De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)"— Transcript van de presentatie:

1 College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Theorie H 13 Diensten (60 min) Verwerking: Meerkeuzevragen (10 min) “3 op een rij”. (20 min) Casus (15 min)

2 Marketing van diensten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten MARKETING VAN EEN PRODUCT DAT ER NIET IS

3 “het tastbaar maken van een dienst”

4 De marketing van iets dat er niet is
Wat is een dienst? = product waarvan de specifieke kenmerken in belangrijke mate immaterieel/ niet tastbaar zijn

5 Kenmerken van diensten
niet-tastbaarheid vergankelijkheid variabiliteit/geen constante kwaliteit onscheidbaarheid/afnemersparticipatie - > dienst ontmoeting/ service encounter: interactie tussen klant en dienstverlener

6 Principes van marketing – Hoofdstuk 13
Kenmerken van diensten Hier figuur 13.2 uit de 5e editie opnemen Principes van marketing – Hoofdstuk 13

7 Goederen en Dienstencontinuüm:
zuivere goederen: goederen met minimum aan dienstverlening bijv. autoradio door goederen gedomineerd/ goederen met service: iets meer dienstverlening bijv. inbouwen autoradio Op materieel gebasseerde diensten / service met goederen: accent op dienstverlening bijv. grote beurt auto Op mensen gebaseerde diensten /zuivere diensten: geen goederen bijv. APK keuring zelf

8 Goed of dienst?

9 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

10 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

11 Diensten op internet: Bank en vermogensbeheer Muziek: Reizen: Dating: Carriere : Medische zorg:

12 Marketingstrategieën dienstverlenende bedrijven
Drie extra P’s: People Physical environment = Serviscapes: fysieke omgeving van dienst Process

13 Winstketen van de dienstverlening:
Interne kwaliteit van de dienstverlening Tevreden en productieve dienstverlenende werknemers Grote waarde van de dienst Tevreden en trouwe klanten Gezonde winst en groei Doel: Onderscheiden

14 Principes van marketing – Hoofdstuk 13
Soorten Marketing bij diensten Principes van marketing – Hoofdstuk 13

15 aspecten: die perceptie beïnvloeden
toegankelijkheid geloofwaardigheid begrip klant betrouwbaar veiligheid bekwaamheid communicatie beleefdheid responsiviteit tastbare zaken

16 Principes van marketing – Hoofdstuk 13
Management van dienstenkwaliteit Principes van marketing – Hoofdstuk 13

17 De kwaliteit van diensten meten:
kritieke-incidenten methode: specifieke klachten onderzoeken SERVQUAL: en Gap/kloofanalyse

18 SERVQUAL, Service Quality: raamwerk voor kwaliteit van dienstverlening. vergelijking tussen verwachtingen en de daadwerkelijk gemeten percepties van service kwaliteit, = bijv. mbv 'gap/kloof analyse' = verschil (de 'kloof' of 'gap') tussen datgene wat men van de dienst verwachtte en datgene wat men daadwerkelijk heeft ervaren. vijf dimensies: RATER: Reliability - betrouwbaarheid Assurance - zekerheid Tangibles - tastbare zaken Empathy - empathie : meeleven met klant Responsiveness - responsiviteit /bereidheid

19

20 goede eigenschappen dienstverlener
Obsessie voor klant commitment topmanagement hoge kwaliteitsnormen Self Service Technologies (SST) prestatiecontrole goed herstel van fouten werknemers en klant tevreden stellen

21 Marketing in non-profitorganisaties
Organisaties streven andere doelstellingen na dan primair economische, zoals marktaandeel en winst beter: not for profit Principes van marketing – Hoofdstuk 13

22

23


Download ppt "College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)"

Verwante presentaties


Ads door Google