De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het Secundair Onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het Secundair Onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Het Secundair Onderwijs
21/11/2018 Het Secundair Onderwijs ARBEIDSMARKT DOORSTROOM Bewust kiezen, sterk starten! De Brug – 21/01/2019 Welkom op deze info-avond over het Secundair Onderwijs.

2 Inhoud Bewust kiezen is een proces
21/11/2018 Inhoud Bewust kiezen is een proces Kennismaking met de (nieuwe) 1e graad secundair onderwijs Aanmelden en inschrijven Waar vind ik (meer) informatie? Vragen

3 BEWUST KIEZEN LIAM LINA 21/11/2018
Doorheen deze avond willen we u meenemen in het proces van het maken van een bewuste studiekeuze voor uw zoon of dochter. Dit proces bestaat uit 6 stappen.

4 1. Ik MOET een keuze maken…
21/11/2018 1. Ik MOET een keuze maken… Een eerste stap in het keuzeproces bestaat eruit om zich BEWUST te worden van het feit dat er een STUDIEKEUZE moet worden gemaakt. Dit vraagt weldegelijk INSPANNING van jouw zoon/dochter en van jullie als ouder(s). Op de eerste plaats begint dit met het WARM maken van jouw kind voor de keuze van een school en/of studierichting én met het zichzelf zo goed mogelijk te laten INFORMEREN over datgene waarover een keuze moet worden gemaakt, m.n. het secundair onderwijs. Het infomoment van vandaag vormt hierin een belangrijk onderdeel. Uw zoon/dochter zal hierop ook vanuit de klas verder worden voorbereid.

5 2. WAARUIT kan ik kiezen? 21/11/2018
In een tweede stap gaan we meer informatie verzamelen over het secundair onderwijs door het van boven naar onder en van onder naar boven grondig te bekijken: welke studierichtingen zijn er? Welke beroepen bestaan er? Hiervoor werpen we het best een blik op de structuur van het secundair onderwijs. En voor jullie kinderen zal die er vanaf volgend schooljaar iets anders uitzien…

6 OUDE én NIEUWE STRUCTUUR SO
21/11/2018 OUDE én NIEUWE STRUCTUUR SO De structuur van het secundair onderwijs zal vanaf volgend schooljaar stap voor stap hertekend worden. Dat heeft de Vlaamse Regering beslist. De eerste plannen hiervoor dateren van 2013, maar vanaf 1 september 2019 is het echt zover. Leerlingen die op dat moment in het eerste jaar secundair onderwijs starten, zullen als eersten kunnen proeven van deze nieuwe organisatie. Op 1 september 2020 is het tweede leerjaar aan de beurt. Elk schooljaar schuift de hervorming dus een leerjaar op. Gedurende 6 schooljaren zal er dus nog een dubbele structuur zijn (leerlingen van het 2e jaar of hogerop 1 september 2019 blijven nog les volgen in de ‘oude’ structuur). De modernisering van het secundair onderwijs zorgt niet alleen voor een nieuwe onderwijsstructuur, maar past ook de doelen aan die leerlingen op het einde van de rit moeten bereiken (= eindtermen) en zorgt dus ook voor nieuwe leerstofinhouden die in de klas moeten worden behandeld (= leerplannen). Hierdoor moeten dus ook handboeken, lesmaterialen, e.d. die leerkrachten in de klas gebruiken om leerlingen kennis en vaardigheden bij te brengen, worden aangepast. Hiervoor is veel tijd nodig. Op dit ogenblik zijn nog niet alle elementen van deze hervorming duidelijk en/of gekend. Zowel de Vlaamse overheid, de onderwijskoepels, als de scholen zijn zich nog volop aan het voorbereiden om op 1 september 2019 op een goede wijze van start te kunnen gaan. Laat ons nu eens de (nieuwe) structuur van het SO van naderbij bekijken…

