontwikkelingsgericht onderwijs Wat dacht je van een rollenspel in de verkleedhoek? *Er zijn verschillende hoeken *Spel neemt een belangrijke plaats in.

Ervaringsgericht onderwijs Het leerproces

Ervaringsgericht onderwijs *de beleving van kinderen is het uitgangspunt *eigen initiatief wordt bevorderd *geen methodes *aanbod van veel activiteiten en materialen

nieuwe knutselspullen Ervaringsgericht onderwijs Ik heb massa’s nieuwe knutselspullen en boeken *aanbod van veel activiteiten en materialen

Ervaringsgericht onderwijs Ik denk dat ik buiten ga spelen *de beleving van kinderen is het uitgangspunt *eigen initiatief wordt bevorderd

Programmagericht onderwijs Het leerproces

Programmagericht onderwijs *de methode (veelal een boek) is het uitgangspunt *de leerstof wordt stapje voor stapje in de juiste volgorde aangeboden. *de behoefte van het kind is gekoppeld aan leeftijd

Ik heb dat boek thuis gelezen Programmagericht onderwijs Taak: boek 5, les 33, blz 28 tijd: 22 minuten wie: allemaal Ik heb dat boek thuis gelezen *de methode (veelal een boek) is het uitgangspunt

Hoe kan dat? We hebben net boek 4 pas uit en we gaan al te snel! Programmagericht onderwijs Taak: boek 5, les 33, blz 28 tijd: 22 minuten wie: allemaal Hoe kan dat? We hebben net boek 4 pas uit en we gaan al te snel! *de leerstof wordt in de ‘juiste’volgorde aangeboden *de behoefte van het kind is gekoppeld aan leeftijd

Adaptief onderwijs Het leerproces

Adaptief onderwijs *aansluiting bij het kind ( door een vertrouwensband?) is het uitgangspunt *door groepswerk krijgt de leerkracht ruimte voor individuele begeleiding *kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces *kinderen kiezen uit een veelheid aan leermaterialen op verschillende niveau’s

t Adaptief onderwijs Adaptief onderwijs Je ziet zo bleek, misschien heb je zin in wat rustigs *aansluiting bij het kind door een vertrouwensband t

t Adaptief onderwijs Heel aardig bedoeld maar ik moet nu echt aan het werk * kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces t

© Kinderopvang & Onderwijs Corrie van der Kroef