De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren."— Transcript van de presentatie:

1 Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector

2 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren -Leeftijd -Opleidingsniveau -(Geslacht) Trends vanuit voorgaande edities van POMO Literatuuronderzoek

3 3 Inzetbaarheid

4 4 Inzetbaarheid (zelfrapportage)

5 5 Interne inzetbaarheid varieert per sector. In rechtelijke macht hoogst, Defensie burgerpersoneel het laagst

6 6 Externe inzetbaarheid lager dan interne. Hoog bij rechtelijke macht, laag bij Defensie burgerpersoneel

7 7 Functioneren

8 8 Beroepsexpertise

9 9

10 10 Beroepsexpertise

11 11 Arbeidssatisfactie

12 12 Tevredenheid met de baan

13 13 Tevredenheid werkaspecten Meest tevreden met: -Inhoud van het werk -Zelfstandigheid -Sfeer -Uitdaging -Combinatie werk privé Minst tevreden met: -Werkdruk -Salaris -Hoeveelheid werk -Mentale belasting -Loopbaanmogelijkheden

14 14 Ontwikkeling

15 15 Opleiding gevolgd?

16 16 Gesprekkencyclus 81% heeft periodiek een gesprek met de leidinggevende Persoonlijke ontwikkeling wordt dan in 80% van de gevallen besproken Bij een derde komen hier concrete afspraken uit Met tweederde wordt de loopbaan besproken Bij een vijfde komen hier concrete afspraken uit

17 17 Arbeidsvoorwaarden

18 18 Arbeidsvoorwaarden t.b.v DI Belangrijkst: -Faciliteren van opleidingen door tijd82% -Calamiteitenverlof80% -Mog. om eerder te stoppen met werken80% -Fin. voordelige deeltijd voor pensionering79% -Faciliteren van opleidingen door geld78% Meest gebruikt: -Flexibele werktijden45% -Mogelijkheid om thuis te werken38% -Mogelijkheid om minder uren te werken36% -Faciliteren van opleidingen door tijd32% -Faciliteren van opleidingen door geld32%

19 19 Initiatief nemen en sturen

20 20 Anticipatie en optimalisatie loopbaan

21 21 Velen nemen verantwoordelijkheid, maar actie…

22 22 Relatief veel neutraal t.o.v. stellingen

23 23 Mobiliteit

24 24 Bijna 90% is niet intern van functie veranderd

25 25 Externe mobiliteit 22% is op zoek naar een andere functie 5% zoekt (ook) buiten de overheid 37% zou geen interesse hebben in een andere functie als deze wordt aangeboden 86% zou geen interesse hebben in een aanbod vanuit een werkgever buiten de overheid

26 26 Wat kunnen werkgevers doen om duurzame inzetbaarheid te bevorderen? Creëren van een ontwikkelcultuur; Zoeken naar de juiste plek en condities voor individuele werknemers; Bij veranderingen in taken en eisen werknemers ondersteunen; Aandacht hebben voor en concrete afspraken maken over persoonlijke ontwikkeling en loopbaan; Leidinggevenden toerusten voor het voeren van effectief duurzaam inzetbaarheidbeleid; Stimuleren van interne mobiliteit; Waar nodig verminderen van de werkdruk en mentale belasting.

27 27 Wat kunnen werknemers doen om duurzame inzetbaarheid te bevorderen? Bewaken van de eigen waarde op de arbeidsmarkt; Inzicht hebben in wat ze willen en kunnen; Zelf de loopbaan optimaliseren en anticiperen op veranderingen; Opleidingen en trainingen blijven volgen; De eigen ontwikkeling en loopbaan aankaarten en concrete afspraken maken; Zoeken naar een baan die aansluit bij de eigen wensen; Hoge werkdruk, mentale belasting en onbalans tussen werk en privé bespreken met de werkgever.

28 28 Beschikbaarheid onderzoek Onderzoek is nog niet openbaar Eventueel delen in de Trendnota Interesse in het onderzoek? -Naam -Adres -E-mailadres

29 29 Vragen? Yumi Stamet CAOP Research 070-3765961 y.stamet@caop.nl


Download ppt "Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren."

Verwante presentaties


Ads door Google