7 STRUCTUUR SECUNDAIR ONDERWIJS
21/11/2018 FINALITEITEN BUSO OV2 – OV1 Beschermd arbeidsmilieu dagbesteding DOMEINEN DOORSTROOM DUBBEL ARBEIDSMARKT Economie en organisatie Kunst en creatie Land- en tuinbouw Maatschappij en welzijn Sport STEM Taal en cultuur Voeding en horeca Domein- overschrijdend Domein- gebonden BUSO OV3 ASO TSO/KSO TSO/KSO (D)BSO DERDE GRAAD TWEEDE GRAAD De structuur van het secundair onderwijs bestaat uit drie graden van telkens twee leerjaren. Hieraan verandert er niets. De (vernieuwde) EERSTE GRAAD heeft tot doel om te observeren en te oriënteren. Deze graad bevat zowel een A als een B-stroom met telkens twee leerjaren. Pas op het einde van het tweede jaar moet de leerling een bepalende studiekeuze maken. Hierover verder meer. Vanaf de TWEEDE GRAAD zal er een NIEUW ORGANISATIEMODEL worden ingevoerd dat de vorm zal krijgen van een matrix waarin studierichtingen worden ingedeeld in zowel een FINALITEIT als in een (STUDIE)DOMEIN. Finaliteit = geeft aan waarop een leerling vanuit een bepaalde ONDERWIJSVORM (ASO – BSO – KSO – TSO) prioritair wordt voorbereid: doorstromen naar het hoger onderwijs (aso, tso, kso), doorstromen naar de arbeidsmarkt (bso, buso OV3) of beiden (tso, kso). BuSO OV4 kan studierichtingen inrichten in alle drie de finaliteiten. Studiedomeinen (N=8) = vervangt de huidige ordening voor studierichtingen in 30 studiegebieden Doorstroomfinaliteit Bestaat uit abstract-theoretische studierichtingen met als doel om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar academische en professionele bacheloropleidingen. BV Latijn binnen taal en cultuur, architecturale en beeldende vorming binnen kunst en creatie, TW binnen STEM Dubbele finaliteit Deze studierichtingen zijn studiedomeinspecifiek en bereiden leerlingen voor op doorstroom naar hoger onderwijs (gerichte professionele bacheloropleidingen en HBO5-opleidingen) als ook op doorstroom naar de arbeidsmarkt (vnl beroepen met Vlaamse Kwalificatiestructuur niveau 4). Voorbeelden: 2e GR TSO: Elektrotechnieken of bouwtechnieken binnen STEM en/of 2e GR. KSO: Architectuur en beeld binnen Kunst en Creatie) Arbeidsmarktfinaliteit - Deze studierichtingen zijn studiedomeinspecifiek en worden ingericht vanuit het (D)BSO en BuSO OV3. Ze willen leerlingen laten doorstromen naar HBO5-opleidingen en vooral naar de arbeidsmarkt (niveau 3). Voorbeeld: 2e GR BSO: Bouw In de DERDE GRAAD bestaat elke onderwijsvorm ook uit twee leerjaren. = nog veraf Elk schoolbestuur kan zelf op basis van deze matrix een organisatiemodel kiezen waarbinnen ze haar school verder uitbouwt. Aangezien deze aanpassingen pas zullen worden ingevoerd vanaf het schooljaar 2021 – 2022, gaan we hierop vandaag niet verder in. Uw zoon/dochter en u als ouder zullen hier verder over geïnformeerd kunnen worden ter voorbereiding van de overstap naar de tweede graad SO. Laten we nu eens meer in detail gaan kijken naar de structuur van de eerste graad EERSTE GRAAD 2A 2B 1A 1B

