Oratie prof.dr. Elbert Dijkgraaf Bewijzen beleid baat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Menno Karres Lead Auditor
Leer de namen van de noten 1
De fundamenten van de organisatiestructuur
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Swaps – een verkenning Marion Verheul, ICC.
Onderzoeksopdracht: De Rentevrije Hypotheek
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Figuur 6.1 Eurozone juni 2005 Figuur 6.2 Liquiditeitentoevoer uit het buitenland.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
Leer de namen van de noten 2
door Thom Beuker WELKOM
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
WISKUNDIGE FORMULES.
Onzekerheidsreductie
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Verandering & Weerstand
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Tweedegraadsfuncties
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
© de vries business consultancy, 2008
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Spelen met een bak getallen
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek.
K.U.Leuven ESAT-TELEMIC GSM-”straling” - Wat zegt de wetenschap ? Prof. Dr. ir. Guy Vandenbosch ESAT-TELEMIC K.U.Leuven.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Transcript van de presentatie:

Oratie prof.dr. Elbert Dijkgraaf Bewijzen beleid baat

2 Inleiding Baat bewijzen beleid?  Uitdagingen vragen om beleid  Nieuw beleid wordt argwanend bezien  Politiek proces voedt argwaan  Wetenschap kan voor- en nadelen in kaart brengen

3 Inleiding  Vragen:  hoe reageren op nieuwe uitdagingen?  wat leren van andere landen of sectoren?  hoe doelen te bereiken tegen laagst mogelijk kosten?  hoe beleid evalueren, voorkomen langdurig slecht beleid?  Essentie leerstoel: gebruiken ervaringen uit praktijk om te analyseren wat effecten overheidsbeleid zijn  Oratie: illustratie aan de hand van concrete casus

4 Noodzaak verandering energiegebruik Figuur 1. CO 2 -emissies Nederland fossiele brandstoffen in Mton 1 e Wereldoorlog 2 e Wereldoorlog 1 e Oliecrisis 2 e Oliecrisis Beurskrach

5 Noodzaak verandering energiegebruik Figuur 2. CO 2 -emissies China fossiele brandstoffen in Mton

6 Noodzaak verandering energiegebruik Figuur 3. CO 2 -emissies OESO-24 fossiele brandstoffen in Mton

7 Noodzaak verandering energiegebruik Figuur 4. CO 2 -emissies 4 EU landen fossiele brandstoffen (index)

8 Noodzaak verandering energiegebruik  IPCC: “Emissies van broeikasgassen op of boven het huidige niveau zullen verdere opwarming veroorzaken waardoor veranderingen in het klimaatsysteem gedurende de 21 e eeuw zeer waarschijnlijk groter zijn dan de geobserveerde veranderingen in de 20 e eeuw.”  Reductie nodig van 80 tot 95%  Veel redenen voor verminderen fossiele brandstoffen  Wat is effect van beleid?

9 Ingezette beleidsinstrumenten  Gedrag van consumenten en producten kan onder andere beïnvloed worden door:  belastingen  subsidies  regelgeving  convenanten  Van belang:  effectiviteit  efficiëntie  herverdeling  Nu centraal: effectiviteit met focus op convenanten

10 Ingezette beleidsinstrumenten  Convenanten: overeenkomst waarbij gebruikers van energie zich vrijwillig committeren aan het bereiken van doelen  Vragen:  prikkel om trendbreuk te realiseren?  laten overheden zich misleiden bij onderhandelingen?  is verificatie prestaties belangrijk?  alleen effectief bij dreiging van andere instrumenten?  Hoofdvragen:  effectief vergeleken met andere instrumenten?  effectiviteit afhankelijk van vormgeving?

11 Theorie convenanten  Effectieve convenanten mogelijk bij voldoende dreiging  Maar: dan juist superioriteit overige instrumenten?  Initiatief overheid verhoogt oppositie, beperkt effectiviteit  Spillovers zijn mogelijk  Finale beoordeling kan alleen empirisch plaatsvinden

12 Empirie convenanten Energiegebruik Business as usual TOTO Realisatie E BA E RE E CF E C0 Alternatief instrument T RE Tijd Start van convenant Effect Figuur 5. Meten effectiviteit beleid

13 Empirie convenanten  Minimumeisen:  econometrische analyse  correctie voor business-as-usual  uitsplitsing effecten instrumenten  Geen Nederlandse studie voldoet aan eisen  Veel buitenlandse studies voldoen evenmin  Slechts 6 studies geïdentificeerd die wel voldoen  Conclusies:  weinig bewijs effectiviteit  bij duidelijke dreiging effectiviteit mogelijk groter

14 Analyse: methodologie en data  Te verklaren variabelen:  energiegebruik  CO 2 -emissies  aandeel hernieuwbare energie  Methodologie:  statistische vergelijking variabelen in tijd en tussen landen  betere score als bepaald instrument toegepast wordt?  Data beschikbaar van 24 OESO landen,  Diverse niveaus: land, sector, elektriciteitssector  Analyse mogelijk door verschillen tussen landen en in tijd

15 Analyse: methodologie en data Figuur 6. Aantal (sub)convenanten energie in OESO landen 2006

16 Analyse: methodologie en data Figuur 7. Instrumenten energie in OESO landen Aantal convenanten en wetten, index energieprijs Subsidie in dollar per eenheid (toe)

17 Analyse: methodologie en data  Econometrische analyse geeft correctie voor:  business-as-usual, autonome technologische vooruitgang  andere verschillen: bijv. klimaat, bevolkingsdichtheid  Methodologie maakt bepalen mogelijk van:  effectiviteit convenanten  effectiviteit ten opzichte van andere instrumenten  Voordeel: meenemen van onderlinge samenhang Voorbeeld: - Energie-intensiteit = a C Convenanten + a B Belastingen + a S Subsidies + a R Regelgeving + f (tijd, overige exogenen) - Test 1: a C < 0 - Test 2: a C < min (a B, a S, a R )

18 Analyse: methodologie en data  Convenanten:  moeilijk meetbaar door diversiteit  verschillende methoden ongewogen subconvenanten objectieve weging subjectieve weging  toets of type telling uitmaakt voor conclusies  toets of type convenant uitmaakt voor conclusies  Overige beleidsvariabelen: belastingen, subsidies, regelgeving  Onzekerheid: veel gevoeligheidsanalyses

19 De feiten

20 Resultaten Tabel 1. Effecten beleidsinstrumenten op energie-intensiteit 0-0,1%00Subsidies (+10%) -1,4%-0,5%-0,3%-0,5%Belastingen (+10%) 000-0,4%Regelgeving (+1) 0-4,7%00Convenanten (+1) OverigTransportIndustrieTotaal Noot: 0 betekent insignificant effect

21 Resultaten Figuur 8. Percentage significante effecten beleidsinstrumenten

22 Conclusies energiebeleid  Weinig of geen bewijs voor effectiviteit convenanten  Toch al 20 jaar kern van beleid, ook voor toekomst  Einde van convenanten?  Weinig kans op trendbreuk energiegebruik  Belastingen meest effectief  Bij gebruik convenanten probeer effectiviteit te vergroten door vormgeving

23 Onderzoeksgebied  Empirische economie van de publieke sector  Brede scope: onderwijs, zorg, afval, energie, water  Uitdagingen:  meetbaar maken van wat moeilijk meetbaar lijkt  reguleringspakketten  korte termijn versus lange termijn  Bewijzen beleid baat:  voorkomen langdurig ineffectief beleid  aanbevelingen voor beter onderbouwd beleid  Nodig: betere data, meer evaluaties

Dankwoord