De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Naar het Secundair Onderwijs’

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Naar het Secundair Onderwijs’"— Transcript van de presentatie:

1 ‘Naar het Secundair Onderwijs’
Welkom ‘Naar het Secundair Onderwijs’

2 Korte intro Wie zij we: CLB

3 Preventieve gezondheidszorg Leren en studeren
4 domeinen Preventieve gezondheidszorg Leren en studeren Psychisch en sociaal functioneren Onderwijsloopbaanbegeleiding Vanavond zijn we hier ikv OLB

4 Naar de grote school De overstap naar de grote school, gaat gepaard met grote veranderingen. De secundaire school is immers iets helemaal anders, dan wat je kent uit de basisschool. -misschien moet je nu wel met de fiets of met de bus naar school? -nieuwe vrienden, nieuwe klasgenoten, -meerdere leerkrachten, die je moet aanspreken met Meneer of Mevrouw -veel nieuwe vakken. WO bestaat niet meer in het secundair -een vast lessenrooster, waarbij je vaak van lokaal moet veranderen (vaklokalen). Je zal je boekentas moeten maken, per dag. -er wordt meer zelfstandigheid verwacht. -er zal ook zeker meer verwacht worden van de leerlingen, op het vlak van studeren. Je moet thuis de lessen voorbereiden, de hoeveelheid leerstof is vaak groter, je moet regelmatig studeren… Kortom: er verandert heel wat. Daarom geven we deze infosessie. We hopen op heel wat vragen een antwoord te kunnen geven.

5 Hoe dan wel? Je moet met verschillende dingen rekening houden.
Kiezen Zo moet het niet! Hoe dan wel? Je moet met verschillende dingen rekening houden. Filmpje tonen

6 Ontdek je kwaliteiten Vind een richting Vind een school
Inhoud Ontdek je kwaliteiten Vind een richting Vind een school Je kiest niet alleen De sessie is opgebouwd rond deze 4 puntjes. Op elk puntje gaan we dieper in. Dit is onze rode draad. Naar onze mening zijn de eerste 3 puntjes de belangrijkste zaken die je moet doen, om zelf een goede keuze te kunnen maken.

7 Waar ben ik goed in? - Talenten - Schoolse prestaties
Ontdek je kwaliteiten Positief kiezen is belangrijk Waar ben ik goed in? - Talenten - Schoolse prestaties Welke kwaliteiten zijn belangrijk om een goede keuze te maken? Je kunt talenten voor bepaalde vakken in de klas Vb.: je bent heel goed in rekenen, maar ook heel veel talenten komen niet tot uiting in de klas. Vb.: muziek of je bent misschien heel handig met lego... Het is ruimer dan alleen ‘wat kan je goed op school of in de klas’ De kinderen gaan in de klas zeker nog werken rond hun kwaliteiten. Om een goede keuze te maken, is het heel belangrijk dat je eerst jezelf leert kennen. Kies aan de hand van je kwaliteiten. Positief kiezen is belangrijk. Hulpmiddelen: Schoolse prestaties Gesprek met juf of meester Online tools zoals I-study / I-like (dia 9/10)

8 Hoe is mijn studiehouding?
Ontdek je kwaliteiten Hoe is mijn studiehouding? De werkhoudingstest op de onderwijskiezer

9 Wat doe je graag? Je belangstelling Ontdek je kwaliteiten
Let op: de linken naar lijst van overeenstemmende studierichtingen in onderwijskiezer zijn gebaseerd op de oude structuur (basisopties/beroepenvelden/studierichtingen 2de - 3de graad). Maar de belangstellingsprofielen zijn nog hanteerbaar om een idee te vormen over waarin de leerling interesse heeft.

