De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie Modernisering SO

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie Modernisering SO"— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie Modernisering SO
24 januari 2019 Werkgroep BaSO Brugge Infosessie Modernisering SO

2 Waar gaat de Modernisering SO over?
De ‘modernisering’ is vooral een ‘hervorming’ Start op 1 september eerste leerjaar eerste graad verderzetting op 1 september tweede leerjaar eerste graad verderzetting op 1 september eerste leerjaar tweede graad enz…

3 Waar gaat de Modernisering SO over?
De ‘modernisering’ is vooral een ‘hervorming’ maar gaat ook over 16 sleutelcompetenties en 9 vormingscomponenten gelaagde onderwijsdoelen nieuwe eindtermen en beroepskwalificaties nieuwe leerplannen (taxonomie van Bloom) nieuwe lessentabellen grotere rol van de vakgroepen de vakleraar

4 Waar gaat de modernisering SO over?
De ‘hervorming’ draait rond een getrapte studiekeuze de eerste graad Schoolloopbaan Studieaanbod Instroom vanuit BaO nog geen getuigschrift BaO wel een getuigschrift BaO Eerste graad A-stroom B-stroom Algemene vorming Keuzegedeelte

5 Waar gaat de modernisering SO over?
De ‘hervorming’ draait rond een getrapte studiekeuze de tweede en de derde graad Schoolloopbaan Studieaanbod Instroom vanuit BaO Eerste graad A-stroom B-stroom Algemene vorming (of ‘basisvorming’) Keuzegedeelte Tweede graad Finaliteiten Keuze uit studierichtingen volgens ‘de matrix tweede graad’ Derde graad Keuze uit studierichtingen volgens ‘de matrix derde graad’ Sommige benamingen van studierichtingen blijven, sommige benamingen zijn nieuw. Enkele studierichtingen verdwijnen en er zijn nieuwe studierichtingen die (verschillende) huidige studierichtingen zullen vervangen. Men behoudt de onderwijsvormen: aso, bso, kso, tso, buso

6 Waar gaat de modernisering SO over?
De ‘hervorming’ draait rond een getrapte studiekeuze uitstroommogelijkheden Schoolloopbaan Studieaanbod Instroom vanuit BaO Eerste graad A-stroom B-stroom Algemene vorming Keuzegedeelte Tweede graad Finaliteiten Keuze uit studierichtingen volgens ‘de matrix tweede graad’ Derde graad Keuze uit studierichtingen volgens ‘de matrix derde graad’ Uitstroom naar hoger universitair onderwijs, hoger niet-universitair onderwijs, HBO, de arbeidsmarkt of beschermd arbeidsmilieu/dagbesteding Studeren met het oog op een finaliteit door te observeren en oriënteren

7 Waar gaat de modernisering SO over?
Studeren met het oog op een finaliteit van oriënteren en observeren Oriënteren leidt tot de juiste studiekeuze naar finaliteit Doorstroming 2e graad: klassieke talen, moderne talen, natuurwetenschappen, economische wetensch., humane wetenschappen, … 3e graad: Grieks-Latijn, Grieks-wiskunde, Latijn-moderne talen, Latijn-wiskunde, wetensch.-wiskunde, economie-wiskunde, moderne talen-wetenschappen, humane wetensch., economie-moderne talen, … Maatschappij en welzijn Taal en cultuur Economie en organisatie Voeding en horeca Stem Kunst en creatie Sport Land- en tuinbouw

8 Waar gaat de modernisering SO over?
Studeren met het oog op een finaliteit van oriënteren en observeren Oriënteren leidt tot de juiste studiekeuze Observeren leidt tot het plaatsen van elke leerling in het juiste beheersingsniveau naar finaliteit

9 Waar gaat de modernisering SO over?
De ‘hervorming’ draait rond een getrapte studiekeuze Observeren en oriënteren door: te verdiepen, te verbreden; te versterken / remediëren waar nodig. Schoolloopbaan Studieaanbod Instroom vanuit BaO Eerste graad A-stroom B-stroom Algemene vorming Keuzegedeelte Tweede graad Continuüm → finaliteiten Keuze uit studierichtingen volgens ‘de matrix tweede graad’ Derde graad Finaliteiten Keuze uit studierichtingen volgens ‘de matrix derde graad’ Uitstroom naar hoger universitair onderwijs, hoger niet-universitair onderwijs, HBO5, de arbeidsmarkt of beschermd arbeidsmilieu/dagbesteding

