De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn"— Transcript van de presentatie:

1 Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
College ontmoeting Dordrecht - Rotterdam Woningbouw Economie Bereikbaarheid Agendapunt 3: Verstedelijkingsagenda Leiden – Den Haag – Rijswijk – Delft – Schiedam – Rotterdam – Dordrecht 24/11/2017

2 Uitdagingen vragen om regionale samenwerking
"Door een gebrek aan samenhang loopt de regio veel kansen én geld mis" Leiden Den Haag Zoetermeer Delft Westland Regio Rotterdam Dordrecht Onderdeel van groter geheel Rotterdam Er is een trek naar de stedelijke regio’s. We zien een verschuiving van groei naar economische krachtige regio’s Als Zuidelijke Randstad doen we het goed! Maar het is de uitdaging om voldoende werkgelegenheid te bieden. Er is een noodzaak voor versterking en innovatie van de economie. Meer banen! Daarnaast is er een woningbehoefte van in Zuid-Holland, vooral stedelijke milieu. Uitdaging deze groei op een slimme manier te accommoderen Urgent want betaalbaarheid onder druk en infrastructuur slibt dicht Dit lossen we niet op met een sectorale en of lokale aanpak waarbij iedereen voor eigen succes gaat Willen we als Zuidelijke Randstad als internationale topregio in de toekomst blijven functioneren en de concurrentiekracht met andere topregio’s in het buitenland aankunnen dan zullen we de agglomeratiekracht moeten versterken De OESO heeft ons hierop gewezen. Sleutel is meer samenhang ontwikkelen. Integraal aanpak binnenstedelijk bouwen, versterking economische toplocaties en OV is de richting waarin we dit moeten zoeken. Conclusie van het MIRT-onderzoek Bereikbaarheid Rotterdam Den Haag is dat verstedelijking nabij HOV optimaal bijdraagt aan versterking agglomeratiekracht Dit biedt kansen voor R’dam en Dordrecht om op basis van een gezamenlijke agenda regionaal samen te werken Dordrecht OESO rapport REOS

3 Netwerkkracht De bestaande kwaliteiten van Rotterdam en Dordrecht zijn voor een groot deel aanvullend Rotterdam hoog stedelijk wonen en werken Dordrecht de historische binnenstad en de Biesbosch Er zijn mogelijkheden om de sociaal economische positie te versterken door de netwerkkracht beter te benutten

4 Aanknopingspunten voor samenwerking
Realiseren hoogwaardige binnenstedelijke woonmilieus Versterking economische clusters en toplocaties Metropolitaan OV als randvoorwaarde Er is een aantal gezamenlijke aanknopingspunten om de sociaal economische positie van Rotterdam-Dordrecht verder te versterken 1) Een groot deel van de toekomstige woningbouwopgave realiseren door de ontwikkeling van hoogwaardige stedelijke milieus. Het tekort aan dit type milieus is het grootst en draagt het meeste bij aan de versterking van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling. In de verstedelijkingsalliantie werken Rotterdam en Dordrecht samen met 6 andere steden. De gezamenlijk inzet is de bouw van woningen 2) Naast aantrekkelijk woonmilieus is het van belang dat er voldoende hoogwaardig werk is. Gezamenlijk belang is de inzet op het versterken van de economische toplocaties om daarmee talenten aan onze regio te binden. Met een slimme gezamenlijke koers kan het complementaire economisch profiel o.a. op het vlak van de haveneconomie verder uitgebouwd worden 3) Randvoorwaardelijk voor de ontwikkeling van stedelijke woonmilieus en versterking van de economische toplocaties is een uitstekend OV met IC en lightrail-kwaliteit. Verstedelijkingsalliantie

5 Spoorzone (breed) Vanuit beide steden wordt er aan deze opgave gewerkt
Uitleg over de deelgebieden Maasterras, Spuiboulevard, zuidzijde station CS, Leerpark/ Gezondheidspark en Amstelwijck.

6 Metropolitaan OV 2040 / OV spooragenda Drechtsteden
Nieuwe haltes Hogere frequentie Verdichten nabij knopen De regio kiest voor groei met de stad Dordt als aanjager / Ruimtelijk Economische groei en sociale versterking Wonen als hefboom (verwoord in de woonstrategie). Bereikbaarheid OV als Randvoorwaarde / backboon (verwoord in de OV Spooragenda Drechtsteden) IC kwaliteit op Rotterdam en Brabant. Hoogfrequent Light Rail met nieuwe haltes tussen Dordrecht Amstelwijck en Rotterdam op de Oudelijn. Versterken van de Merwede Lingelijn HOV (busnet) via Dordrecht - Papendrecht – Alblasserdam – Rotterdam (KralingseZoom / Zuidplein)


Download ppt "Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn"

Verwante presentaties


Ads door Google