10 Vind een richting: Structuur van het Secundair Onderwijs
Voor de meeste leerlingen : 6 leerjaren, 3 graden van 2 leerjaren. Modernisering SO: Trapsgewijze invoering (jaar na jaar) Nu komt het moment van de eerste studiekeuze te vroeg (bij overstap van LO naar SO) Doel blijft om studiekeuze uit te stellen tot na de eerste graad 1ste graad nieuwe einddoelen, (vorige einddoelen waren 20 jaar oud, betere afstemming op onze huidige maatschappij) Wanneer? - Start vanaf 1 september 2019 Voor wie? - Alle leerlingen die starten in het eerste jaar secundair onderwijs ( ) Doel? Elke jongere moet worden uitgedaagd zodat ze een zo hoog mogelijk niveau kunnen behalen Streven naar weloverwogen keuzes voor alle leerlingen op basis van competenties, interesses en talenten Goede voorbereiding op de arbeidsmarkt of op verdere studies Voldoende vaardigheden bezitten om te functioneren in de samenleving HET BEST MOGELIJKE ONDERWIJS VOOR ELKE LEERLING Masterplan (2013) Alle leerlingen en ouders keuzevaardiger maken Een positieve school- en studiekeuze onafhankelijk van SES Eindtermen van de basisvorming ambitieuzer Aansluiting eindtermen SO bij de startcompetenties HO en omgekeerd Opwaarderen technisch en beroepsgericht onderwijs Afstemming met arbeidsmarkt Voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten Observerende en oriënterende eerste graad : Behoud A- en B- stroom, maar eindtermen en ontwikkelingsdoelen verschillen Meer en sterkere basisvorming Gelaagde onderwijsdoelen: versterken, verdiepen, verkennen Op maat van talenten, interesses en mogelijkheden >> keuzegedeelte Versterken = remediëren Verdiepen = uitdagen Verkennen = oriënteren -> doel hiervan is om elke leerling op zijn niveau uit te dagen Beheersingsniveaus (basis en verdieping) komen in alle vakken voor Basisdoelen zijn te bereiken door alle leerlingen Verdiepende doelen dienen ervoor om leerlingen uit te dagen en te prikkelen

11 Naar 1A of 1B? naar 1A naar 1B Getuigschrift Bao GEEN Getuigschrift
6de leerjaar

12 Schema eerste graad basisvorming – 27 lesuren
1A 1B 2A 2B basisvorming – 27 lesuren Differentiatie – 5 lesuren basisvorming – 25 lesuren Dif. – 2u Basisopties – 5 lesuren basisvorming – 20 lesuren Dif. – 2u Basisopties – 10 lesuren Algemeen overzicht Keuzegedeelte

13 Schema eerste graad basisvorming – 27 lesuren
1A 1B 2A 2B basisvorming – 27 lesuren Differentiatie – 5 lesuren basisvorming – 25 lesuren Dif. – 2u Basisopties – 5 lesuren basisvorming – 20 lesuren Dif. – 2u Basisopties – 10 lesuren Er is meer aandacht voor basisvorming in de modernisering. Dit komt vooral tot uiting in het aantal uren in het tweede leerjaar B waar we een stijging zien van vier lesuren basisvorming. Eindtermen zitten enkel in de basisvorming Geen eindtermen voor het keuzegedeelte in het 1ste jaar; wel voor de basisopties in het 2e jaar, Differentiatie: verdieping in klassieke talen, verdieping van de basisvorming, remediëring van de basisvorming, technische activiteiten, … Basisoptie is geen voorbereiding om keuzerichting in derde jaar te kiezen. Basisopties zijn bedoeld om te observeren, niet om te attesteren. Mogelijke basisopties zijn: economie en organisatie, kunst en creatie, land- en tuinbouw, sport, stem, taal en cultuur,… Vakken: Nieuw is dat in 1A 1 u Engels mogelijks is (niet verplicht) School moet in eerste graad B-stroom Engels en Frans aanbieden (wel verplicht)?? Ik ben hier niet helemaal zeker van? Lijkt me verwarrend te vermelden als dit uiteindelijk niet zo zou zijn,,, Keuzegedeelte

