KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot uur - lokaal A (aula)
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
BattleBots The school battle.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Mediaopvoeding.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Deel 2 van de presentatie
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
DPB Fysica Gent.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Studietaak De studietaak staat centraal
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
TOM keurmerk Marius Berendse.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Het opleidingsprofiel:
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Coaching in regioleren
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Leiding geven aan school ontwikkeling
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
het katholiek basisonderwijs
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007

EEN ICT-BELEID OP VERSCHILLENDE NIVEAUS overheid onderwijskoepel school / scholengemeenschap

ICT en overheidsbeleid *een visie ontwikkelen (…) *voorwaarden scheppen materiële uitrusting (1998 ….) informatie en vorming schoolinterne ondersteuning (2002) ontwikkelingswerk ? *concipiëren van ICT-leerdoelen ( )

ICT-beleid en onderwijskoepels *een visie ontwikkelen (→ pedag. concept) *leerplanontwikkeling operationele doelen leerlijnen / BASO integratie in leergebieden *info en netwerking *pedagogische begeleiding (BVV / IKZ)

ICT-beleid op school ( en scholengemeenschap ) Een sterk beleid is gekenmerkt door 1gerichtheid op de gezamenlijke doelen 2hoge betrokkenheid en stimulerend leiderschap 3kunnen en willen samenwerken 4responsief vermogen t.o.v. omgeving 5reflecterend vermogen, gericht op bijsturing 6zorg voor proces van vernieuwing 7professionalisering via interne en externe ondersteuning 8consequente taakafbakening 9integraal beleid, gericht op het verbeteren van onderwijsleerprocessen

ICT-beleid op school ( en scholengemeenschap ) ICT 4 X integreren 1school-als-organisatie 2onderwijs aan een leerlingengroep (klas) 3onderwijsleerproces 4leerdoelen / curriculum

1Integratie ICT – werking / beheer van de school OPDRACHTEN -administratieve taken -logistieke ondersteuning -ontwikkeling pedagogisch project -vorming van het team -personeelsbeheer -interne communicatie -communicatie met externen -enz… ICT-TOEPASSINGEN -tekstverwerking -elektronische agenda -gegevensbestanden -website -A.V.-presentaties, PPT -elektronisch netwerk -software voor schooldiagnose, lessenrooster, klasboek, enz…

2Integratie ICT – beheer van onderwijs aan een leerlingengroep OPDRACHTEN -jaarplanning -voorbereiding van lessen, projecten, extra-murosactiviteiten -ontwikkeling leermateriaal -evaluatie van de leerlingen -rapporteren -enz ICT-TOEPASSINGEN -algemene toepassingssoftware (rekenblad, tekstverwerking, PPT, zoeken op internet… -specifieke software (elektronisch klasboek, computerbeheerd LVS, coursewaresystemen…) -enz…

3Integratie ICT – onderwijsleerproces OPDRACHTEN ALGEMEEN: creëren van krachtige leeromgevingen (actief, doelbewust, zelfgereguleerd, coöperatief … leren) SOORTEN LEREN: zintuiglijke discriminatie feitenkennis algoritmen toepassen begrippen en relaties inzien algemene oplossingsmethoden toepassen motorische vaardigheden sociale vaardigheden attitudes enz… ICT-TOEPASSINGEN ONDERWIJZEN MET BEHULP VAN ICT - multimedia, enz. COMPUTERONDERSTEUND LEREN - oefen- en drilprogramma’s - tutoriële- of dialoogprogramma’s - simulatie- of spelprogramma’s OPEN ICT-LEEROMGEVINGEN - internet, intranet, half-open netwerken - elektronisch communiceren

4Integratie ICT – curriculum ( eindtermen/leerplandoelen ) *ICT-leerdoelen (attitudes en competenties) *leergebiedoverschrijdende doelen *(instrumentele kennis en vaardigheden)

IMPLEMENTATIE ICT-LEERDOELEN =oefening in beleidsvoering =zorg voor …. *visieontwikkeling “ICT en leren” / “integratie” *proces van vernieuwing

ICT-leerdoelen integreren in curriculum: ritsen instructie en PPT LeerplandoelICT-competentie oefenprogramma webquest onderwijsleeromgeving ICT-competentie Leerplandoel lesthema instrumentele kennis en vaardigheden

ICT – INTEGRATIE = PROCES VAN VERNIEUWING 1Wat is ons doel? (visie) 2Wat doen we al? 3Welke prioriteit? 4Wie leidt, coördineert? 5Vorming / interne ondersteuning nodig? 6Voorzien in bijkomende materiële uitrusting? 7Stappenplan 8Reflectie / evaluatie 9Bijsturing van planning / aansluitend nieuw initiatief

ICT- COÖRDINATIE visieontwikkeling en beleidsondersteuning procesbegeleiding (vernieuwingsproces) teamleden coachen (pedagogisch/ bij ritsen) technische ondersteuning (differentiatie?)

J. Saveyn (2005). Naar een ICT-beleid op de basisschool. J. Saveyn (2007). Aan ICT-doelen werken in de basisschool. Zie portaalsite: