Dag SO 3 febr. 2014 1 Dag SO 3 febr. 2014 Werkwinkel Brede eerste graad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Ouderavond Sectorkeuze (Mavo)
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Het secundair onderwijs
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Presentatie Procedure naar het VO
Verandering Schooltijden
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Hervorming secundair onderwijs Bestuurlijke schaalvergroting
VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting
Informatie avond groep 8
Hervorming secundair onderwijs 4 juni 2013
Op stap naar het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Mag ik u voorstellen ....
Structuur secundair onderwijs
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Secundair onderwijs van de toekomst
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Leerkansen voor alle leerlingen
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Op stap naar het secundair onderwijs
Het werken met portfolio
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Eris een mogeijkheid om het ATC te sponsoren. Zo steunt u de school van uw kind en vergroot tegelijk de zichtbaarheid van uw bedrijf. Opties zijn breed:
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Overgang basis naar secundair
Het Voortgezet Onderwijs
Peilingsonderzoek in een notendop
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Experten in de derde graad Proefproject
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
De modernisering van het secundair onderwijs
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Modernisering SO 30 mei 2018.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
dinsdag 24 april 2018 Welkom in Don Bosco
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Infosessie Modernisering SO
‘Naar het Secundair Onderwijs’
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Modernisering Secundair Onderwijs
Startdatum modernisering
Naar het secundair onderwijs
Het Secundair Onderwijs
Flexibele leertrajecten
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad

Dag SO 3 febr Agenda Wat zegt het masterplan? maatregelen brede eerste graad in de structuur SO De eerste graad in het SO, lopende gesprekken: opstellen ‘matrix’ in Akov verkenning scenario’s basisopties Inhoudelijke uitdagingen differentiatie flexibele leertrajecten leerbegeleiding Knelpunten

Dag SO 3 febr Wat zegt het masterplan? Oriënterende functie 1e graad werkt onvoldoende. Eerste leerjaar B slaagt niet in zijn opzet. Veel basisopties en beroepenvelden. Leerlingen met dezelfde cognitieve mogelijkheden presteren ondermaats en zitten daardoor te snel vast in een bepaald traject. In sommige basisopties bereikt een groot deel van de leerlingen de eindtermen niet. Overgang BaO – SO is te bruusk.

Dag SO 3 febr Maatregelen (enkele) in het masterplan Versterken getuigschrift basisonderwijs (eenvormiger en transparanter) Sept.2014: koppelen getuigschrift basisonderwijs aan eindtermgerelateerde leerplandoelstellingen. Geleidelijker maken overgang BaO – SO: vakkenstructuur en inzetten van vakleraren in 3e gr BaO en 1e gr SO op elkaar af te stemmen; techniek en wetenschappen (en Frans) worden leergebieden (leermeesters vanaf sept. ‘14). Individueel leerlingendossier. Toegang SO: sept. 2014: taalscreening bij overgang BaO – SO; sept. 2015/2016: afhankelijk van al of niet getuigschrift BaO naar A- stroom of B-stroom.

Dag SO 3 febr Structuur eerste graad volgens het masterplan Invoering gereduceerde basisopties: sept. 2017

Dag SO 3 febr Structuur schakelblok volgens het masterplan masterplan spreekt niet van beroepenvelden Invoering gereduceerde beroepenvelden: sept. 2017

Dag SO 3 febr Stelling Elke GO! school met ‘eerste graad’ biedt zowel eerste graad als schakelblok aan (huidige A- stroom en B-stroom)

Dag SO 3 febr Eerste graad in het SO Waar willen we naartoe? Voorstel derde graad GO!

Dag SO 3 febr Eerste graad in de structuur van het SO Waar willen we naartoe?

Dag SO 3 febr Basisopties Voorstel GO!

Dag SO 3 febr Scenario’s basisopties ‘Akkoord’ over: geen voorafname van studiekeuze geen extra doelstellingen GO!, twee voorstellen 1 basisoptie evenveel als er studiedomeinen zijn (major – minor) VSKO één voorstel, nl. 3 basisopties: Taal en wetenschappen (breed) Taal en cultuur (gericht) Wetenschappen en techniek (gericht) Keuze/beslissing zal door de politiek gemaakt worden

Dag SO 3 febr Schakelblok Voorstel GO!

Dag SO 3 febr Scenario’s schakelblok GO!, voorstel: 1 beroepenveld met informatie en advies over domeinen VSKO één voorstel, nl. 2 beroepenvelden: Producten (en diensten) Personen (en diensten) Keuze/beslissing zal door de politiek gemaakt worden

Dag SO 3 febr Stelling Elke GO! school met een eerste graad biedt de volledige waaier van basisopties/beroepenvelden aan.

Dag SO 3 febr Inhoudelijke uitdagingen in eerste graad Elke leerling geven waar hij/zij recht op heeft: differentiatie Basisvorming aanbieden in verschillende abstractieniveaus en moeilijkheidsgraden op basis van leerplannen met extra doelstellingen en extra uitdagingen

Dag SO 3 febr Stellingen In het eerste leerjaar moet geen Latijn aangeboden worden omdat dit een voorafname van studiekeuze is. Masterplan: Differentiatiemogelijkheden: techniek, wiskunde/wetenschappen, kunst, economie, Nederlands, moderne talen (Frans en Engels), Klassieke talen Scholen van het GO! organiseren in de eerste graad niveaugroepen voor de vakken van de basisvorming.

Dag SO 3 febr Inhoudelijke uitdagingen in eerste graad Elke leerling geven waar hij/zij recht op heeft: flexibele leertrajecten Zie werkwinkel Flexibele leertrajecten (mogelijk sinds 2011) Masterplan: Attestering in eerste graad: voldoende informatie bij de motivatie; C-attest uitzonderlijk na 1e leerjaar; na 1e leerjaar: B-attest niet mogelijk, wel A-attest met verplichte remediëring; B-attest sluit (in principe) overzitten uit (enkel mits explicitering van de klassenraad).

Dag SO 3 febr Stelling Elke GO! school stelt de attestering in de eerste graad uit tot einde tweede leerjaar.

Dag SO 3 febr Inhoudelijke uitdagingen in eerste graad Elke leerling geven waar hij/zij recht op heeft: sterk uitgebouwde leerbegeleiding Masterplan individueel leerlingendossier nadruk op differentiatie en flexibiliteit opdrachten voor klassenraad Werkwinkel M-decreet ander publiek in eerste graad?

Dag SO 3 febr Knelpunten Brede eerste graad sluit aan bij PPGO, maar: gaat niet ver genoeg; brede eerste graad vergt heel wat competenties van scholen en leerkrachten. Zijn we er klaar voor: mindset? competenties onderwijzend personeel? competenties beleid (organiseren)? onderwijs met twee snelheden?

Dag SO 3 febr