14 Resonans leerplannen basisvorming
september 2018 basisvorming – 27 lesuren Differentiatie – 5 lesuren 1A 1B Mogelijke vakken Wat zit er nu in die basisvorming? Heel veel! Kijk maar eens welke vakken je allemaal kan krijgen. Scholen kunnen kiezen welke vakken ze zullen aanbieden. Je ziet bijvoorbeeld Engels staan. Sommige scholen zullen dit al in het lessenrooster van het 1ste jaar aanbieden; andere scholen geven dit misschien pas in het tweede jaar. Sommige vakken kunnen ook gebundeld worden. Techniek, wetenschappen en aardrijkskunde zouden bijvoorbeeld gebundeld kunnen worden tot 1 vak. Dit lijstje is zeker niet volledig. Scholen zijn vrij om ook andere vakken aan te bieden. Ga dus zeker op onderzoek om te kijken welke scholen welke vakken aanbieden. De Vlaamse Overheid legt de vakken van de basisvorming niet langer vast, wel het minimum aantal uren basisvorming. Scholen kunnen traditionele vakken ook samenvoegen in nieuwe ‘clusters’. Zo zouden de zogenaamde STEM-vakken (wiskunde, wetenschappen en techniek) vanaf september 2019 in één vak kunnen. Vakken met dezelfde benaming kunnen terugkomen in de basisvorming van 1A en 1B. De inhoud van de basisvorming is wel heel verschillend. Carl Snoecx - Cindy Lammens

15 De eigenheid van de B-stroom
Zich goed voelen op school! Kleinere klasgroepen Lager tempo Minder leerkrachten Herbekijken van de basisleerstof Toepassing van de leerstof 1B: Hernemen basisleerstof voor taal en rekenen Aangepast tempo, aangepaste leerstof en kleine klasgroepen Vooral doe-lessen In verschillende interessegebieden Doel: succeservaringen opdoen en positief zelfbeeld opbouwen

16 Schema eerste graad basisvorming – 27 lesuren
1A 1B 2A 2B basisvorming – 27 lesuren Differentiatie – 5 lesuren basisvorming – 25 lesuren Dif. – 2u Basisopties – 5 lesuren basisvorming – 20 lesuren Dif. – 2u Basisopties – 10 lesuren Het aantal uren differentiatie in de 1ste graad, Keuzegedeelte

17 introductiedagen modernisering so
15/02/2019 basisvorming – 27 lesuren Differentiatie – 5 lesuren 1A 1B Wat is differentiatie? Verdieping of Remediëring Verdiepen van de basisvorming Verdieping in klassieke talen Remediëring van de basisvorming … ??? Differentiatie kan zijn: verdieping of remediëring. Verdieping kan zijn: extra uitdagen binnen vakken uit de basisvorming of kennismaken met iets anders (b.v. een ander vak). In de basisvorming zit ook al remediëring. De school kan kiezen om voor sommige vakken nog extra uren te besteden om achterstand bij te werken. Differentiatie in het eerste jaar: Eindtermen van het 1ste jaar zitten enkel in de basisvorming Geen eindtermen voor het keuzegedeelte; je kan dus niet ‘niet slagen’ voor het deel differentiatie, het gaat over interesse klassieke talen of verdieping van de basisvorming, remediëring van de basisvorming (talen, techniek, vakken die linken hebben met de basisvorming,…) De inhoud en benamingen kunnen verschillen van school tot school.

18 Mag ik over naar het tweede jaar?
A-attest Ja C-attest Ja, naar 2B Na het eerste jaar kan je een A-attest krijgen. Dit wil zeggen dat je geslaagd bent en over mag naar het tweede jaar. Soms kan de school aangeven dat je één of meerdere basisopties niet mag kiezen in het tweede jaar. In uitzonderlijke gevallen kan je ook een C-attest krijgen. Dit wil zeggen dat je niet geslaagd bent. In dat geval mag je de overstap maken naar 2B, maar je mag ook het 1ste jaar overzitten. Tijdens het schooljaar kan je van 1A naar 1B gaan als de klassenraad B stroom hiervoor de toelating geeft,

19 Overgangen na 1A en 1B 2e leerjaar A 2e leerjaar B 1e leerjaar A
Na het eerste jaar A kan je kiezen of je naar 2A of 2B overstapt. Na het eerste jaar B kan je naar 2B. Je kan ook overstappen naar 1A. Je kan uitzonderlijk na 1B ook naar 2A, maar dan heb je toelating van de school nodig.

