π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16 mei 2013
π
π In 2013 discretie en interactie geen lobby activiteiten 4-tal bijeenkomsten nieuw bestuur
π Om meer kwaliteit in de farmaceutische zorg te bereiken is een goede samenwerking noodzakelijk
π Platform PI Patiëntenorganisaties kunnen hierbij aansluiten Kwaliteitsverbetering: Uiteindelijk wil iedere patiënt hetzelfde
π Platform PI Recepten voor kwaliteit van zorg perspectief van patiënten Dr Vincent Gulmans Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting Kwaliteitsinstituut,16 mei 2013
π Kwaliteit van zorg Zorgaanbieders Patiënten (vertegenwoordigers) Zorgverzekeraars overleg
π Patiëntenperspectief Ervaringen en verwachtingen Noden en wensen ► Doeltreffend ► Doelmatig ► Patiëntgericht
π Recept 1 Patiënteninbreng is onmisbaar bij de ontwikkeling van goede kwaliteitscriteria
π Recept 1 : Kwaliteitscriteria Programma “Kwaliteit in Zicht” Ontwikkeling indicatoren Toetsing (keurmerken)
π Recept 2 De apotheker heeft een rol binnen de ketenzorg Samenwerking en afstemming met andere zorgverleners is gewenst
π Recept 2 : Apotheker Rapporten: Zichtbare zorg farmacie Generieke geneesmiddelensubstitutie Meer inzicht en betrokkenheid van patiënt bij: Proces- en uitkomstindicatoren Generieke substitutie
π Recept 3 De kwaliteit van zorg verbetert aanzienlijk bij een goede communicatie tussen patiënt en zorgverlener
π Recept 3 : Communicatie Therapietrouw Motivational interviewing E-health / technologie Shared decision making End-stage (non-)treatment
π Recept 4 De patiënt krijgt het beste medicijn dat bij zijn indicatie past De arts bepaalt welk medicijn een patiënt krijgt, na gezamenlijk overleg
π Recept 4: Het beste medicijn Goedkoop als het kan, duur als het moet Cave: Therapeutische breedte Individuele variatie Kwetsbare patiëntengroepen Contracten apothekers en zorgverzekeraars “Postcodegeneeskunde”
π Recept 5 Inbreng van het patiëntenperspectief in protocollen en richtlijnen is essentieel Het kwaliteitsinstituut heeft de taak om dit te waarborgen
π Recept 5 : Protocollen en richtlijnen Richtlijnen Zorgpaden Relatie Kwaliteitsinstituut en patiëntenorganisaties
π Kwaliteit van zorg Zorgaanbieders Patiënten (vertegenwoordigers) Zorgverzekeraars overleg
π Kwaliteit van zorg Zorgaanbieders Patiënten (vertegenwoordigers) Zorgverzekeraars overleg Kwaliteits instituut
π Kwaliteit van zorg Zorgaanbieders Patiënten (vertegenwoordigers) Zorgverzekeraars Kwaliteits instituut Farmaceutische Industrie