GON BuBaO De Hagewinde T3 en T7

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Behandeling en begeleiding
Werken met de BaSO-fiche
Gedragsproblemen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
Een initiatief van.
Onderwijs voor personen met een handicap
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
INFOAVOND Wat is GON? Dinsdag 7 september 2010
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Onderzoeksfase in het CLB
GON input WISA Oktober  Jaarlijks worden GON cijfers opgevraagd. Op dit moment onmogelijk om correcte cijfers te geven.  Vanaf nu input van GON.
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Geïntegreerd onderwijs
Zorgvisie van RP2.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Communiceren met Marloes
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Zorgen in de basisschool
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
GON vanuit een wetenschappelijke bril
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
M-decreet Een korte toelichting.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
OUDERRAAD.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Welkom.
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Voorstelling werking Groene Zorg en Onderwijs
PV 13/01/14 doorlichting evaluatie werkblad BOM ecoteam: februari energiemaand begroting 2014 AR
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Informatieavond groepen 8
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Hoe volgen wij onze kinderen?
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

GON BuBaO De Hagewinde T3 en T7 Directie: Mw. Goorix Frieda GON-coördinatoren: De Meyer Mireille , Robberecht Philippe, Van Driessche Daisy GON-begeleid(st)ers: De Clerck Iefke, De Prez Els, Deroo Esméralda, Hofman Lieve, Lemiere Evelien, Marquenie Veerle, Matthijs Mieke, Rowies Leen, Steenacker Lutgart , Van Gheluwe Vanessa, Van Hooste Els, Van Laere Hilde, Van Santvliet Esther, Vanderschueren An, Willems Tina, Ysewijn Kathleen VZW Scholen De Hagewinde: BuBaO De Hagewinde - Torenstraat 15 9160 LOKEREN - 09/337.89.40 of GON: 09/337.89.43

Wat is GON ? ‘GON’ is een samenwerkingsverband tussen het ‘gewoon’ en ‘buitengewoon’ onderwijs. Leerlingen met een beperking volgen les in het gewoon onderwijs. Zij worden in de school van het gewoon onderwijs tijdens de school-uren ondersteund door een leerkracht of paramedicus uit het buitengewoon onderwijs (GON-begeleider) om de beperking die hun functioneren hindert te overwinnen. Hoe die begeleiding concreet wordt ingevuld, volgt later.

Wie begeleiden wij ? Vanuit BuBaO De Hagewinde begeleiden wij : leerlingen met een gedrags- en/of emotionele beperking Deze lln. moeten minimum 9 maanden buitengewoon onderwijs genoten hebben (type 3). leerlingen met ASS De meerderheid van deze leerlingen heeft nooit in het BuO gezeten. (attest type 7). Dit in het kleuteronderwijs, lager onderwijs en secundair onderwijs. BuBaO De Hagewinde heeft reeds een jarenlange ervaring in het individueel en klassikaal begeleiden van leerlingen met ASS, zowel in de eigen school als in de gastscholen (GON).

Aanmeldingsprocedure CLB van de gastschool, ouders of de gastschool zelf richten een aanvraag tot directie of coördinatoren van BuBaO De Hagewinde vóór 10 juni 2010. De leerling komt op de aanmeldingslijst, afhankelijk van regio-afspraken. Een aanmeldingsdossier wordt bezorgd aan het CLB; deze stuurt dit zo spoedig mogelijk ingevuld terug. Het aanmeldingsdossier wordt doorgenomen door de GON-coördinatie. Wanneer de GON-begeleiding wordt goedgekeurd, krijgen de ouders een bevestigingsbrief, die ondertekend moet teruggezonden worden. De GON-begeleiding kan opgestart worden...

Vereiste documenten T 7 – Autismespectrumstoornissen Een professionele diagnose ASS : door een (kinder)psychiater, door het COS (Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen) of door een referentiecentrum ‘autisme’. Belangrijk hierbij zijn: juiste identiteitsgegevens van het kind, vermelding van naam en functie van de diagnosesteller en diens handtekening. Attest type 7, opgemaakt door het CLB of gemachtigde instantie. Inschrijvingsverslag, opgesteld door het CLB of gemachtigde instantie met vermelding van en motivatie bij de aard van de beperking. T3 – Gedrags- en emotionele stoornissen Attest type 3, opgemaakt door het CLB of gemachtigde instantie.

