Multi Disciplinair Overleg op school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

16 oktober 2013 Informatiebijeenkomst Passend Onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Handelingsgericht Arrangeren
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
passend onderwijs en zorgplicht
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
Welkom Multidisciplinair zorgteam op school Pilot HG MZT
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
De kern van het arrangeren
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom Startbijeenkomst Pilot september 2012
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Scholingsbijeenkomst Hilversum
Ontwikkelingsperspectief
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Cursus Handelingsgericht Werken
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
West – Fries Arrangeren
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Welkom.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Multi Disciplinair Overleg op school Werkwijze: doelstelling & organisatie Angeline Gorgels Mirella van Minderhout Noëlle Pameijer SWV-en Het Gooi e.o en Annie M.G. Schmidt 11 september 2012, AMGS te Hilversum

Doelen Informeren over werkwijze MDO Voorbeelden van ‘good practices’ Vragen en reacties bespreken

Passend onderwijs: geen kind in ons SWV tussen wal en schip

Kansen Passend Onderwijs Van wat een kind heeft of is  wat het nodig heeft om …. (doel) Eenvoudiger procedures Minder formulieren Ondersteuning in/rondom de school Jeugdhulp de school in Onderwijs jeugdhulp arrangement: OJA

Doelen pilot MDO HGW  HGD  HGA Korte lijnen en snel Transparante procedures Expertise van SO/SBO de school in  leerkrachten en interne begeleider Flexibele arrangementen, in ‘natura’ (expertise en ondersteuning) Samenwerking onderwijs en jeugdhulp

Streven is Hoe meer onderwijs/opvoedbehoeften kind … en hoe meer ondersteuningsbehoeften leerkracht, IB en/of ouders … … hoe meer begeleiding in onderwijs en/of opvoeding: OJA op maat een formulier, samen, open, ouders erbij, passend in groepsplan (haalbaar?) Meer leerlingen profiteren ervan?

Uitgangspunten HGW Doelgericht werken en evalueren Onderwijs/opvoedbehoeften kind & ondersteuningsbehoeften leraren en ouders Wisselwerking en afstemming (integraal) Samenwerking ouders, leraren, kind, OW en JH Positieve factoren kind, onderwijs en opvoeding Systematische werkwijze & transparantie Gebaseerd op onderzoek, praktijkervaringen en beroepscodes

Op alle niveaus HGW Groep: groepsplan met – bespreking en observatie (leerkracht en IB) Leerlingenbespreking: enkele leerlingen (leerkracht en IB) MDO: 1 leerling (leerkracht, IB, ouders en 1 of meer externen) Bovenschoolse pool: multidisciplinair, professionals uit onderwijs en zorg

PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau HGW- cyclus op groepsniveau schoolniveau Groepsoverzicht Bijstellen & GP evalueren 2a. Doelen komende periode 2b. Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben groepsbespreking + groepsobservatie waarnemen CJG Preventief/ lichte opvoedondersteuning 6. Uitvoeren groepsplan leerling- bespreking Jeugdhulp Zat PO Leerlingen realiseren 5. Opstellen groepsplan begrijpen Ouders Leerkracht OPP 4. Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs- behoeften Multidisciplinair Overleg op school: leerkracht, IB-er, RT-er, ouders en één of meer deskundigen uit de “pool” 3. Benoemen van hun onderwijsbehoeften plannen LOKET Traject begeleider bovenschoolse pool: AB-ers (SBO en SO), schoolpsychologen/orthopedagogen, (school) maatschappelijk werk, jeugdartsen + jeugdverpleegkundigen, procesregisseurs CJG, hulpverleners uit BJZ, MEE/VTO, JGGZ, OC Trompendaal, RBL, Sherpa, Vangnet Jeugd, Versa, Zandbergen 9

Waarom een pilot? Think big, start small (Fullan) Van discussie  doen Experimenteer en evalueer Van wenselijk  haalbaar? Van inhoud  organisatie? Meerwaarde?

