ICT in de zorg De inzet van de Nederlandse overheid op het terrein van het EPD Ton Sonneveldt Secretaris BIO&ICT Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Opbouw Huidige situatie en perspectief Rol en positie van de overheid Doelen van de overheid Stand van zaken in de uitvoering Financiering Vooruitblik
De situatie van vandaag Zorg is sectoraal georganiseerd Werkplekautomatisering Beperkte netwerken en beperkt berichtenverkeer Automatisering rondom de beroepsbeoefenaar Beperkte ondersteuning professioneel handelen Zeer beperkte investeringen in ICT
Het perspectief van (over)morgen Zorgorganisatie meer patiënt-georiënteerd (zorgketens) Werkplek is deel van een netwerk EPD als kern van transmurale netwerken Automatisering rondom patiënt Beslisondersteuning voor professionals Ruimere investeringen in ICT
Positie en rol van de overheid Ontwikkeling en toepassing ICT in de zorg is primair de verantwoordelijkheid van het veld Rol overheid voorwaardenscheppend voorwaardenstellend makelaarsrol codificerend en toetsend
Overheidsbeleid tot nu toe 1992-1995: Volksgezondheid Transparant 1996-1997: IT is verantwoordelijkheid veld 1999: MJA in de cure-sector Oprichting ICT Platform in de Zorg (IPZ) 2000: - Intentieverklaring IPZ - Investeringsimpuls 2 x 110 mln. - Beleidsbrief naar de Kamer
Doelen overheidsbeleid met EPD Verbeteren kwaliteit van zorg Transparantie toegankelijkheid zorg Financieel-economische doelmatigheid Verbeteren beleidsinformatie Garanties positie patiënt Randvoorwaarde: beveiligde toegang
Kwaliteit en toegankelijkheid Virtueel transmuraal multidisciplinair EPD als kerndocument Expertsystemen voor beslisondersteuning Beheer en “boeking” van zorg-capaciteit binnen netwerk van zorgverleners Transparantie in wachtlijsten en wachttijden
Administratieve doelmatigheid Financiële en administratieve “documenten” genereren vanuit EPD Versnelling financiële afhandeling (on line) Vergroten transparantie Onder voorwaarde van strikte scheiding medische- en financieel-economische gegevens
Management- & Beleidsinformatie Management- en beleidsinformatie genereren vanuit EPD Automatiseren vertaalslagen tussen dossier-informatie en statistische informatie (LMR, CBS) Genereren benchmark-informatie Realiseren eenduidige, neutrale informatie (MJA) Onder voorwaarde van strikte scheiding medische gegevens en beleidsinformatie
Garantie positie patiënt WGBO en privacywetgeving blijven uitgangspunt bij toepassing ICT Toegang tot het voor behandeling noodzakelijk deel van het EPD alleen voor geautoriseerde hulpverlener (UZI, autorisatieschema’s, TTP) Logging bij afwijkend gebruik EPD Patiënt heeft toegang tot eigen EPD
Aanpak Standaardisatie Randvoorwaarden voor EPD-gebruik Ontwerpen infrastructuur Bevorderen EPD-ontwikkeling Financiering
Standaardisatie Eenheid van taal (bv. ICD-10, DBC) Standaardisatie berichtenverkeer (CEN, HL7) Technische standaardisatie (bv. PET) Bevorderen samenwerking CSIZ en NEN Overleg met zorgsectoren Overleg met industrie Nationaal Instituut Standardisatie in de Zorg
Randvoorwaarden Unieke patiënten-identificatie Unieke hulpverleners-identificatie Autorisatie-schema’s, software-certificering, PET Verwijsindex, TTP Beveiliging (encryptie, digitale handtekening)
Infrastructuur Afstemming over aanpak binnen IPZ Ondersteunen proefopstelling Eemland van Zorgpasgroep (uitwerken normering) Ondersteunen andere regio’s voor opzet en uittesten onderdelen infrastructuur
EPD-ontwikkeling Binnen afspraken over standaardisatie en infrastructuur: Ondersteuning VIZI-project van NVZ, Orde en LHV (algemeen referentiemodel en uitwerken per specialisme) Ondersteuning ontwikkeling transmurale zorgdossiers chronisch zieken (bv. diabetes) Overleg met partijen rond HIS, ZIS en IS farmaceutische zorg
Financiering Ontwikkeling standaardisatie, randvoorwaarden, infrastructuur (ZPG) en EPD (VIZI) grotendeels uit centraal overheidsbudget Reguliere implementatie van toepassingen: uit budget zorginstellingen Infrastructuur investeringen uit het bouwbudget Investeringsimpuls ( 2 maal 110 mln.)
Realisatie Bestuurlijk is het ICT Platform voor de Zorg (IPZ) het afstemmingsoverleg. Care-sectoren zijn daarin nu opgenomen Stafmedewerkers leden IPZ in ondersteunende “tweede ring”. Industrie en anderen in adviserende “derde ring” Meer aandacht voor de uitvoering: op termijn mogelijk een kleinschalig ICT-instituut als kenniscentrum en makelaar tussen partijen
Tijdspad 2000 - 2001: versterken draagvlak, besteding investerings-impuls voortgang standaardisatie, randvoorwaarden, ontwikkeling infrastructuur en structuur EPD 2002 e.v.: geleidelijke aanpassing regionale netwerken aan eisen (incl. verwijsindex, etc); opbouw landelijke verbindingen geleidelijke invoering (ombouw) virtuele EPD’s