20 Terug even naar ons overzicht:
We hebben het eerste jaar A en B gehad. En we hebben gezien dat er daar 27 uren basisvorming gegeven worden in combinatie met 5 lesuren differentiatie. In de differentiatie kan de school zeer veel verschillende inhouden aan bod laten komen. Zowel verdieping en verbreding, als remediëring. Nu gaan we eens kijken naar het tweede jaar A en tweede jaar B.

21 Schema eerste graad basisvorming – 27 lesuren
1A 1B 2A 2B basisvorming – 27 lesuren Differentiatie – 5 lesuren basisvorming – 25 lesuren Dif. – 2u Basisopties – 5 lesuren basisvorming – 20 lesuren Dif. – 2u Basisopties – 10 lesuren We gaan nu over naar het tweede jaar. Het keuzegedeelte bestaat hier uit 2u differentiatie en basisopties. Over het stukje diff hadden we het al eerder, we zoemen in op de basisopties Keuzegedeelte

22 Basisoptie = Een groep van vakken die je kan kiezen uit het aanbod van de school - Je kiest voor 1 of meer basisopties of pakketten: - in het 2e leerjaar A en B - kijken of je deze vakken wil blijven doen in het 3e jaar - jezelf beter leren kennen Wat zijn basisopties? Dit zijn extra vakken om interesse in een studiegebied te verkennen. Basisopties zijn bedoeld om kennis te maken met, om te proeven van... Deze gaan al iets specifieker, maar zijn nog niet bepalend voor de keuze in de tweede graad. In tegenstelling tot het eerste jaar, kan er hier wel op geattesteerd worden. Nota: In de 2de graad verwacht men wel voorkennis voor studierichtingen met latijn en voor enkele richtingen binnen het domein kunst en creatie (dit laatste kan ook op wr gedaan in privésfeer bv Kunstacademie)

23 Basisopties en pakketten in 2A
Economie & organisatie Steiner Klassieke talen (Grieks en Latijn) STEM-technieken Latijn Grieks-Latijn Mechanica-elektriciteit Agro- en biotechnieken Bouw- en houttechnieken Grafische communicatie en media Maritieme technieken* Textiel* Kunst & creatie* Artistieke vorming Ballet Creatie en vormgeving STEM-wetenschappen Maatschappij & welzijn Industriële wetenschappen Techniek-wetenschappen Dit zijn de basisopties en onderliggende pakketten voor 2A. Even herhaling: de basisopties staan in een kleurtje. En daaronder staan pakketten. De school kan kiezen wat zij aanbiedt. De uitleg over de basisopties vind je in de infobrochure van de onderwijskiezer, (voor CLB GO wr deze aan alle leerlingen via de school bezorgd) en zal in de loop van het schooljaar ook op Onderwijskiezer.be te vinden zijn. Men streeft ernaar om de info op de site klaar te hebben tegen de krokusvakantie, Doorheen het schooljaar kan je van basisoptie veranderen en kan je van 2A naar 2B gaan en omgekeerd, als de klassenraad hiervoor toestemming geeft. Achtergrond info: Belangrijk voor CLB is dat scholen basisopties kunnen programmeren of die ook kunnen aanbieden als een pakket. Geen eenvoudige communicatie naar ouders en leerlingen (wat biedt welke school aan, hoe nemen ze dat op in onderwijskiezer …) Voeding & horeca Moderne talen & wetenschappen Yeshiva Sport

