Arbeidstevredenheid en prestaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
NEA cohortonderzoek Metingen in 2007, 2008 en 2009
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Beeld van de onderneming Productiebedrijf: –Smelten van aluminium –Gieten van aluminium –Bewerking en Inpakken van aluminium Grootte van het bedrijf: –
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Prestaties beoordelen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Tabel 3.1 Indeling van de bevolking
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Introductie tot Organisatie Gedrag
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
2de graad verzorging - voeding
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Boeien en binden van goede medewerkers
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

Arbeidstevredenheid en prestaties Management van gedrag Hoofdstuk 6 Arbeidstevredenheid en prestaties 1

De betekenis en kenmerken van werktevredenheid Een attitude of een interne toestand, geassocieerd met een gevoel van persoonlijk succes, hetzij in kwantitatieve, hetzij in kwalitatieve zin. Recent wordt tevredenheid vooral geassocieerd met algemene benaderingen op functieontwerp, de organisatie van werktaken, de kwaliteit van de werkomstandigheden, stress en de balans tussen werk en vrije tijd. 2

Dimensies van werktevredenheid Persoonlijke factoren Sociale factoren Culturele factoren Organisatiefactoren Omgevingsfactoren 5

Vijf aan tevredenheid gerelateerde contractuele gebieden Het kenniscontract Het psychologische contract Het efficiëntie/beloning-contract Het ethische contract Het taakstructuurcontract 6

Variabelen die invloed hebben op werktevredenheid en -prestaties Persoonlijke factoren – persoonlijkheid, opleiding, leeftijd, intelligentie, werkgerichtheid, etc. Organisatiefactoren – aard en omvang van de organisatie, personeelsbeleid, relatie met werknemers, etc. Omgevingsfactoren – economisch, sociale, technische en overheidsinvloeden. 13

Variabelen die invloed hebben op werktevredenheid en -prestaties (vervolg) Culturele factoren – achterliggende attitudes, overtuigingen en waarden. Sociale factoren – relatie met collega’s, groepsprocessen en -normen, mogelijkheden tot interactie, organisatie van informatie. 14

Door relaties en rolconflicten veroorzaakte stress 18 Figuur 6.3 Bron: Arnold, J., Cooper, C.L. and Robertson, I.T., Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, derde editie, Financial Times Prentice Hall (1998) blz.434. Overgenomen met toestemming van Pearson Education Ltd.

Individueel functie(her)ontwerp De vroege benaderingen op functieontwerp waren gericht op de herstructurering van afzonderlijke werktaken en van toepassing op de volgende methoden: Werkrotatie Taakverbreding Taakverdieping 20

Belangrijkste benaderingen op functieontwerp 23 Figuur 6.6

De cultuur van QWL Quality of Working Life (QWL) als doel QWL als proces QWL als filosofie 24

Belangrijke aspecten van zelfsturende teams Specifieke groepsdoelen, maar de leden beslissen hoe deze doelen het best kunnen worden behaald Meer vrijheid voor groepsleden, onder andere op het gebied van de planning, uitvoering en beheer van de activiteiten Collectieve vaardigheden en capaciteiten 25

Belangrijke aspecten van zelfsturende teams (vervolg) Minder externe supervisie – de rol van de leidinggevende wordt meer een adviserende en ondersteunende Feedback en evaluatie worden gerelateerd aan de prestaties van de groep als geheel 26

Flexibele werkregelingen Enkele voorbeelden van regelingen: Flexwerken Gespreide uren Arbeidstijdverkorting Minder dagen, langer werken per dag Uitwisselen van diensten Eigen werktijden indelen Functiedeling Thuiswerken Telewerken Sabbaticals 27

Kwaliteitscirkels Een kwaliteitscirkel is een groep van organisatieleden die regelmatig bijeenkomen om problemen met kwaliteit, productiviteit of andere aspecten van de dagelijkse werkzaamheden te benoemen, te analyseren en op te lossen. 28