10 Waar gaat de hervorming SO over?
Studeren met het oog op een finaliteit van oriënteren en observeren (in de eerste graad) Oriënteren leidt tot de juiste studiekeuze Observeren leidt tot het plaatsen van elke leerling in het juiste beheersingsniveau naar finaliteit (vanaf de tweede en derde graad) Finaliteit doorstroom Dubbele finaliteit doorstroom of arbeidsmarkt Finaliteit arbeidsmarkt BuSO/ dag-besteding aso tso/kso tso/kso bso bso BuSO OV3 OV1 OV2

11 Starten in de eerste graad
Dylan start in de B-stroom Dylan krijgt er Algemene vorming Dylan mag ook één of twee vakken kiezen uit het ‘Keuzegedeelte’ Frans MaVo Engels godsd. beeld muziek Nederl. techniek lich.opv. wiskunde natuur & ruimte wat is zijn interessegebied? welke school biedt dit aan in de B-stroom? Voeding,horeca Sport-beweging-spel STEM-techniek, mech, elektric, bouw, hout… dier plant Muziek-beeld-expressie Spermalie, Ter Groene Poorte OLVH, VHSI, Technisch Instituut Heilige Familie VTI, Immaculata, Technisch Instituut Heilige Familie Land- en tuinbouw-instituut OLVH, Technisch Instituut Heilige Familie

12 Starten in de eerste graad
Chloë start in de A-stroom Chloë krijgt allerlei vakken uit de Algemene vorming Chloë moet ook vakken kiezen uit het Keuzegedeelte beeld Frans godsd. mens & samenl. Engels muziek lich.opv. Nederl. wiskunde natuur-wetensch. aardrijksk. geschiedenis Latijn

13 Starten in de eerste graad
Chloë start in de A-stroom Chloë krijgt allerlei vakken uit de Algemene vorming Chloë moet ook vakken kiezen uit het Keuzegedeelte uitbreiding van de Algemene vorming, b.v. (verdieping en verbreding) beeld Frans godsd. mens & samenl. Engels muziek lich.opv. Nederl. wiskunde natuur-wetensch. aardrijksk. geschiedenis Nederl. wiskunde Frans wetensch.

14 Starten in de eerste graad
Chloë start in de A-stroom Chloë krijgt allerlei vakken uit de Algemene vorming Chloë moet ook vakken kiezen uit het Keuzegedeelte liever versterken en remediëren van de basisleerstof (naast uitbreiding) beeld Frans godsd. mens & samenl. Engels muziek lich.opv. Nederl. wiskunde natuur-wetensch. aardrijksk. geschiedenis Nederl. wiskunde Frans wetensch.

15 Starten in de eerste graad
Chloë start in de A-stroom Chloë krijgt allerlei vakken uit de Algemene vorming Chloë moet ook vakken kiezen uit het Keuzegedeelte combinaties: versterking en én specifieke vakken: en ? beeld Frans godsd. mens & samenl. Engels muziek lich.opv. Nederl. wiskunde natuur-wetensch. aardrijksk. geschiedenis Frans wiskunde ondernemen ICT

16 Starten in de eerste graad
In onze Brugse regio onthouden we: Algemene vorming in het eerste leerjaar Keuzegedeelte in het eerste leerjaar Totaal Frans geschiedenis Engels godsd. beeld muziek Nederl. techniek minstens 27 uur lich.opv. wiskunde wetensch. mens & samenl. MaVo hoogstens 5 uur sport stem-techn. voeding dier plant stem-wet. sei inform. expressie agr.techn. enz. 32 uur lesuren

17 Starten in de eerste graad
Je start in de A-stroom of in de B-stroom Algemene vorming Overal 1 uur Engels Engels

18 Starten in de eerste graad
Je start in de A-stroom (of de B-stroom) Keuzegedeelte behalve Latijn, in principe geen invloed op je latere keuze ondernemen Latijn stem-wet. stem-techn. sei inform. agr.techn. expressie voeding sport enz.

