Kennis maken met Opbrengstgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Leergang Groen Proeven Dag 2
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Workshop OGW in de klas..
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Jenny van Tilburg Joost van Loon
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Geïntegreerde schoolverbetering
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Coaching in regioleren
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Persoonlijk Leiderschap
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
OGI Een datamuur in de klas.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Kennis maken met Opbrengstgericht werken Docenten workshop

Wat is OGW? Opbrengstgericht werken is het: systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de onderwijsprestaties waarbij alle betrokkenen zich laten sturen door de uitkomsten van verschillende prestatiemetingen op basis waarvan gericht actie wordt ondernomen om doelstellingen en activiteiten aan te passen.

Wat is OGW? Dit betekent opbrengsten goed met elkaar definiëren vanuit de visie van de school. Dit zijn dan de doelen, prestaties waar je voor gaat met elkaar.

Doel OGW Niet alleen richten op prestaties (terugkijken), maar resultaten analyseren en gebruiken om vooruit te kijken: Hogere verwachtingen/doelen stellen. Feedback geven. Gebruik van metingen om ontwikkelingen te volgen van leerling/docent. Consequenties verbinden aan de analyses: bijsturen/verbeteren. Hierdoor bijdrage leveren aan school-ontwikkeling en verantwoording: Gerealiseerde leerwinst inzichtelijk maken. Beter onderbouwde verantwoording over wat effectief is in de klas.

Samen OGW Het verhogen van opbrengsten vraagt om vooruit kijken, doelen stellen en op basis daarvan onderwijs beter inrichten. Daarvoor moet je behaalde resultaten analyseren en interpreteren. OGW biedt hiervoor een systematische aanpak. OGW vraagt gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van: Leerlingen en ouders Docenten Teamleiders Schoolleiding Kwaliteitszorgmedewerkers

Zes bouwstenen van OGW

9 stappen van OGW een visie hebben op leren en onderwijs waarin hoge verwachtingen van de school, zichzelf en de leerlingen centraal staan, de visie vertalen in heldere en meetbare (leer)doelen, op basis hiervan het onderwijs in richten, sturen op het realiseren van de gewenste doelen door (prestatie-) afspraken met docenten/leerlingen, hiertoe de vorderingen (zowel harde resultaten als zachte vaardigheden) continu meten, deze analyseren (in hoeverre zijn doelen/normen bereikt, hoe is dat per klas/leerjaar/vak/docent en in vergelijking met vorig jaar), de resultaten verklaren (waar ligt het aan?), de resultaten bespreken door feedback te geven aan en te krijgen, op basis van de feedback de activiteiten/werkwijze bijstellen.

Hiervoor is nodig: Planmatige aanpak Een opbrengstgerichte cultuur

Planmatige aanpak Plan: Samen niet-onderhandelbare doelen vaststellen en vastleggen in resultaatafspraken (wat ga je bereiken, hoe ga je dat meten, wanneer is het resultaat bereikt?)

Opbrengstgerichte cultuur Hoge doelen en verwachtingen van jezelf en van elkaar. Structureel analyseren. Verbeteren: actie! open en veilige cultuur voor reflectie en feedback.

Succesfactoren Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor visie, doelen, resultaatafspraken: vakmanschap! OGW-cultuur: docenten en leerlingen hebben hoge verwachtingen van zichzelf en van elkaar. open en heldere communicatie, onderling en naar leerlingen en ouders: feedback! Planmatige aanpak (o.b.v. resultaten) tot in het klaslokaal. Samenwerking en afstemming: ontwikkeling tot lerende gemeenschap, keuzes o.b.v. feiten!

Wat hebben we gedaan tot nu Hier komen de stappen te staan die geleid hebben tot deze workshop.

Wat willen we bereiken Opbrengsten definiëren met elkaar gekoppeld aan de visie van de school. Competenties en gedrag benoemen die nodig zijn om met elkaar deze opbrengsten te kunnen bereiken. Met elkaar hier op een goede manier het gesprek over aan te kunnen gaan en ontwikkeling goed te kunnen sturen.

Visie van de school Hier wordt de visie van de school in beeld gebracht. Het liefst terug gebracht naar 1 of 2 dias. Geef de kerngebieden van de visie aan waarop je als school de opbrengsten hebt gedefinieerd en wat de opbrengsten zijn. Zie ook Werkvorm gedragenheid visie

Visie school Kijken naar de kerngebieden uit de visie en de gewenste opbrengsten. Aan welke kerngebieden werken jullie in jullie team? Welke opbrengsten hebben jullie gedefineerd of zie je? Deze opdracht voeren we uit in de teams. Zie de Werkvorm: Visie en opbrengstgericht werken voor een team.