8 NAAR DE EERSTE GRAAD SO STRUCTUUR EERSTE GRAAD A-stroom B-stroom
21/11/2018 NAAR DE EERSTE GRAAD SO STRUCTUUR EERSTE GRAAD A-stroom B-stroom Instap op LEEFTIJD (12 jaar op 31 december) + GEEN getuigschrift BaO Zoals reeds gezegd is het doel van deze eerste graad om leerlingen te oriënteren en voor te bereiden op een meer bewuste en gerichte studiekeuze in de 2de graad. Maar hoe komt jouw kind nu in 1A of 1B terecht? De eerste graad bevat een A-stroom en een B-stroom, met elk twee leerjaren. De keuze voor een instap in een eerste leerjaar A of een eerste leerjaar B vanuit het basisonderwijs hangt af van het behaalde getuigschrift BaO op het einde van het 6e leerjaar Indien jouw kind het getuigschrift Basisonderwijs ontvangt kan het ENKEL inschrijven worden in een eerste leerjaar A ZONDER dit getuigschrift kan je jouw kind ENKEL inschrijven in een eerste leerjaar B. Ook kinderen die (minstens) 12 jaar zijn/worden in het schooljaar volgend op hun onderwijstraject in het (buitengewoon) basisonderwijs en die geen 6e leerjaar hebben gevolgd (en dus ook geen getuigschrift hebben behaald), kunnen instappen in het secundair onderwijs. 6e leerjaar + getuigschrift BASISONDERWIJS 6e leerjaar + GEEN getuigschrift BASISONDERWIJS

9 3. WIE BEN IK? interesses 21/11/2018 I-like
Hiermee komen we bij een derde stap in het studiekeuzeproces: de (eigen) exploratie van/door jouw kind. Ieder kind heeft bepaalde interesses (o.a. voetbal, dieren, knutselen, lezen graag willen weten hoe dingen werken, e.d). Soms zijn deze al duidelijk voor uw kind, maar evengoed kan het zijn dat u zich wel eens afvraagt ‘waarvoor uw kind zich eigenlijk interesseert’? Om deze vraag te helpen beantwoorden, kan uw zoon/dochter (eventueel samen met u) gebruik maken van een handige tool, m.n. de I-Like BASIC-vragenlijst die kan geraadpleegd worden via de website onderwijskiezer.be

10 I-Like: resultaat 21/11/2018 www.hotmail.com
Als de hele vragenlijst is ingevuld, krijg je een overzicht van de resultaten. Als je naar beneden scrollt, is er een gedetailleerd overzicht per belangstellingsdomein. Hetzelfde overzicht kan je naar je mailbox laten sturen door op het -icoontje (envelop) te klikken

11 3. WIE BEN IK? interesses talenten 21/11/2018 I-like
Behalve interesses, heeft ieder kind ook specifieke talenten, is het goed of sterk in bepaalde activiteiten. Dat kunnen schoolse vaardigheden zijn (rekenen, taal, handigheid e.d.) maar evengoed eigenschappen die op het eerste zicht minder opvallen (o.a. sociaal, creatief, muzikaal, zorgzaam, e.d). Sommige kinderen weten dit van zichzelf, anderen moeten dit nog volop ontdekken. Als ouder heb je vaak wel een goed zicht op de sterke eigenschappen van je kind. talenten

12 3. WIE BEN IK? studiehouding interesses talenten 21/11/2018 I-like
I-study Een derde aspect in deze exploratie betreft de (schoolse) motivatie en studiehouding van jullie zoon/dochter. Uiteraard: jullie kennen jullie kind! Jullie weten hoe het huiswerk thuis verloopt en of ze dit al dan niet graag doen. Jullie weten ook hoe jouw kind zich heeft moeten inzetten voor de behaalde resultaten, hoe lang het zich kan motiveren voor huiswerk, e.d. Ook hier kan het interessant zijn om te bekijken hoe uw kind zich op vlak van studiehouding verhoudt tot andere leeftijdsgenoten. Op onderwijskiezer.be vindt u ook hiervoor een handige tool, m.n. I-Study BASIC De I-study basic is een vragenlijst die peilt naar je studiehouding. Hij is specifiek bedoeld voor leerlingen van het zesde leerjaar, talenten

