2 interactive marketing communications.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfseconomische analyse
Advertisements

H20:Voorraadwaardering
- Kengetallen: ratioanalyse
H 11: Winstverdeling en (stock)- cashdividend
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Opdracht Begroting - rekening.
20-03 Indelingen kosten.
Kostprijsberekening 1. Berekeningswijze vaststellen verkoopprijs : - op basis van kosten - op basis van de vraag  marktgedreven - op basis van concurrentie.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Investeringsselectie
Interactive marketing communications financieel management les 3.
Be
‘Is er geld nodig voor de onderneming?’
Bedrijfsadministratie EcoMo 3.1 De Balans Havo 3.
Ondernemen Inleiding: Tips
financieel management les 2
3 interactive marketing communications.
Balans Een overzicht van je bezittingen en schulden op een bepaald moment. Een balans op zich hoeft niet veel te zeggen; morgen kan de balans er heel anders.
Herhaling Examenstof M&O
Interactive marketing communications financieel management les 2.
4 interactive marketing communications.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Balans Schematische weergave
Agenda  Lessen 53 tm 56  wk 8 en wk 9  hs 43
Agenda  Lessen 49 tm 52  wk 6 en wk 8  hs 42  bestuderen 42.1 tm 42.4 maken 42.1 tm
CEBP Danny Burlage.
Graag zitten volgens de plattegrond van jullie mentrix mevr. Davies
Goedemiddag H3b.
Welkom H3b, Jullie mogen volgens de plattegrond van mevr
Goedemiddag H3b.
Goedemorgen H3b.
Welkom H3b.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Les 3 opgave 11 t/m 15 Kennisvragen WERKBOEK blz 11.
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
H 36 (Havo)/H 43 (Vwo): Rentabiliteit
Blz Prioriteiten stellen betekent dat je de belangrijkste dingen eerst koopt/ betaalt. Huishoudelijke uitgaven zijn producten die je vaak koopt,
Goede prestaties in moeilijke tijden
Oefening 5 (Balansverrichtingen)
Oefening 4: Balansverrichtingen (Mace Windu)
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Beoordeling financiële structuur
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
DE BALANS.
Budgetteren in de praktijk
Financiering en inkoop
 Liquiditeit: netto-bedrijfskapitaal 1.  Liquiditeit: current ratio 2.
1 CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse H3. Bedrijfsanalyse Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Ondernemen moet je doen
Wolters Noorhoff Hoger Onderwijs Financiële overzichten
Bedrijfseconomie H7 Kengetallen Junior accountmanager.
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
Jaarrekening H 12.6 t/m Analyse vd financiële structuur.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Opdracht Rob van der Laan En de balans, solvabiliteit en current ratio dan? Uhhhhh, welluk?????
Kengetallen, analyseren en opzet begrotingen. Hoofdstuk 2 Financiering ZekerhedenObjectVerstrekkingsnormMogelijke looptijd HypotheekOnroerende zakenMax.
Touroperator SunShine
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Hoe als vennoot de financiële situatie van een coöperatie inschatten?
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Opfriscursus kengetallen
Kengetallen Balans Voor een snelle beoordeling van de financiële situatie van een bedrijf berekenen we deze kengetallen.
Rekening courant krediet Crediteuren €
Hfst 31 t/m 36 Externe verslaggeving Activa Passiva Resultatenrekening
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Financiële kengetallen
Touroperator SunShine
Transcript van de presentatie:

2 interactive marketing communications

leerdoelen ! inzicht krijgen in de totale financiele huishouding van een bureau wat is een balans, een winst- en verliesrekening en een kasstroomoverzicht begrippen: debet & credit, winst & verlies, solvabel, liquide, payable, inzicht krijgen in de bureauplanning gevoel voor financiele kengetallen interactive marketing communications

financiele overzichten balans overzicht van bezittingen en schulden winst en verliesrekening overzicht van opbrengsten en kosten kasstroomoverzicht overzicht van inkomsten en uitgaven interactive marketing communications

balans 1/2 bezittingen economisch eigendom genereert inkomende geldstromen in de toekomst op korte of op lange termijn direct of indirect voorbeelden materiele vaste activa debiteuren onderhanden werk liquide middelen interactive marketing communications

balans 2/2 schulden juridische verplichting genereert uitgaande geldstromen in de toekomst op korte of op lange termijn boorbeelden: langlopende lening crediteuren belastingschuld interactive marketing communications

winst- en verliesrekening opbrengsten omzet uit projecten (uren) hostingovereenkomsten rente inkomsten kosten inleenkrachten lonen en salarissen overige bedrijfskosten afschrijvingen interactive marketing communications

kasstroomoverzicht Inkomsten Een debiteur die zijn rekening voldoet Een bank die een lening verstrekt Uitgaven Een betaling aan een leverancier Betaling van de lonen en salarissen Aflossing van een lening interactive marketing communications

financiele en niet financiele begrippen 1/2 bruto-marge omzet minus inkoopwaarde van de omzet bureau-inkomen omzet + marge op media ebitda earnings before interest, taxes, depreciation and amortization ebit earnings before interest and taxes interactive marketing communications

financiele en niet financiele begrippen 2/2 EBT earnings before taxes salesfunnel gewogen gemiddelde van de lopende oppertunities onderhanden werk reeds gewerkte uren die nog niet daadwerkelijk zijn gefactureerd orderportefeuille hoeveelheid werk getekende orders die nog moet worden uitgevoerd interactive marketing communications

kengetallen belangrijkste financiele kengetallen zijn: (tussen haken de doelstelling van een bureau) bruto marge in % (85-90%) EBITDA% (20-25%) EBIT% (10-15%) gemiddeld tarief per uur (eur 100 >) gemiddelde omzet per FTE (eur 100.000 >) rentabiliteit solvabiliteit (>25%) liquiditeit (>1) debiteuren > 90 dgn (5-10% van de debiteuren) salesfunnel in euro’s interactive marketing communications

kengetallen 2/2 belangrijkste niet financiele kengetallen zijn: orderportefeuille in weken (> 7 weken) payable hours in uren (>60% van de beschikbare capaciteit) interactive marketing communications

uren ! een capaciteit van 100.000 uur op jaarbasis ! hoeveel uren worden er daadwerkelijk aan een klant gefactureerd ? interactive marketing communications

uren …… payroll 100.000 100,0% holiday 9.600 9,6% Ziek en ander verzuim 5.000 5,0% Beschikbaar 85.400 85,4% Staff 20.000 20,0% Overige interne proj. 11.400 11,4% Payable 54.000 54,0% Afboeken 4.000 4,0% Factureerbaar 50.000 50,0% interactive marketing communications

model balans debet Vaste activa Materiele vaste activa 200.000 Vlottende activa Onderhanden werk 100.000 Debiteuren 1.000.000 Overige vorderingen 1.300.000 Liquide middelen 50.000 Totaal debet 1.550.000 interactive marketing communications

model balans credit Eigen vermogen 425.000 Langlopende schulden (aflossing in 2007: 100.000) 200.000 Kortlopende schulden Crediteuren 350.000 Belastingen en premies sociale verzekeringen 175.000 Overige schulden 400.000 925.000 Totaal credit 1.550.000 interactive marketing communications

model winst- en verlies rekening Omzet 5.000.000 Inkoopwaarde omzet 500.000 Bruto marge 4.500.000 personeelskosten 2.800.000 Overige bedrijfskosten 700.000 3.500.000 EBITDA 1.000.000 afschrijvingen EBIT rente 100.000 EBT 400.000 Taxes Net-income 300.000 interactive marketing communications

