Concept programma: naar een toekomstvast OV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Advertisements

Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Marco Oving Projectleider
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Adviesraad Rover 10 oktober Regio, 1 beleid, 1 doel: Samen de toekomst in! De toekomstgerichte ontwikkeling van het grensoverschrijdend OV in de.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Meerjarenbegroting Context  Onzekere economische tijden  Afnemende financiële mogelijkheden  Bezuinigingspakket voortgangsrapportage CWP:
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Gebiedsplan Afrikaanderwijk
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Woningmarktafspraken Voorlopige eerste conclusies Portefeuillehoudersoverleg Wonen 12 januari 2011.
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Harmonisatieplannen kabinet
Roy Smits Marcel v/d Berg
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Henk de Kok Wouter van den Wildenberg Willem Heineke Congres Maatschappelijk Vastgoed Elba Media 17 april 2013 Gemeentelijk vastgoed Verdienvermogen mogelijk?
Spinoza-Lyceum Amsterdam
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ombouw Amstelveenlijn
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Eindbijeenkomst Inrichtingsplan Dijklint 21 maart 2013.
ontdek wat jij kunt bereiken
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Toekomst Regionale Samenwerking Toelichting voorstellen Toekomst Regionale Samenwerking Stadsregio Amsterdam November 2013.
Inhoud presentatie: Huidige situatie / stand van zaken FUMO Doelen komende jaren Draagvlak en interactie Projecten van dit moment Actualisering Bedrijfsplan.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Tussenstand Westelijke Dordtse Oever mei Inhoud presentatie Historie Westelijke Dordtse Oever (WDO): doelen, maatregelen, financiële afspraken anno.
Het OV 2007 – november 2013, ROCOV, Pedro Peters 1.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Bijeenkomst taskforce 18 september
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Innovaties Waterschap Vallei en Veluwe
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Concept programma: naar een toekomstvast OV Inhoudelijke en financiële opgave Aanpak/ hoofdboodschap programma Inzoomen onderdelen Besluitvorming en vervolgproces

Twee opgaven programma TOV Hervorming OV-netwerk Aanbod +10% gegroeid, vraag stagneert Niet financieel toekomstvast/ lage Kostendekkingsgraad Reiziger wil snel, stipt, kwaliteitsvoorzieningen Begroting sluiten Opdracht in oktober: nog € 21,5 mln (10 jr) Meevaller aanbesteding bus: € 17 mln (7jr) Lijkt nog € 5 mln te gaan Echter: Kabinet en IenM/BDU na 2016? Ambities nieuwe kwaliteitsinvesteringen

Aanpak/ hoofdboodschap Hoofdlijn programma: 2013: eerst gat begroting dichten, slimme investeringen (‘missie volbracht, we kunnen weer vooruit kijken’) 2. 2014-2015: hervormen om te ontwikkelen (‘meer OV waar het druk is, minder waar het te rustig is’) 3. ‘Bijvangst’: alle resultaten deelonderzoeken Inclusief nieuw beleid sociale veiligheid, marketing Nieuwe ideeën voor toekomst: bijv. studie OV-tarieven

Deel 1: gat dicht, slimme investeringen 2013 Maatregelen exploitatie jaarlijks per 2013: Optimaliseren frequenties tram -1,5 mln Start met differentiëren sociale veiligheid -2,5 mln Ontwikkelen maatwerkvervoer + 1 mln Efficiency vervoerders (nog onzeker!) - 2 mln -€ 5 mln Slimme investeringen eenmalig (2013-2015) Keerlussen tram Marconiplein, station noord 7,5 mln Doorstroming OV 5,8 mln Innovatiebudget ‘andere’ bedrijven 2 mln Toegankelijke trams en bushaltes 20 mln Fietsvoorzieningen bij stations 9 mln +€ 44,3 mln

Deel 1: inzoomen Effecten bij tram: Effecten sociale veiligheid Lagere frequentie lijn 21-23 Vlaard/ Schied ( 5’-> 7,5’) Hogere frequentie lijn 23 CS Beverwaard (10’->7,5’) Trams R’dam zuid (minder ritten lijn 25 en 20, meer lijn 23) Enkele eerste/laatste ritten schrappen (niet generiek) Haltes ‘stadstram’ toegankelijk én meer fietsvoorzieningen Betere doorstroming (oa Rotterdam-Zuid) Reizigersgroei (+1,5%) tegen minder aanbod (-4%) per 2013 Effecten sociale veiligheid Verder uitwerken jaarplan RET 2013! Differentiatie naar tijd: minder conducteurs en controle vroege uren

Deel 2. per 2014/2015 hervormen om te ontwikkelen Ontwikkelen (meer OV waar het druk is): Frequentieverhoging RaRa en ZoRo Investering Hoekse Lijn (indien nodig) Wellicht: betere airportshuttle, OV op Zuid, meer doorstroming Hervormen (financieel mogelijk maken ontwikkelingen): Verkoop & marketing meer inkomsten - 2 mln busnet per 2014 (-10% aanbod) -3 mln Uiteinden tram Woudhoek, Spangen -2,9 mln Inclusief introductie busringlijn Schiedam Verder differentiëren sociale veiligheid per 2014 -2,5 mln

Inzoomen deel 2 Verkoop & marketing. Potentieel zakelijke markt! Busnet per 2014: -10% aanbod is conform plannen RET Tramnet: uiteinden kleine aanpassing met beperkte effecten reiziger, maar relatief grote besparing Sociale veiligheid: gaat verder dan maatregel 2013, ook differentiatie per lijn/ gebied

Deel 3: bijvangst resultaten deelonderzoeken Beleidslijn sociale veiligheid: Tussenstap nodig tot 2015. Differentiëren. Intelligent omgaan met minder middelen. Niet meer generiek sturen (# incidenten) maar specifiek: (# toezichthouders risicogestuurd ingezet). Als basis op orde is: per 2015 inzetten op ‘aantrekkelijke reis’. Veiligheid als middel, niet doel. Doel: klanttevredenheid cijfer 8 Na de zomer: inzet instrumenten verder uitwerken

Deel 3: bijvangst resultaten deelonderzoeken Alle studies in bijlagenboek programma, omdat: Studies bevatten meerdere scenario’ s Niet alle aanbevelingen overgenomen (oa tarieven) overdracht kennis bijv. voor nieuwe vervoerregio

Besluitvorming programma Deel 1: vaststellen per 2013 (-5 mln en + 44 mln) met alle maatregelen Deel 2: ‘opdracht tot verder uitwerken’, go/no-go in 2013 of 2014 nemen Deel 3: beleidslijn sociale veiligheid en marketing vaststellen en opdracht uitwerking. De rest TKN.

Tijdpad besluitvorming Tot 19 april: feedback op concept-programma Ambtelijke vrijgave programma (+bijlagen +vervoerplan 2013) 20 april ter voorbereiding consultatie Ontwerp 9 mei DB Sluiting consultatie 8 juni Definitief 20 juni DB en AB 4 juli