24 Basisopties en pakketten in 2B
Economie & organisatie STEM-technieken Hout en Bouw Land- en tuinbouw Elektriciteit Mechanica Zeevisserij en binnenvaart (*) Textiel (*) Schilderen en decoratie Printmedia (*) Kunst & creatie* Maatschappij & welzijn Haar- en schoonheidszorg Mode (*) Verzorging Voeding & horeca Opstroomoptie Bakkerij-slagerij Restaurant en keuken Dit zijn de basisopties en onderliggende pakketten voor 2B. Even herhaling: de basisopties staan in een kleurtje. En daaronder staan pakketten. De school kan kiezen wat zij aanbiedt. De uitleg over de basisopties vind je in de infobrochure en zal in de loop van het schooljaar ook op Onderwijskiezer.be te vinden zijn.. Doorheen het schooljaar kan je van basisoptie veranderen en kan je van 2A naar 2B gaan en omgekeerd, als de klassenraad hiervoor toestemming geeft. Achtergrond CLB De overheid voorziet 7 basisopties in de b-stroom. Ook hier kan een school in een aantal gevallen voor een pakket kiezen. Kunst en creatie is ook in de b-stroom een niche en kan dus niet zomaar ingericht worden (overheid heeft sterretjes vastgelegd, beperkte groep leerlingen, en speciale infrastructuur). Hetzelfde geldt voor de pakketten zeevisserij en binnenvaart / printmedia / mode. (vragen over programmatie VCLB: Patrick Deboutte) De basisoptie ‘Sport’ is nieuw. Deze basisoptie mag overigens niet verward worden met Topsport. In de matrix van de 2de graad bso krijgt deze geen vervolg. Dit maakt nog eens duidelijk dat de rol van de basisopties zeker niet is om enkel voor te bereiden op een bepaalde studierichting. Met de "opstroomoptie" wil de Vlaamse overheid leerlingen die vanuit de b-stroom een overstap naar de A-stroom laten maken. Vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen worden er geen leerplannen geschreven voor deze schakeloptie (wat al een minder gekleurde benaming is dan opstroomoptie). GO sensibiliseert hun scholen om leerlingen met de mogelijkheden vanuit elke basisoptie (mits toestemming KLR) de overgang naar A stroom te laten maken, Het is nog niet duidelijk of er een school de opstroomoptie effectief gaat aanbieden, Als de vraag komt: Met de verdiepende doelen kunnen leerlingen ook zonder deze schakeloptie voldoende uitgedaagd worden om nadien, met toestemming van de klassenraad, naar een 3de jaar in de a-stroom over te gaan. Als de vraag komt: enkele pakketten zijn niche, maar als scholen kiezen voor de basisoptie valt de beperking weg Belangrijk voor CLB is dat scholen basisopties kunnen programmeren of die ook kunnen aanbieden in pakket(ten). Geen eenvoudige taak ikv de communicatie naar ouders en leerlingen (wat biedt welke school aan, hoe nemen ze dat op in onderwijskiezer …)Goed informeren bij de scholen, Opstroomoptie kort aangeven wat de overheid daarmee bedoelt, Voor CLB’ers belangrijk dat ze weten dat het bestaat, Sport

25 Mag ik naar de tweede graad?
A-attest Ja B-attest Ja, maar… C-attest Neen Na het tweede jaar krijg je één van volgende attesten. De klassenraad (dat zijn al jouw leerkrachten die je dan hebt) beslist hierover. Met een A-attest mag je over naar het volgende leerjaar. Met een B-attest mag je ook over naar het volgende leerjaar maar mag je bepaalde richtingen niet volgen. Met een C-attest moet je je jaar nog eens overdoen. Indien je een A-attest haalt in het 2de, mag je over naar elk derde leerjaar. Let wel, indien je vanuit 2B zou willen overstappen naar een andere finaliteit dan de arbeidsmarktgerichte finaliteit, dan moet de klassenraad van het derde jaar wel akkoord zijn. Info voor CLB: Met een B-attest overzitten kan enkel met een positief advies van de klassenraad en een advies van het CLB.