19 Starten in de eerste graad
Je start in de A-stroom (of de B-stroom) Keuzegedeelte De school: biedt verschillende differentiatiemogelijkheden aan biedt remediëring aan waar de leerling behoefte aan heeft. De leerling: kiest één verdiepende differentiatiemogelijkheid kan nooit enkel remediëring kiezen. Latijn ondernemen stem-wet. stem-techn. sei inform. agr.techn. expressie voeding sport enz.

20 Starten in de eerste graad
Voorbeeld van een lessentabel 1e leerjaar A-stroom Je kiest voor het bereiken van de basisdoelen van alle basisvakken. Alle lestijden worden gebruikt voor het bereiken van de basisdoelen. Er wordt meer tijd genomen om de basisleerstof in te oefenen en te remediëren. In bepaalde vakken worden uitbreidingsdoelen bereikt. Engels 1 Frans 3 Geschiedenis Godsdienst 2 Lichamelijke opvoeding Mens & samenleving Nederlands 4 Wiskunde Muziek Beeld of: Beeld & muziek Techniek Natuurwetenschappen Aardrijkskunde of: Natuur, ruimte & techniek 6  = ALGEMENE VORMING 27 UUR Je kiest er voor om meer te leren dan de basisdoelen. In alle vakken worden ook de uitbreidingsdoelen uitgewerkt. Daarnaast wordt er ook ingezet op verdiepingsleerstof. Er wordt minder tijd genomen tijdens de les voor het inoefenen van de basisleerstof en remediëring. Je kiest voor specifieke vakken, al dan niet in combinatie met versterking of uitbreiding van basisleerstof Je weet dat die vakken geen echte voorafname zijn, maar dat ze wel verder als specifieke richtingen in de bovenbouw van die school georganiseerd worden. Je kiest voor een school waar men klassieke talen (Latijn) aanbiedt in het keuzegedeelte. Middenscholen

21 Starten in de eerste graad
Je start in de A-stroom (of de B-stroom) Voorbeeld van een lessentabel 1e leerjaar B-stroom Engels 1 Frans 2 Godsdienst Lichamelijke opvoeding Maatschappelijke vorming 3 Nederlands 4 Wiskunde Muziek Beeld of: Beeld & muziek Techniek Natuur en ruimte of: Natuur, ruimte & techniek 7  = ALGEMENE VORMING 27 UUR In de B-stroom zal men hoe dan ook lestijden gebruiken voor het bereiken van de basisdoelen. Er wordt meer tijd genomen om de basisleerstof in te oefenen en te remediëren. Je kiest uit vakken die concreet en specifiek zijn. Je weet dat die vakken geen echte voorafname zijn, maar dat ze wel verder als specifieke richtingen in de bovenbouw van die school georganiseerd worden.

22 Starten in de eerste graad
Kies ik voor het bereiken van de basisdoelen van alle basisvakken? Alle lestijden worden gebruikt voor het bereiken van de basisdoelen. Anders kiezen… vanaf 1 september 2019 Kies ik er voor om meer te leren dan de basisdoelen? In alle vakken worden ook de uitbreidingsdoelen uitgewerkt. Daarnaast wordt er ook ingezet op verdiepingsleerstof. Kies ik voor specifieke vakken, al dan niet in combinatie met versterking of uitbreiding van basisleerstof? Kies ik voor een school waar men klassieke talen (Latijn) aanbiedt in het keuzegedeelte?

23 Starten in de eerste graad
= kijken naar de lessentabel van het eerste leerjaar Anders kiezen… vanaf 1 september 2019 = kijken naar de bovenbouw = kijken naar het tweede leerjaar van de eerste graad = je goed laten informeren op infomomenten en opendeurdagen

24 Starten in de eerste graad
Eerste jaar Tweede jaar 1A 1B 2A 2B Algemene vorming 27 uur 25 uur 20 uur Keuzegedeelte Lesuren differentiatie 5 uur 2 uur Basisopties 10 uur Totaal 32 uur (+klasuur) min. 32 uur

25 Starten in de eerste graad
Eerste jaar Tweede jaar 1A 1B 2A 2B Algemene vorming 27 uur 25 uur 20 uur Keuzegedeelte Lesuren differentiatie 5 uur 2 uur Basisopties 10 uur Totaal 32 uur (+klasuur) min. 32 uur

