onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs Ervaringsgericht onderwijs Programmagericht onderwijs Adaptief onderwijs
Theoretische grondslag Ontwikkelingsgericht onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs
Ontwikkelingsgericht onderwijs *Zone van de actuele ontwikkeling *Zone van de naaste Professor Vygotsky
Ontwikkelingsgericht onderwijs Zone van de actuele ontwikkeling: Wat presteert een kind op eigen kracht , op dit moment. Zone van de naaste ontwikkeling: Wat presteert een kind met hulp, op dit moment en in de toekomst misschien op eigen kracht .
Ontwikkelingsgericht onderwijs IIk Ontwikkelingsgericht onderwijs Ik kan goed tekenen en rekenen en lezen en fietsen. Allemaal helemaal zelf geleerd! *Zone van de actuele ontwikkeling
Dan zal ik je nu leren zingen! Ontwikkelingsgericht onderwijs Dan zal ik je nu leren zingen! Zone van de naaste ontwikkeling
Theoretische grondslag Ervaringsgericht onderwijs Theoretische grondslag
Ervaringsgericht onderwijs *Het kind staat centraal Professor dr. F.Laevers
Ervaringsgericht onderwijs Betrokkenheid: Kinderen ontwikkelen zich beter als de activiteiten die ze aangeboden krijgen hen boeien. Kinderen kiezen: Kinderen kiezen zelf de activiteit die hun ontwikkeling het meest vooruit helpt.
Vandaag ga i k spelen met de blokken want daar heb ik zin in Ervaringsgericht onderwijs IIk Vandaag ga i k spelen met de blokken want daar heb ik zin in *Het kind staat centraal
Ervaringsgericht onderwijs Wat goed, hoe zij sinds de laatste keer haar fijne motoriek ontwikkeld heeft! *Kinderen kiezen zelf de activiteit die hun ontwikkeling het meest vooruit helpt.
Theoretische grondslag Programmagericht onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs
Programmagericht onderwijs *Gebruik van methoden *Gewenste resultaten liggen van te voren vast ?
Programmagericht onderwijs Leerstof aanbieden: Kinderen leren het best als ze leerstof systematisch aangeboden krijgen De methode bepaalt: Er wordt gewerkt met methoden waarin gewenste leerresultaten van te voren vastliggen
Programmagericht onderwijs IIk Ontwikkelingsgericht onderwijs In de zomervakantie word ik 6, dus dan mag ik naar groep 3 en dan leer ik lekker lezen! *Gewenste leerresultaten liggen van te voren vast
Programmagericht onderwijs We leren eerst de letters, dan de woorden, dan de zinnen en dan pas lezen! *De leerstof wordt systematisch aangeboden
Theoretische grondslag Adaptief onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs
Adaptief onderwijs wet op het basisonderwijs *Aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van het kind wet op het basisonderwijs
Adaptief onderwijs Aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van het kind: *Ieder kind is anders. Voor alle kinderen zijn er minimumdoelen, voor kinderen die meer kunnen zijn er aanvullende doelen. Kinderen hebben belangrijke basisbehoeften: * Iemand zijn die iets kan * Relaties met anderen * Vrijheid om eigen keuzes te maken
Wij hebben het goed gedaan en mogen nu zelf kiezen wat we gaan doen Adaptief onderwijs Wij hebben het goed gedaan en mogen nu zelf kiezen wat we gaan doen Ontwikkelingsgericht onderwijs *Basisbehoeften: samen, kiezen en beloning *Basisdoelen en aanvullende doelen
Jij begint alvast, maar met jou wil ik nog iets doornemen Adaptief onderwijs Jij begint alvast, maar met jou wil ik nog iets doornemen Ontwikkelingsgericht onderwijs * Aansluiten bij de individuele behoefte van een kind. * Ieder kind is verschillend.
Ontwikkelingsgericht onderwijs Het leerproces
Ontwikkelingsgericht onderwijs *Interactie tussen de leerkracht en de leerling is belangrijk. *Er zijn verschillende hoeken waarin kinderen kunnen werken. *Spel neemt een belangrijke plaats in. *Leren moet verbonden zijn met het leven van alle dag.
Wat zal ik gaan doen? De knutsel hoek of de verkleedhoek? Ontwikkelingsgericht onderwijs Wat zal ik gaan doen? De knutsel hoek of de verkleedhoek? *Interactie tussen leerling en leerkracht is belangrijk.
Wat dacht je van een rollenspel in de verkleedhoek? Ontwikkelingsgericht onderwijs Wat dacht je van een rollenspel in de verkleedhoek? *Er zijn verschillende hoeken *Spel neemt een belangrijke plaats in.
Ervaringsgericht onderwijs Het leerproces
Ervaringsgericht onderwijs *de beleving van kinderen is het uitgangspunt *eigen initiatief wordt bevorderd *geen methodes *aanbod van veel activiteiten en materialen
nieuwe knutselspullen Ervaringsgericht onderwijs Ik heb massa’s nieuwe knutselspullen en boeken *aanbod van veel activiteiten en materialen
Ervaringsgericht onderwijs Ik denk dat ik buiten ga spelen *de beleving van kinderen is het uitgangspunt *eigen initiatief wordt bevorderd
Programmagericht onderwijs Het leerproces
Programmagericht onderwijs *de methode (veelal een boek) is het uitgangspunt *de leerstof wordt stapje voor stapje in de juiste volgorde aangeboden. *de behoefte van het kind is gekoppeld aan leeftijd
Ik heb dat boek thuis gelezen Programmagericht onderwijs Taak: boek 5, les 33, blz 28 tijd: 22 minuten wie: allemaal Ik heb dat boek thuis gelezen *de methode (veelal een boek) is het uitgangspunt
Hoe kan dat? We hebben net boek 4 pas uit en we gaan al te snel! Programmagericht onderwijs Taak: boek 5, les 33, blz 28 tijd: 22 minuten wie: allemaal Hoe kan dat? We hebben net boek 4 pas uit en we gaan al te snel! *de leerstof wordt in de ‘juiste’volgorde aangeboden *de behoefte van het kind is gekoppeld aan leeftijd
Adaptief onderwijs Het leerproces
Adaptief onderwijs *aansluiting bij het kind ( door een vertrouwensband?) is het uitgangspunt *door groepswerk krijgt de leerkracht ruimte voor individuele begeleiding *kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces *kinderen kiezen uit een veelheid aan leermaterialen op verschillende niveau’s
t Adaptief onderwijs Adaptief onderwijs Je ziet zo bleek, misschien heb je zin in wat rustigs *aansluiting bij het kind door een vertrouwensband t
t Adaptief onderwijs Heel aardig bedoeld maar ik moet nu echt aan het werk * kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces t
© Kinderopvang & Onderwijs Corrie van der Kroef