Technische geletterdheid en onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Menno Karres Lead Auditor
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Round Table “Ontwikkelingen SAS70”
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Risico’s en gevaren van techniek
Werken naar onderwijsbehoeften
Risico’s en contracten
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Klassieke AO Leseenheid1
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
VTB Technasium Vakcollege
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Samenwerken in burgerschap
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
3 oktober 2008 Onderwijsbeleid Provincie Antwerpen Van inrichtende macht naar flankerend onderwijsbeleid Inga Verhaert Gedeputeerde van Onderwijs.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Reference: November 26, Minor Offshore Engineering & Automation 's-Hertogenbosch november 2009 Joannes Collette Lector Industriële automatisering.
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
De inname van vitamine D door peuters en kleuters in Nederland
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Nieuw Nederlands 4e editie
BMF en MLvC Wet Geurhinder en Veehouderij 3 juni 2008 Wim Verbruggen.
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Lancering Traject
Het leerplan wereldoriëntatie: nieuw en toch ook weer niet…
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Standaarden en nieuwe ET Uitgangspunten TOS21 – Kijken vanuit het perspectief van de techniekgebruiker – op een competente manier leren leven in.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012.
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
2de graad verzorging - voeding
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ECONOMIE en IT (A stroom)
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

Technische geletterdheid en onderwijs De boodschap van TOS21 Techniek op school voor de 21ste eeuw Hogeschool Gent 20 november 2008

Belang van technische geletterdheid Signalen uit de samenleving Techniek op school voor de 21ste eeuw Hogeschool Gent 20 november 2008

Techniek overal zichtbaar maken Hogeschool Gent 20 november 2008

Wat is technische geletterdheid ? Kennis, attitudes en vaardigheden om als gebruiker van techniek te kunnen leven in een technische wereld Omgaan met techniek: techniek hanteren Weten wat techniek is: techniek begrijpen Weten wat techniek betekent: techniek duiden Hogeschool Gent 20 november 2008

Wat is technische geletterdheid ? Niet: ‘knutselen’, ‘doe-het-zelven’, … van alle technische realisaties kunnen uitleggen hoe ze werken of worden gemaakt Wel: techniek met vertrouwen tegemoet treden relevante vragen over techniek leren stellen een competent en verantwoordelijk techniekgebruiker zijn Hogeschool Gent 20 november 2008

Leren door techniek: techniek als middel Om de wereld te leren exploreren Om te leren denken ‘met hoofd en handen’ Om het plezier van maken en ontdekken te leren ervaren Om eigen creativiteit te ontdekken en te ontwikkelen Om met anderen oplossingen te leren onderzoeken Om … Hogeschool Gent 20 november 2008

Techniek leren: techniek als doel Om het imago van techniek te verbeteren Om techniek te leren zien in het dagelijks leven Om zinvol met techniek te leren omgaan Om de betekenis van techniek te ervaren Om … Om technisch geletterd te worden Hogeschool Gent 20 november 2008

www.ond.vlaanderen.be/tos21 Techniek op school voor de 21ste eeuw TOS21 levert een kader om technische geletterdheid voor iedereen vanaf 2,5 tot 18 jaar systematisch en progressief te realiseren Hogeschool Gent 20 november 2008

Grondslagen voor een kader voor technische geletterdheid Consequente leerlijn van 2,5 tot 18 jaar Eigenheid van techniek beklemtonen géén toegepaste fysica, chemie, biologie Technische geletterdheid operationaliseren met behulp van: dimensies van technische geletterdheid kerncomponenten of kenmerken van techniek Hogeschool Gent 20 november 2008

Technische geletterdheid vorm geven Dimensies en kerncomponenten Techniek op school voor de 21ste eeuw Hogeschool Gent 20 november 2008

Hogeschool Gent 20 november 2008 Dimensies van Techniek LEREN BEGRIJPEN HANTEREN DUIDEN Hogeschool Gent 20 november 2008

Kerncomponenten beschrijven en onderscheiden van techniek als autonoom domein invalshoeken om elke technische realisatie te beschrijven en te analyseren TECHNISCH SYSTEEM – TECHNISCH PROCES – HULPMIDDELEN –KEUZES Hogeschool Gent 20 november 2008

Kijken naar een technische realisatie Technisch proces Systeem Van ontwerp tot product Werking Mensen, kapitaal, werktuigen, grondstoffen, energie Afweging tussen wensen, eisen en mogelijkheden Keuzes Hulpmiddelen Hogeschool Gent 20 november 2008

19 standaarden voor technische geletterdheid Technisch systeem Technisch proces Hulpmiddelen Keuzes Begrijpen Hanteren Duiden STANDAARDEN Hogeschool Gent 20 november 2008

Vier leeftijdsniveaus Niveau A: 2,5 tot 6 jaar Niveau B: 6 tot 12 jaar Niveau C: 12 tot 14 jaar Niveau D: 14 tot 18 jaar Hogeschool Gent 20 november 2008

Hogeschool Gent 20 november 2008 65 referentiepunten Referentiepunt: een standaard naar een leeftijdsniveau toe vertaald Standaard 8 Begrijpen keuzes vertaald naar vier leeftijdsniveaus A B C D 8 Begrijpen dat maatschappelijke keuzes bepalend zijn voor het gebruik en de ontwikkeling van technische systemen BK Begrijpen dat voor de ontwikkeling en het gebruik van technische systemen keuzes worden gemaakt Begrijpen dat voor de ontwikkeling en het gebruik van technische systemen maatschappelijke keuzes worden gemaakt Begrijpen dat voor ontwikkeling en gebruik van technische systemen keuzes worden gemaakt op basis van normen en wetten Begrijpen dat voor ontwikkeling en gebruik van technische systemen een kosten-batenanalyse dient gemaakt, die rekening houdt met normen en wetten Hogeschool Gent 20 november 2008

Hogeschool Gent 20 november 2008 En verder …? Vanaf nu wordt het kader van TOS21 en de daarop gesteunde ontwikkelingsdoelen en eindtermen uitgetest in basisscholen en eerste graad SO In september 2010 treden de geactualiseerde ontwikkelingsdoelen en eindtermen techniek in voege Debat over techniek en technische geletterdheid als vormingsdoel voor alle leerlingen tot 18 jaar Hogeschool Gent 20 november 2008