13 4. WELKE OPTIE interesseert mij?
21/11/2018 4. WELKE OPTIE interesseert mij? Het doel van de vierde stap in het studiekeuzeproces is om de studierichtingen en beroepen waarvoor jouw kind interesse toont beter te bestuderen, Volgend schooljaar zal jouw kind starten in ofwel een A-stroom, ofwel een B-stroom, naargelang het behaalde getuigschrift. Welke leerstof zal jouw kind in een 1e leerjaar A of een 1e leerjaar B krijgen aangeboden? Kan het hierbij ook zelf een aantal vakken kiezen naargelang de eigen interesses? We halen er even het schema van de eerste graad bij…

14 SCHEMA eerste graad – 1e LEERJAAR
introductiedagen modernisering so 21/11/2018 SCHEMA eerste graad – 1e LEERJAAR Algemene vorming – 27 lesuren Differen-tiatie 5 lesuren 1A 1B Keuzegedeelte Het schema van de eerste graad ziet er als volgt uit: (benaming: 1e leerjaar A en 1e leerjaar B) In de A-stroom en de B-stroom wordt bepaalde leerstof gemeenschappelijk aangeboden (d.w.z. voor alle leerlingen gelijk, los van een bepaalde schoolkeuze). Dit noemt ALGEMENE VORMING en bedraagt in het 1e jaar 27 lesuren. De Vlaamse Overheid heeft voor deze basisvorming NIEUWE eindtermen ontwikkeld (d.i. doelen die leerlingen moeten bereiken) die door de verschillende onderwijsaanbieders worden vertaald in leerplannen (d.i. leerstofinhouden die in de klas moeten worden behandeld). Deze leerplannen kunnen dus verschillen naargelang een keuze voor één of andere school. Leerplannen hebben betrekking op één of meerdere vakken (bv. Frans, Nederlands, Wiskunde, Techniek of artistieke vorming, wetenschappen-techniek). De overheid legt de vakken van de basisvorming niet langer vast – wel minimum aantal uren basisvorming. De algemene vorming wordt in 1A en 1B ook aangevuld met een KEUZEGEDEELTE (5 lesuren) dat de school en de leerlingen ruimte laat voor DIFFERENTIATIE. Dat keuzegedeelte van 5 lestijden wordt door de school ingevuld en heeft 3 doelstellingen: het kan bestaan uit extra inoefening van de basisleerstof (VERSTERKEN, bv. extra uur Nederlands en Wiskunde) uit extra uitdaging bij de basisleerstof (VERDIEPEN, bv. extra uur Frans, 4 uur Latijn, 1 uur STEM, titularisuur waarin wordt gewerkt rond studiehouding e.d.) en/of het VERKENNEN van nieuwe vakken of het kennismaken met bepaalde onderwerpen (bv. 3 uur technische activiteiten, artistieke activiteiten, projecten, e.d.) Elke school maakt zelf een aanbod voor deze vijf uur (VRIJHEID - verschil tussen netten), waaruit ze leerlingen laat kiezen. De klassenraad kan wel verplichten dat een deel van de uren voor een leerling besteed wordt aan versterking.  De differentiatie bouwt verder op de algemene vorming: In het 1e leerjaar zijn er 9 mogelijkheden: Economie, Klassieke talen (Latijn en Grieks), Kunst, Moderne vreemde talen (Frans en Engels), Nederlands, Sociale vorming, Sport, Technologie, Wiskunde –wetenschappen. De Vlaamse overheid legt voor dit keuzegedeelte GEEN bijkomende (te bereiken) doelen vast. 9 mogelijkheden: Economie, Klassieke talen, kunst, Moderne vreemde talen, Nederlands, Sociale vorming, Sport, Technologie, Wiskunde - wetenschappen