Waarom ouders erbij? Evaluatie 5 jaar ZAT Gooi Passend Onderwijs: vergroten ouderbetrokkenheid Samenwerking ouders  welbevinden en prestaties leerling beter (HGW) Ouders als ervaringsdeskundigen Betere samenwerking school – ouders Ervaringen pilots ZT en ZAT: positief

Voor welke leerlingen? Na leerlingenbespreking zorgen en vragen Problemen met leren en gedrag OPP leerlingen met complexe problemen Opvoed/gezinsproblemen Leerlingen die nu bij SWV: CC/begeleiding door AB (SO/SBO), SMW, psycho/ortho (HGD), verwijzing jeugdhulp of SBO/SO (traject)

Aanmelding MDO IB, leerkracht en ouders vullen samen Groeidocument in: Aanleiding, wat gaat goed/moeilijk kind, onderwijs & opvoeding Wensen, verwachtingen & doelen? Vragen school & ouders (beslissingen?) Wie is/zijn nodig om die vragen te beantwoorden; beslissingen te nemen?

Werkwijze MDO Groeidocument + Groepsoverzicht + Groepsplan + LVS + HP’s Welke deskundigen uit OW en/of JH nodig? Trajectbegeleider? Leerkracht, IB en ouders Wie uit netwerk aanwezig? Doel MDO: vragen/beslissingen?

Werkwijze MDO Wie beantwoordt & neemt deze? Aanvullende doelen bespreking? 7. Groeidocument samen nalopen en aanvullen 8. Analyse: kind, onderwijs & opvoeding? Visualiseer! 9. Doelen: kind, onderwijs & opvoeding?

Werkwijze MDO Wat willen we veranderen? Wat kunnen we veranderen? 10. Onderwijs/opvoedbehoeften kind: Instructie/uitleg/feedback … Opdrachten/activiteiten Andere kinderen .. Leerkracht … Ouders … (!)

Werkwijze MDO verslag = aangevuld groeidocument! 11. Ondersteuningsbehoeften leraar & ouders Kennis of vaardigheden … Ondersteuning bij, met of door ... 12. Arrangement 8,9,10 & afspraken = verslag = aangevuld groeidocument! 13. Evaluatie (MDO-2): doelen bereikt?

Tops van vorig jaar Effectief, meteen allemaal om de tafel Snel, korte lijnen, directe actie, vlot Gedeelde zorg, “samen”, open/transparant Formulier samen met ouders invullen Deskundigen die al vroeg meedenken Gezamenlijke afspraken op papier Groeidocument als aanmelding + verslag

Tips van vorig jaar Kindgesprek voor en na MDO Alle pooldeskundigen passen HGW toe CJG meer benutten op alle niveaus Route die start vanuit JH (deel II) Wanneer welke discipline pool: richtlijnen Ondersteuning bij OPP leerling  VO

Voorstel taakverdeling IB en trajectbegeleider (TB) organiseren bespreking MDO TB is gespreksleider/voorzitter IB notuleert de afspraken in GD (eventueel met steun TB) TB: contact school - pool OZ/obs deskundige pool: deze maakt kort HG verslag (vraag  antwoord)

Doelstellingen pilot (par 2.3 notitie) Is dit een wenselijke werkwijze? Is het haalbaar/te organiseren? Tevredenheid scholen, ouders en deskundigen uit pool? CED- evaluatie! Ondersteunt pilot HGW op school? Bij grenzen school: goed traject  S(B)O? Kosten qua inzet mensen? Infinite!

Wat kan deze pilot niet? Extreme conflicten oplossen Indicaties en wachtlijsten jeugdzorg en SO omzeilen Verspreiding over schooljaar? Snel en efficiënt?

Tenslotte Bij voorbaat veel dank dat jullie met ons deze uitdaging aangaan en veel succes!!