Een niveau hoger? Presentatie 11/03/2010. 2 Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Competentiemanagement
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom 1.
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Detentie Antwerpen VDAB.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Begeleiden van het B-leerproces
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
. be OFO - IFA OFO Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Presentatie Comité B 6 juli 2005.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
‘Een competentiewoordenboek voor doelgroepmedewerkers in BW’ Studiedag Bruggen Bouwen – 15 maart 2012.
Studietaak De studietaak staat centraal
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Examinering Conferentie BTG HTVF
Onderzoeksvaardigheden
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Reflector graden feedbackvragenlijst
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Competentiegericht werken in een tewerkstellingsperspectief
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
“In Vlaanderen werken mensen in de verschillende onderdelen van de zorgsector. Tegen 2014 zijn werkkrachten nodig. Als er niets verandert.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Project Proceshuis Road show
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Marktonderzoek profiel ‘Medical Management Assistant’ Eindwerk Alliet Liesbeth 3BFV Coussens Jana3BAF De Bruyne Melissa3OFM Deketele Sabien3BFV Everaert.
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Een niveau hoger? Presentatie 11/03/2010

2 Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met nadruk op algemene opleiding (bijv. geografie van België, geschiedenis van België, rechtsvakken…) Voor de meer administratieve niveaus ook technische proeven zoals dactylo en stenografie, redactie edm… Filosofie van het “Maturiteitsexamen”: nagaan of de ambtenaar intellectueel en technisch bekwaam is om een functie uit te voeren. Wijzigingen van de jaren ’30 tot 2000 zijn beperkt en eerder procedureel dan inhoudelijk

3 Historiek: 2000 tot nu Copernicus: competentiegerichte aanpak heeft grote gevolgen voor overgangsselecties Kennis- en technisch gerichte selecties worden afgebouwd Belangrijke milestone: einde 2004 eerste opleidingsinterventie van het OFO in het kader van een overgangsselectie

4 Project Accession Overgangsselectie D->C ( ) Overgangsselectie C/B -> A ( ) Overgangsselectie C - > B ( ) Zowel algemene proeven als specifieke proeven

5 Project Accession Case: Overgangsselectie C -> B ( ) Algemene proef: juni 2007 Ca inschrijvingen Het OFO voorziet 2-daagse opleidingen met tussenperiode De 6000 kandidaten worden opgeleid door ca. 30 opleiders in groepen van personen, op drie maanden tijd (maart-juni 2008)

6 Project Accession Overgangsexamen C -> B ( ) Competentiegerichte proef en opleiding Competenties worden integraal afgedekt (in tegenstelling tot D ->C) Groot verschil tussen “koude” en “warme” evaluaties Publiek scoort (zoals gebruikelijk) laag op OTI- gerelateerde (harde) competenties Enorme logistieke onderneming (planning, syllabi etc.)

7 Project Accession Overgangsexamen C -> B ( ) Specifieke proeven 2008: 4 specialisaties –Administratief Deskundige –Technisch deskundige –Financieel deskundige –IT-deskundige De Proeven worden gesplitst in 2 gedeeltes

8 Project Accession Overgangsexamen C -> B ( ) Specifieke proeven: E-learningcursussen inzake bureautica. (ca deelnemers) Administratief expert: zelfstudiepakket moedertaal Financieel expert: vierdaagse cursus boekhouden Technisch expert: geen cursus wegens te heterogeen publiek: motiveren van SPOCS om zelf iets te oganiseren

9 Project Accession Recurrente problemen bij de organisatie Inschatting volume doelpubliek? Inhoudelijke afbakening? Timing?

10 Project Accession Conclusies: Sensibilisering en Responsabilisering blijkt niet te werken bij het publiek. (cf. schrijfopdracht overgangsselectie niveau A) Korte-termijnaanpak schept verkeerde verwachtingen bij het publiek

11 Wat zijn competenties? “Een competentie is een coherente combinatie van vaardigheden, attitudes en kennis die tot uiting komen in een waarneembaar gedrag en die een voorspellende waarde hebben voor de doeltreffende uitvoering van een bepaalde functie/rol.”

12 Het federale “5+1” competentiemodel Omgaan met het eigen functioneren Omgaan met relaties Omgaan met informatie Omgaan met medewerkers Omgaan met taken Technische competentie s

13 Generieke competenties

14 Technische competenties “De technische competenties bevatten al de theoretische en/of praktische kennis die nodig en voldoende zijn om een functie uit te oefenen.”

15 Gedragsindicatoren Een gedragsindicator beschrijft op een concrete en specifieke manier hoe een generieke competentie kan worden geobserveerd. Gedragsindicatoren zijn specifiek per niveau (A, B, C en D) Bijv. Zes gedragsindicatoren beschrijven op een concrete manier wat analyseren voor een functie van niveau A betekent; Zes andere indicatoren beschrijven op een concrete manier wat analyseren voor een functie van niveau B betekent. De gedragsindicatoren vormen bij OFO de basis voor het opstellen van een competentiegerichte opleiding.

16 De toekomst? Accession: aanpak op lange termijn Uitlijning en coördinatie van systemen die al bestaan: 1. het federale competentiemodel 2. de ontwikkelcirkels 3. het opleidingsaanbod van het OFO - standaardaanbod - e-learning (campus.ofoifa.be) - opleiding “testvormen” (in voorbereiding)

17 De toekomst? Ontwikkelcirkels: –Ontwikkelingsplan op lange termijn –(toekomstig) competentieprofiel vanuit functiebeschrijving –Het OFO stelt templates ter beschikking Ontwikkelingsplan moet divers zijn: –Ontwikkeling van generieke competenties (standaardaanbod OFO) –Ontwikkeling van technische competenties mbv specifieke, al dan niet extern verstrekte opleidingen –Stimuleren van “Werkplek-leren” –E-learning

18 De toekomst? Responsabiliseren en informeren van alle betrokken partners: De individuele ambtenaren De opleidingsverantwoordelijken De lijnchefs

19 ?