15 Enkele mogelijkheden binnen 1A:
21/11/2018 Enkele mogelijkheden binnen 1A: 1A - TECHNIEKEN 1A - MODERNE 1A - LATIJN Algemene vorming Algemene vorming Algemene vorming 1 uur differentiatie wiskunde 1 uur differentiatie Frans 1 uur differentiatie wiskunde 3 uur technische activiteiten 1 uur differentiatie wiskunde 4 lesuren verdieping klassieke talen 2 uur differentiatie Nederlands We gaan nog even terug naar het voorbeeld van LIAM: (geen officiële benamingen, louter ter illustratie en op basis van keuze door school) De school van Liam’s keuze biedt DRIE mogelijkheden aan in 1A, waaruit Liam en zijn ouders kunnen kiezen: Mogelijkheid 1 = 27u algemene vorming + 5 u keuze (o.v.v. 1u differentiatie wiskunde + 3u verkenning van technische activiteiten + 1 titularisuur als verdieping). De school benoemt dit als 1A - Technieken Mogelijkheid 2 = 27u algemene vorming + 5 u keuze (o.v.v. 1u differentiatie Frans + 1u wiskunde + 2u Nederlands + 1 titularisuur als verdieping). De school benoemt dit als 1A – Moderne Mogelijkheid 3 = 27u algemene vorming + 5 u keuze (o.v.v. 1u differentiatie wiskunde + 4u klassikale talen (LATIJN) als verdieping). De school benoemt dit als 1A – Latijn. titularisuur titularisuur

16 Enkele mogelijkheden binnen 1B:
21/11/2018 Enkele mogelijkheden binnen 1B: 1B 1B Algemene vorming Algemene vorming 1 uur differentiatie wiskunde 1 uur differentiatie wiskunde 1 uur differentiatie Nederlands 1 uur differentiatie Frans 3 uur sociale activiteiten 3 uur decoratieve technieken We gaan ook even kijken naar de keuzemogelijkheden voor LINA: Lina’s voorkeurschool biedt TWEE mogelijkheden aan in 1B, waaruit Lina en haar ouders kunnen kiezen: Mogelijkheid 1 = 27u algemene vorming + 5 u keuze (o.v.v. 1u differentiatie wiskunde + 1u differentiatie Nederlands en 3u verkenning van sociale activiteiten). De school laat nog weten aan LINA dat deze ‘sociale activiteiten’ vooral ‘DOE-ACTIVITEITEN’ zijn waarin wordt kennis gemaakt met o.a. voeding en de zorg voor mensen en de natuur. Mogelijkheid 2 = 27u algemene vorming + 5 u keuze (o.v.v. 1u differentiatie wiskunde + 1u differentiatie Frans en 3u verkenning van decoratieve technieken). Ook deze verkenning bestaat vooral uit DOE-OPDRACHTEN waarin wordt kennisgemaakt met verschillende grondstoffen zoals textiel, kunststoffen, hout, metaal.

17 SCHEMA eerste graad – 2e LEERJAAR
introductiedagen modernisering so 21/11/2018 SCHEMA eerste graad – 2e LEERJAAR Algemene vorming – 25 lesuren Diff 2 uren Basis-optie 5 lesuren 2A Algemene vorming – 20 lesuren Diff 2 uren Basisoptie 10 lesuren 2B Het schema van de eerste graad voor het 2e leerjaar A en B: meer uren basisvorming i.v.m. huidige situatie (24  25 voor A-stroom en 16  20 voor B-stroom). Basisvorming is voor elke leerling hetzelfde. De overige uren (dus 7 in de A-stroom en 12 in de B-stroom) kunnen opnieuw gebruikt worden als KEUZEGEDEELTE. Scholen kunnen deze uren echter niet meer zo vrij invullen als in het eerste jaar (2u i.p.v. 5u differentiatie). Er is bijkomend een vaste lijst met ‘BASISOPTIES' waaruit de scholen er een paar kiezen om aan te bieden aan de leerlingen.    In het 2e leerjaar A zijn er 12 basisopties. Dit is een herkenbare groep leervakken (=studieopties) die in het 2de leerjaar van de 1ste graad een bredere observatie en oriëntatie van de leerling mogelijk maakt. Voor elke basisoptie gelden er algemene doelstellingen (GEEN eindtermen aan gekoppeld). Het laat de leerling toe om later in de 2e GRAAD te kiezen voor een studierichting die het best aansluit bij hun interesses. Scholen kiezen vrij welke basisopties ze aanbieden (leerling kiest er 1) In het 2e leerjaar B zijn er 7 basisopties. Ook hier kiest de school zelf welke ze aanbiedt (leerling kiest er maximaal 3) (basisopties kunnen ook worden aangeboden als ‘pakket’, m.n. als optie in een specifieke context: vb. STEM-wetenschappen (=basisoptie) en Industriële wetenschappen (=pakket) Keuzegedeelte

