Technische geletterdheid en onderwijs De boodschap van TOS21 Techniek op school voor de 21ste eeuw Hogeschool Gent 20 november 2008
Belang van technische geletterdheid Signalen uit de samenleving Techniek op school voor de 21ste eeuw Hogeschool Gent 20 november 2008
Techniek overal zichtbaar maken Hogeschool Gent 20 november 2008
Wat is technische geletterdheid ? Kennis, attitudes en vaardigheden om als gebruiker van techniek te kunnen leven in een technische wereld Omgaan met techniek: techniek hanteren Weten wat techniek is: techniek begrijpen Weten wat techniek betekent: techniek duiden Hogeschool Gent 20 november 2008
Wat is technische geletterdheid ? Niet: ‘knutselen’, ‘doe-het-zelven’, … van alle technische realisaties kunnen uitleggen hoe ze werken of worden gemaakt Wel: techniek met vertrouwen tegemoet treden relevante vragen over techniek leren stellen een competent en verantwoordelijk techniekgebruiker zijn Hogeschool Gent 20 november 2008
Leren door techniek: techniek als middel Om de wereld te leren exploreren Om te leren denken ‘met hoofd en handen’ Om het plezier van maken en ontdekken te leren ervaren Om eigen creativiteit te ontdekken en te ontwikkelen Om met anderen oplossingen te leren onderzoeken Om … Hogeschool Gent 20 november 2008
Techniek leren: techniek als doel Om het imago van techniek te verbeteren Om techniek te leren zien in het dagelijks leven Om zinvol met techniek te leren omgaan Om de betekenis van techniek te ervaren Om … Om technisch geletterd te worden Hogeschool Gent 20 november 2008
www.ond.vlaanderen.be/tos21 Techniek op school voor de 21ste eeuw TOS21 levert een kader om technische geletterdheid voor iedereen vanaf 2,5 tot 18 jaar systematisch en progressief te realiseren Hogeschool Gent 20 november 2008
Grondslagen voor een kader voor technische geletterdheid Consequente leerlijn van 2,5 tot 18 jaar Eigenheid van techniek beklemtonen géén toegepaste fysica, chemie, biologie Technische geletterdheid operationaliseren met behulp van: dimensies van technische geletterdheid kerncomponenten of kenmerken van techniek Hogeschool Gent 20 november 2008
Technische geletterdheid vorm geven Dimensies en kerncomponenten Techniek op school voor de 21ste eeuw Hogeschool Gent 20 november 2008
Hogeschool Gent 20 november 2008 Dimensies van Techniek LEREN BEGRIJPEN HANTEREN DUIDEN Hogeschool Gent 20 november 2008
Kerncomponenten beschrijven en onderscheiden van techniek als autonoom domein invalshoeken om elke technische realisatie te beschrijven en te analyseren TECHNISCH SYSTEEM – TECHNISCH PROCES – HULPMIDDELEN –KEUZES Hogeschool Gent 20 november 2008
Kijken naar een technische realisatie Technisch proces Systeem Van ontwerp tot product Werking Mensen, kapitaal, werktuigen, grondstoffen, energie Afweging tussen wensen, eisen en mogelijkheden Keuzes Hulpmiddelen Hogeschool Gent 20 november 2008
19 standaarden voor technische geletterdheid Technisch systeem Technisch proces Hulpmiddelen Keuzes Begrijpen Hanteren Duiden STANDAARDEN Hogeschool Gent 20 november 2008
Vier leeftijdsniveaus Niveau A: 2,5 tot 6 jaar Niveau B: 6 tot 12 jaar Niveau C: 12 tot 14 jaar Niveau D: 14 tot 18 jaar Hogeschool Gent 20 november 2008
Hogeschool Gent 20 november 2008 65 referentiepunten Referentiepunt: een standaard naar een leeftijdsniveau toe vertaald Standaard 8 Begrijpen keuzes vertaald naar vier leeftijdsniveaus A B C D 8 Begrijpen dat maatschappelijke keuzes bepalend zijn voor het gebruik en de ontwikkeling van technische systemen BK Begrijpen dat voor de ontwikkeling en het gebruik van technische systemen keuzes worden gemaakt Begrijpen dat voor de ontwikkeling en het gebruik van technische systemen maatschappelijke keuzes worden gemaakt Begrijpen dat voor ontwikkeling en gebruik van technische systemen keuzes worden gemaakt op basis van normen en wetten Begrijpen dat voor ontwikkeling en gebruik van technische systemen een kosten-batenanalyse dient gemaakt, die rekening houdt met normen en wetten Hogeschool Gent 20 november 2008
Hogeschool Gent 20 november 2008 En verder …? Vanaf nu wordt het kader van TOS21 en de daarop gesteunde ontwikkelingsdoelen en eindtermen uitgetest in basisscholen en eerste graad SO In september 2010 treden de geactualiseerde ontwikkelingsdoelen en eindtermen techniek in voege Debat over techniek en technische geletterdheid als vormingsdoel voor alle leerlingen tot 18 jaar Hogeschool Gent 20 november 2008