26 We hebben de eerste graad nu gehad
We hebben de eerste graad nu gehad. Nu gaan we al eens kijken naar de hogere graden. Je ziet daar in feite 3 kolommen staan. Doorstroom, doorstroom +arbeidsmarkt en arbeidsmarkt. Dat noemen we de finaliteiten. Dit wil zeggen: waar word je op voorbereid. Doorstroom wil zeggen: deze richtingen bereiden voor op hoger onderwijs Arbeidsmarkt wil zeggen: deze richtingen bereiden voor op de arbeidsmarkt. Dubbel wil zeggen: deze richtingen bereiden zowel voor op verder studeren als op de arbeidsmarkt. Daaronder staan telkens de onderwijsvormen die daaronder kunnen vallen: ASO, TSO, KSO, BSO en DBSO. Binnen doorstroom heb je de huidige ASO-richtingen en de meer theoretische richtingen uit het Kunstsecundair Onderwijs of KSO en het Technisch secundair Onderwijs of TSO. Onder de Dubbele finaliteit vinden we dan weer de meer praktische TSO en KSO richtingen. Onder arbeidsmarkt vinden we dan het Beroepssecundair Onderwijs of BSO. En ook het Deeltijds beroepssecundair onderwijs of DBSO. Na de derde graad krijg je een diploma secundair onderwijs. Na 6 jaar SO krijgen de leerlingen vanuit arbeidsmarktgerichte richtingen een diploma kwalificatie niveau 3 (overgang mogelijk naar graduaatsopleidingen) De andere richtingen niveau 4 (overgang mogelijk naar alle opleidingen in het hoger onderwijs Inhoudelijke invulling van de 7de jaren BSO zoals we die nu kennen is men aan het bekijken, is nog toekomstmuziek, Na het volgen van een 7de jaar kan je diploma SO niveau 4 behalen. Se-n-se - opleidingen zijn optioneel.

27 Richtingen in 2de en 3de graad
3 finaliteiten 2021 8 studie-domeinen De richtingen in de tweede en derde graad gaan we nu nog niet bespreken, maar we willen wel al tonen hoe deze gaan geordend worden. De richtingen in de 2de en 3de graad zullen geordend worden in een matrix. Dat is een soort van rooster. Links staan de 8 verschillende studiedomeinen. Deze geven de ‘inhoud’ van de studierichting aan. Bovenaan vinden we de 3 verschillende finaliteiten terug. Deze geven het ‘doel’ van de studierichting aan. Daaronder staan dan de verschillende onderwijsvormen. Er staat ook een kolommetje met Buitengewoon Secundair Onderwijs of BUSO. Maar als je daar voor in aanmerking komt, wordt dat allemaal met jou persoonlijk besproken. SAMENGEVAT: in alle lege vakjes gaan dus studierichtingen komen te staan, maar die zullen besproken worden eens je in het tweede secundair zit. Want… de matrix met het nieuwe studieaanbod wordt pas (geleidelijk) ingevoerd vanaf 1 september 2021.

28 Scholen kunnen zich organiseren als:
campusschool en domeinschool specialiseren in een of meer domeinen, bijv. STEM, voeding en horeca, kunst en creatie verticale school studierichtingen in de 2e en 3e graad binnen eenzelfde finaliteit (bijv. arbeidsmarktgericht) en onderwijsvorm (bijv. BSO en TSO) De modernisering van het secundair onderwijs geeft scholen de mogelijkheid zich te organiseren als campusschool en domeinschool. Concreet betekent dit dat ze zich kunnen specialiseren in een of meer domeinen, bijvoorbeeld in STEM, Voeding, Horeca, Kunst en creatie. Daarnaast blijft de verticale school bestaan. Deze scholen organiseren studierichtingen in de 2e en 3e graad binnen eenzelfde finaliteit (bijv. arbeidsmarktgericht) en onderwijsvormen (bijv. in BSO en TSO).

29 Verticale school Domeinschool Ter verduidelijking… Campusschool

30 Kies een school Studieaanbod Bereikbaarheid Grootte Kosten Net Sfeer
Begeleiding Vooral onderwijskiezer Factoren die de schoolkeuze bepalen. Subjectief gevoel ‘wat is een goede school’ Mogelijkheden in tweede en derde graad Ligging, Bereikbaarheid openbaar vervoer? Subjectieve: sfeer, klimaat Domeinschool Campusschool Verticale school

31 Hoe kies ik de ‘goeie’ school. Opendeurdagen en infomomenten www
Hoe kies ik de ‘goeie’ school? Opendeurdagen en infomomenten Checklist van Inspecteur Keus

32 Onderwijskiezer www.onderwijskiezer.be
Regelmatig al even aangehaald, Zeer zinvol om de website eens te doorkruisen voor allerhande info,

33 Kiezen doe je niet alleen
Wie kan helpen? Ouders Leerkrachten Familie Vrienden CLB Contactgegevens Wat doet de school? Wat kunnen wij doen,,,

34 Vragen?


Download ppt "‘Naar het Secundair Onderwijs’"

Verwante presentaties


Ads door Google