18 NIEUWE basisopties A-stroom (1/9/20)
21/11/2018 Klassieke talen (Grieks en Latijn) Latijn Grieks-Latijn Moderne talen & wetenschappen STEM-wetenschappen Industriële wetenschappen Techniek-wetenschappen STEM-technieken Mechanica-elektriciteit Agro- en biotechnieken Bouw- en houttechnieken Grafische communicatie en media Maritieme technieken* Textiel * Maatschappij & welzijn Economie & organisatie Voeding & horeca Sport Kunst & creatie* Artistieke vorming Ballet Creatie en vormgeving Steiner Yeshiva Overzicht van basisopties (N=11) en pakketten voor A-stroom vanaf niche-basisoptie of niche-studierichting: zullen beperkt worden aangeboden in Vlaanderen Scholen zijn vrij om de doelstellingen van een bepaalde basisoptie in te vullen via een ‘pakket’, waardoor ze de algemene doelstellingen in een concrete context plaatsen. VOORBEELD: de inhouden van de basisoptie ‘STEM-technieken’ uit de A-stroom kunnen geconcretiseerd worden via het pakket ‘Bouw- en houttechnieken’. Enkel bovenstaande basisopties én concretisering via pakketten zijn mogelijk! De benaming van de 2e leerjaren in zowel A- als B-stroom zullen worden vastgelegd door de Vlaamse overheid, op basis van de omzetting naar de nieuwe basisopties (via zgn CONCORDANTIETABEL) VOORBEELDEN: Nu: 2e Handel  Vanaf : 2A Economie en organisatie 2e STW  A Maatschappij en welzijn 2e IW  A STEM-wetenschappen 2 moderne wetenschappen  2A moderne talen en wetenschappen 2e Grieks-Latijn  2 A Klassieke talen

19 NIEUWE basisopties B-stroom (1/9/20)
21/11/2018 STEM-technieken Hout en Bouw Land- en tuinbouw Elektriciteit Mechanica Zeevisserij en binnenvaart (*) Textiel (*) Schilderen en decoratie Printmedia (*) Maatschappij & welzijn Haar- en schoonheidszorg Mode (*) Verzorging Economie & organisatie Voeding en horeca Bakkerij-slagerij Restaurant en keuken Sport Kunst & creatie (*) Opstroomoptie OPSTROOMOPTIE: leerling kan deze basisoptie kiezen in het 2e leerjaar B om vanaf het 3e leerjaar naar de A-stroom te gaan. KathOndVla voorziet hiervoor geen leerplan (andere onderwijsnetten wel).

20 21/11/2018 5. Wat zal ik kiezen? We zijn aanbeland bij de vijfde stap in het keuzeproces: een keuze maken. Als ouder en kind weten jullie intussen DAT je een keuze moet maken, je kent je kind als ouder al iets beter op studievlak en weet welke twee stromen (A en B) in de eerste graad en studiedomeinen met hun finaliteiten die er bestaan. Je weet ook beter welke studierichtingen jouw kind zou kunnen interesseren. Minstens EVEN belangrijk om een goede keuze te kunnen maken, zijn enkele keuze-elementen van meer praktische aard: bereikbaarheid van de school, schoolregels (al dan niet uniform), schooluren, kosten, infrastructuur, e.d. Deze informatie vind je NIET terug op de algemene website Onderwijskiezer.be maar kan je wel te weten komen door naar een infomoment van de school te gaan (scholenbeurs), een afspraak te maken voor een kennismaking en/of via de website van de school. Op basis van al deze informatie probeer je samen met jouw kind een bewuste keuze te maken. Als ouder staat u hierbij uiteraard niet alleen. U mag er van op aan dat zowel school als CLB uw kind hierin begeleiden. In de klas wordt gewerkt aan het “leren kiezen” of “studiekeuzevaardigheden”.