Het integratieplan In september richten we een opstartvergadering in, waarop alle betrokken partijen uitgenodigd worden. Tijdens die vergadering wordt het integratieplan opgesteld : hierin staat een omschrijving van de beperking van de leerling, de specifieke onderwijsnoden en ondersteuning die zal geboden worden, hulp en eventuele aanpassingen die zullen gebeuren,... Dit plan wordt ter goedkeuring ondertekend door de 4 partijen die in de integratie voorzien : Ouders Gastschool CLB van de gastschool Dienstverlenende school De voorgaande vereiste documenten en het integratieplan moeten vóór 1 oktober op de dienstverlenende school aanwezig zijn!

Frequentie en duur van de begeleiding De leerling heeft per onderwijsniveau recht op 2 eenheden van 50’ per week gedurende 2 schooljaren. Voor kleuters geldt alle jaren in het K.O. De 2 schooljaren dienen niet opeenvolgend te zijn. Elk kind dat nu aangemeld wordt, heeft recht op deze vorm van begeleiding. Wanneer er nood is aan continuïteit en de begeleiding van 2 jaar verstreken is, kunnen er uren aangevraagd worden uit een extra urenpakket. Afhankelijk van de goedkeuring en het aantal uren dat we krijgen, kan de GON verder gezet worden. Momenteel kunnen we onze kinderen – die geen recht meer hebben op GON – slechts 25’/ week geven.

Evaluatiemomenten Tijdens het schooljaar plannen we 1 of 2 tussentijdse evaluatiemomenten en op het einde van het schooljaar een eindevaluatie. Hierbij zijn alle betrokken partijen uitgenodigd en verwachten wij ook dat ze aanwezig zijn. Op een evaluatievergadering worden: de doelstellingen, indien nodig gewijzigd of aangevuld, de vorderingen van de leerling besproken, indien nodig het GON-plan aangepast. Mochten er problemen ervaren worden, kan er door elke partij een dringend overleg aangevraagd worden.

ONZE GON-WERKING Aantal leerlingen huidig schooljaar: 163 Aantal kleuters: 15 Aantal leerlingen in het LO: 82 Aantal leerlingen in het SO: 62 Aantal gastscholen: 73

Inhoud van de GON-begeleiding Aanmeldingsdossier Diagnoseverslag en observaties Overleg met de betrokken partijen / hulpvraag INTEGRATIEPLAN Additionele hulp: 1. Leerlinggericht 2. Leerkrachtgericht 3. Teamgericht 4. Oudergericht

1. Leerlinggericht individueel / klasondersteunend Sociaal-emotionele ontwikkeling Communicatie Sociale leerverhalen Perspectiefnemingsvaardigheden Emoties leren herkennen en benoemen Bespreken van het uniek zijn van elk persoon Zorgdragers Tim en Flapoor …

1. Leerlinggericht individueel / klasondersteunend Klasorganisatie : Verduidelijken van ruimte, Verduidelijken van tijd, Verduidelijken van activiteiten Door middel van stappenplannen,pictogrammen, dagschema’s, time-timer, …

1. Leerlinggericht individueel / klasondersteunend Schoolse vaardigheden Wij besteden aandacht aan leemtes i.v.m. schoolse vaardigheden, bekeken vanuit de autismeproblematiek. Werkblaadjes, toetsen/examens aanpassen Inzichten bijbrengen Leren leren (bv. Leren leren van Averbode, Stippestappen, Meichenbaum, …) …

1. Leerlinggericht individueel / klasondersteunend Vrije tijd Regels van de speelplaats visualiseren Leren samen-spelen Uitbreiden van spelaanbod Inschakelen van mogelijkheden om alleen te zijn … Sticordi-maatregelen

2. Leerkrachtgericht Informeren en sensibiliseren van het leerkrachten- team over de problematiek van de leerling Overlegmomenten met leerkrachten Aanbieden van literatuur Tips, advies, strategieën naar aanpak toe Ingaan op vragen van de leerkracht ...

3. Teamgericht Informeren en sensibiliseren van het leerkrachtenteam over de problematiek van de leerling Overlegmomenten ouders, directie, zorgcoördinator,klasleerkracht, CLB, RC, TBD, leefgroep, …

4. Oudergericht Tijdens opstellen van het GON-plan formuleren de ouders hun prioriteiten Informatie doorgeven via mail, telefoon, heen- en weerschrift Overlegmomenten Aanbieden van literatuur, data van lezingen, …