26 Starten in de eerste graad
Eerste jaar Tweede jaar 1A 1B 2A 2B Algemene vorming 27 uur 25 uur 20 uur Keuzegedeelte Lesuren differentiatie 5 uur 2 uur Basisopties 10 uur Totaal 32 uur (+klasuur) min. 32 uur De basisopties zijn een weerspiegeling van de bovenbouw domein-scholen Maatschappij & welzijn Economie & organisatie Stem-wetenschappen Stem-technieken Voeding & horeca Sport Kunst & creatie aso-scholen Latijn(-Grieks) Moderne talen-wetenschappen 2 middenscholen

27 Na de eerste graad…de bovenbouw
scharniermoment op basis van het oriënteren studiekeuze aso-/domeinschool op basis van het observeren beheersingsniveau finaliteit Finaliteit doorstroom Dubbele finaliteit Finaliteit arbeidsmarkt BuSO/ dagbesteding Domeinoverschrijdend Domeingebonden aso 2e graad: klassieke talen, moderne talen, natuurwetenschappen, economische wetensch., humane wetenschappen, … 3e graad: Grieks-Latijn, Grieks-wiskunde, Latijn-moderne talen, Latijn-wiskunde, wetensch.-wiskunde, economie-wiskunde, moderne talen-wetenschappen, humane wetensch., economie-moderne talen, … Maatschappij en welzijn tso/kso bso BuSO Taal en cultuur Economie en organisatie Voeding en horeca STEM Kunst en creatie Sport Land- en tuinbouw Doorstroming = ‘verticaal’ Domeinen = ‘horizontaal’

28 Na de eerste graad…de bovenbouw
Finaliteit doorstroom Dubbele finaliteit Finaliteit arbeidsmarkt BuSO/ dagbesteding Domeinoverschrijdend Domeingebonden BuSO aso aso-scholen Abdijschool van Zevenkerken O.-L.-V.-Hemelvaartinstituut Sint-Andreas Brugge (Garenmarkt) Sint-Andreaslyceum (Sint-Kruis) Sint-Franciscus-Xaveriusinstituut Sint-Jozef Humaniora Sint-Leo Hemelsdaele O.-L.-V.-college Assebroek (OLVA) Sint-Lodewijkscollege Maatschappij en welzijn Immaculata Instituut Mariawende-Blydhove Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartinstituut (Spes Nostra) Technisch Instituut Heilige Familie Taal en cultuur Sint-Jozefsinstituut (toerisme) Spermalie (toerisme) Vrij Handels- en Sportinstituut (taal en communicatie) Economie en organisatie Sint-Jozefsinstituut Vrij Handels- en Sportinstituut Voeding en horeca Spermalie Ter Groene Poorte STEM Immaculata (wetenschappen) Sint-Jozefsinstituut (ICT) Ter Groene Poorte (voedingswetensch.) VHSI (ICT) VTI (wetenschappen & techniek) Kunst en creatie Sport Land- en tuinbouw Land- en tuinbouwinstituut Doorstroming = ‘verticaal’ Domeinen = ‘horizontaal’

29 Na de eerste graad…de bovenbouw
Finaliteit Doorstroom Dubbele finaliteit (doorstroom / arbeidsmarkt) Finaliteit Arbeidsmarkt MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN 2de graad Humane wetenschappen Maatschappij- en welzijnswetenschappen Maatschappij en welzijn Wellness en lifestyle Creatie en Mode(*) Haar- en schoonheidsverzorging Moderealisatie en textielverzorging Zorg en welzijn Basis Confectie en textielverzorging Basis logistiek onderhoud MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN 3de graad Humane wetenschappen Welzijnswetenschappen Gezondheidszorg Opvoeding en begeleiding Wellness en schoonheid Mode (*) Assistentie in wonen, Zorg en welzijn Haarverzorging Moderealisatie Schoonheidsverzorging Textielverzorging Verzorging Huishoudhulp Logistiek assistent in de gezondheidszorg Medewerker Kapper Medewerker productielijn kleding, confectie en meubelstoffering Medewerker Textielverzorging Schoonmaker

30 Modernisering secundair onderwijs
Keuzebegeleiding aan het einde van het basisonderwijs

31 keuzebegeleiding aan het einde van het basisonderwijs

32 Keuzebegeleiding in het basisonderwijs
Onderwijsloopbaanbegeleiding (OLB) In het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding: een 3-delige opdracht: Leerlingen ondersteunen in het ontwikkelen van zelfkennis, Leerlingen ondersteunen in het verwerven van inzicht in de structuur en mogelijkheden van onderwijs, Leerlingen ondersteunen in het maken van adequate keuzes. Geïntegreerde keuzebegeleiding: gedeelde taak voor school en CLB.