21 6. Hoe voel ik mij bij mijn keuze?
21/11/2018 6. Hoe voel ik mij bij mijn keuze? Als laatste stap in het studiekeuzeproces moet je als kind en ouder even reflecteren over de gemaakte keuze (hoe voel ik mij hierbij) en zal je tevens een aantal acties moeten ondernemen. Zo is het belangrijk (voor scholen SO op grondgebied Antwerpen en districten) om je tijdig aan te melden via een centraal aanmeldsysteem. Hoe dat in zijn werk gaat, bekijken we in wat volgt.

22 AANMELDEN en INSCHRIJVEN
21/11/2018 AANMELDEN en INSCHRIJVEN Binnen Antwerpen heeft het LOP (lokaal overleg platform, dat alle scholen op grondgebied Antwerpen verenigt, dan ook zelf bepaald om te werken met een digitaal aanmeldsysteem. Voor inschrijvingen in 1A en 1B (met ingang op 1/09/2019) zijn ALLE scholen op grondgebied ANTWERPEN en haar districten VERPLICHT om te werken met één centraal (digitaal) aanmeldingssysteem (in tegenstelling tot vorig schooljaar). Dit is hetzelfde systeem als dat voor aanmeldingen van kinderen in het Basisonderwijs: Scholen binnen Antwerpen moeten allemaal eenzelfde tijdslijn volgen (zie volgende dia) Scholen BUITEN Antwerpen (of buiten LOP-werkingsgebied) kunnen zelf bepalen of ze werken met een digitaal aanmeldingssysteem (uiterlijk tijd t.e.m. 31/01/2019 om dit te melden aan overheid) of met vrije inschrijvingen. Scholen kunnen ook samen werken met éénzelfde aanmeldingssysteem. Inschrijven in 1A/1B kan ten vroegste op de eerste werkdag van maart 2019 (vrijdag 01/03/2019) Inschrijven in hogere jaren SO kan ten vroegste vanaf de eerste werkdag na de paasvakantie (dinsdag 23/04/2019). Het is dan ook het raadzaam de wijze van aanmelden en/of inschrijven rechtstreeks te bevragen bij de desbetreffende school.

23 VLAAMSE TIJDSLIJN – 1A en 1B
21/11/2018 VLAAMSE TIJDSLIJN – 1A en 1B 13/02 – 27/02/2019 VOORRANGSPERIODE aanmelden broers/zussen en kinderen van personeel 29/03/2019 15/03 – 05/04/2019 START/LOOPTIJD aanmelden voor ALLE KINDEREN 02/05/2019 BEKENDMAKING resultaten Kinderen kunnen aangemeld worden voor zowel 1A als ook voor 1B (aangezien het te behalen getuigschrift bij moment van aanmelden nog niet geweten is). BELANGRIJK: een latere inschrijving, overschrijft automatisch een eerdere inschrijving Veel gestelde vragen  zie website 10/05 – 04/06/2019 ‘VERZILVEREN ticket’

24 Hulp nodig bij het AANMELDEN?
21/11/2018 Hulp nodig bij het AANMELDEN? AANMELDPUNTEN: Atlas, Integratie en Inburgering Antwerpen Huizen van het Kind: Antwerpen-Kiel, Merksem, Linkeroever Infopakket 2e helft van februari met brochure en scholenlijst Meldjeaansecundair.antwerpen.be/hulp

25 Waar vind ik meer informatie?
21/11/2018

26 21/11/2018 VRAGEN?


Download ppt "Het Secundair Onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google