gevoel bij financiele kengetallen 1/2 Basis model balans en w&v-rekening % Brutomarge Brutomarge / omzet EBITDA % EBITDA / omzet EBIT% EBIT/omzet Tarief per uur Omzet /payable hours Tarief per FTE Omzet / FTE’s interactive marketing communications

gevoel bij financiele kengetallen 2/2 Basis model balans en w&v-rekening Rentabiliteit van het totale vermogen resultaat na belastingen / balans totaal solvabiliteit Vermogen / balans totaal liquidititeit (current ratio) Vlottende activa / kortlopende schulden Debt-service ratio (Ebitda – belastingen) / (rente + aflossings verplichting interactive marketing communications

gevoel bij niet financiele kengetallen Basis model balans en w&v-rekening Payability% Payable hours / beschikbare uren Orderportefeuille Stel 8.000 uur aan getekende werkzaamheden; 1000 uur per week beschikbaar Getekende opdrachten / payable hours per week interactive marketing communications

oefenen interactive marketing communications

proberen Beoordeel op basis van de bijgevoegde balans en winst en verliesrekening of dit een gezonde onderneming is Schat de bureauomzet van een bureau met de volgende payable medewerkers: 1 managing director, 1 client services director, 1 account director, 3 account managers, 1 strateeg, 1 consultant, 1 junior consultant, 3 creativen en 7 software developers interactive marketing communications

oefening 2 balans debet Vaste activa Materiele vaste activa 25.000 Vlottende activa Onderhanden werk Debiteuren 200.000 Overige vorderingen 50.000 275.000 Liquide middelen 5.000 Totaal debet 305.000 interactive marketing communications

oefening 2 balans credit Eigen vermogen -200.000 Langlopende schulden (aflossing in 2007: 25.000) 50.000 Kortlopende schulden Crediteuren 225.000 Belastingen en premies sociale verzekeringen 75.000 Overige schulden 155.000 455.000 Totaal credit 305.000 interactive marketing communications

oefening 2 w&v rekening omzet 1.450.000 Inkoopwaarde omzet 300.000 bruto marge 1.150.000 Personeelskosten 700.000 overige bedrijfskosten 250.000 950.000 EBITDA 200.000 afschrijvingen 25.000 EBIT 175.000 rente 5.000 EBT 170.000 interactive marketing communications

antwoorden interactive marketing communications

oefening W&V-rekening bruto marge = 79,3% EBITDA = 13,8% EBIT = 12,1% personeel = 73,7% totaal bedrijfskosten Balans netto werkkapitaal = - EUR 170.000 current ratio = 0,62 vermogen en solvabiliteit zijn negatief rendement op totaal vermogen = 48,5% interactive marketing communications

oefening bureau omzet 1/4 In een jaar zitten 52 weken Dat zijn dus 52 x 5 = 260 werkdagen Ongeveer 5 dagen zijn feestdagen (pasen, pinksteren, kerst etc Vakantie is ongeveer 10% Ziek en overig verzuim is 5% 260 – 5 – (15% x 260) = 216 werkbare dagen interactive marketing communications

oefening 3: bureau omzet 2/4 Payability MD = 0% CSD = 30% (gezien de omvang van de organisatie) AD = 60% AM = 70% Strateeg = 60% Consultant = 70% Junior Consultant = 80% Creative = 80% Developer = 95% interactive marketing communications

oefening 3: bureau omzet 3/4 Gemiddelde tarieven: CSD = EUR 160 AD = EUR 140 AM = EUR 120 Strateeg = EUR 140 Consultant = EUR 120 Junior Consultant = EUR 80 Creative = EUR 100 Developer = EUR 100 interactive marketing communications

oefening 3: bureau omzet 4/4 uren omzet (EUR 1.000) md csd 518 861 ad 1.037 145 am 3.629 435 strateeg consultant 1.210 junior consultant 1.382 111 creativen 4.147 415 developers 11.491 1.149 sub totaal 3.406 afboeken payable hours 4% 136 bureau omzet 3.270 interactive marketing communications