33 Keuzebegeleiding aan het einde van het basisonderwijs
De leerkracht werkt in de klas a.d.h.v. het keuze- werkboekje ‘Op stap naar het secundair onderwijs’. De CLB-medewerker geeft uitleg over de structuur van het secundair onderwijs aan leerlingen en ouders. Het schoolteam maakt de BaSO-zorgfiche op en bespreekt de BaSO-zorgfiche en studiekeuze met ouders. De CLB-contactpersoon is aanwezig op de klassenraad vanuit een consultatieve rol. Het CLB wordt betrokken bij leerlingen met studiekeuze- problemen (Fase 2)

34 Gebruik van de BaSO-zorgfiche

35 Gebruik van de BaSO-zorgfiche
Meer dan ooit belangrijk dat relevante informatie over de leerling overgaat van basis- naar secundaire school. Nog steeds verschillende modellen van de BaSO-zorgfiche in gebruik (ondanks alle inspanningen om tot 1 model te komen). Belang om sterktes, interesses/bijzondere aanleg voor… in te vullen. Belang om onderwijsnoden en geboden zorg te omschrijven. Dit schooljaar: geen advies opgenomen in de BaSO-zorgfiche. School kiest zelf om het advies al dan niet op papier te geven.

36 Klassenraad en Oudercontact

37 Klassenraad en Oudercontact
Invullen van de BaSO-zorgfiche. Wel of niet behalen van getuigschrift basisonderwijs: Heeft de leerlingen de eindtermen van het basisonderwijs bereikt? Autonome beslissing van de klassenraad Zonder getuigschrift  1e leerjaar B Met getuigschrift  1e leerjaar A Ook leerlingen met een grote interesse voor praktijk volgen het 1e leerjaar A. In het 2e leerjaar is overstappen naar een basisoptie in de B-stroom mogelijk.

38 Klassenraad en Oudercontact
Specifieke interesses van leerlingen die starten in het 1e leerjaar B? Voeding, Sport-bewegen, STEM-technieken (techniek, elektriciteit, mechanica, bouw en hout, schilderen en decoratie), Dier, Plant, Muziek en beeld en expressie… Invulling van de differentiatie-uren voor leerlingen die starten in het 1e leerjaar A: Versterken en remediëren door extra inoefenen en herhalen van de vakken uit de algemene vorming Verdiepen en verbreden door extra uitdagingen binnen vakken algemene vorming Verdiepen door kennis te maken met een ander vak omwille van specifieke interesses (bv. ICT, Voeding, Ondernemen…) Verdiepen met een aanbod van Latijn (klassieke talen)

39 Klassenraad en Oudercontact
Welke basisoptie is mogelijk in het 2e leerjaar A of 2e leerjaar B? Basisopties van 5 uur in het 2e leerjaar A: Latijn(-Grieks), Moderne talen-wetenschappen, STEM-wetenschappen, STEM- technieken, Maatschappij en welzijn, Economie en organisatie, Voeding en horeca, Sport, Kunst en creatie, Steiner en Yeshiva. Basisopties van 10 uur in het 2e leerjaar B: STEM-technieken, Maatschappij en welzijn, Economie en organisatie, Voeding en horeca, Sport, Kunst en creatie.

40 Klassenraad en Oudercontact
Bespreking met ouders: Toelichten van de BaSO-zorgfiche. Toelichting van het al of niet behalen van het getuigschrift BaO. Bespreking van de studiekeuze van de leerling en het advies van de klassenraad. Ouders motiveren om info-momenten van verschillende scholen te volgen.

41 Vragen?

42 A teacher takes a Hand, opens a Mind and touches a Heart
Infosessie Modernisering SO A teacher takes a Hand, opens a Mind and touches a Heart met dank voor de samenwerking de leden van de werkgroep BaSO


Download ppt "Infosessie Modernisering SO"

Verwante presentaties


Ads door Google