De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke."— Transcript van de presentatie:

1 1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke

2 Wie zijn wij? Onderzoekers Manieren van lesgeven waarvan we kunnen we bewijzen dat ze werken “evidence-based teaching”

3 Samenwerken is zeer populair. Je vindt het bij alle leeftijden. Je vindt het op school en op het werk.

4 Hoe kunnen we het beter doen werken? Onderzoek!! –Rollen –Scripts

5 5

6 6 Rollen: een voorbeeld Inhoudelijke rollen: –Apotheker –Apotheker assistent –Theoreticus –Onderzoeker –Stagiair Communicatierollen: –Moderator –Vragensteller –Samenvatter –Bronnenonderzoeker

7 7

8 8 Moderator

9 9 Exchange

10 10 Leereffect Wel of geen rollen

11 11 Niveau Kennis- constructie Soort rol

12 12 Hoe onderzoeken we “niveau” kennisconstructie? Cursus 1ste jaar “onderwijskunde” 250 studenten in 20 discussiegroepen Al hun “getik” van 12 weken samenwerken 4 discussiethema’s die elk 3 weken duren = 4818 messages; totaal 60450 lijnen tekst

13 Hoe onderzoeken we niveau kennisconstructie? Elk stukje test is een “message” Elk stukje tekst wordt gecodeerd. Coderingsschema; bijv. Gunawardena, Lowe & Anderson (1997)

14 14 Gunawardena, Lowe, & Anderson (1997) Niveau 1: delen/vergelijken van informatie Niveau 2: ontdekken en verkennen van verschillen tussen ideeën, begrippen, stellingen Niveau 3: uitwisselen van eigen bedenkingen/ co-constructie nieuwe kennis Niveau 4: testen en aanpassen van nieuwe kennis Niveau 5: vastleggen nieuwe kennis en toepassen in andere situaties

15 15 Source Elk stukje wordt op deze manier gecodeerd

16 16 small (8-10), average (11-13, large (15-18)

17 17

18 Nieuw voorbeeld: denk”hoeden” Je geeft ook aan waar je bericht over gaat

19 19 Nieuw voorbeeld: denk »hoeden »

20 20 Ander voorbeeld De Bono’s (1991) denkhoeden Niveau kritisch denkenDenk »hoed » Probleem herkennenWitte hoed Probleem definiërenBlauwe hoed Probleem explorerenGroene hoed Probleem toepassenZwarte hoed Probleem integrerenGele hoed Rode hoed

21 21 Denk »hoeden» Significante meer kritisch denken bij gebruikers van de denk »hoeden »

22 22 Tagging Leerlingen die werken emrt denk »hoeden » –Meer focus in de discussie –Meer nieuwe ideeën en feiten –Meer relaties leggen tussen ideeën

23 23 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke


Download ppt "1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke."

Verwante presentaties


Ads door Google