Naar een nieuwe Toetscultuur 20-06-2011 EHON-conferentie Gert-Jan Los.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Hogescholen in Dialoog
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Professioneel-kritische Instelling
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
5 scholen steken hun nek uit!
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Voortgangsgesprek fase 1
2. Eduscrum als activerende didactiek
Stagecoördinatie op De Rank
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Toetsing en toetsontwikkeling
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Kwaliteit van leven en gezondheid
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
ETUDE Toetsservicesysteem
Toetsing Vakdidactiek 2.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los

Stenden hogeschool  Sinds 2008  Christelijke Hogeschool Nederland en Hogeschool Drenthe  studenten; 540 docenten;7 schools; 21 opleidingen  Vestigingen in Nederland: Leeuwarden, Emmen, Groningen, Meppel, Assen  Internationaal: Zuid-Afrika, Qatar, Indonesië, Thailand  Visie: Wereldwijs onderwijs; PBL-blended university

Bevordering VGT Docent- professionali- sering Toetsplan per opleiding

Doel cursus  Praktisch -> gericht op de eigen directe praktijk: tips en valkuilen  Praktisch -> voortgangstoetsing  Cultuur: Docenten per opleiding praten over onderwijs … Gesprek over toetsing in de opleiding; het HBO-opleidingsniveau  Alle neuzen dezelfde kant op ---nieuwe toetscultuur

Inhoud dagdeel 1  Meenemen: eigen moduulboek / doelstellingen; opleidings-toetsmatrijs; boekje Teelen  In gesprek met elkaar over toetsvragen maken, de link met doelstellingen, werkvormen  De link van de voortgangstoets met andere toetsvormen, en met de taxonomie  Tips en valkuilen bij het formuleren van MC- toetsvragen

Doel dagdeel 2  Uitwisselen ervaringen bij het construeren van toetsvragen (hoe pak je dit aan?-methode)  Feedback geven op elkaars toetsvragen en suggesties voor verbetering  Werken met Question Mark Perception  Evaluatie cursus

Evaluatie Wat vonden de 130 deelnemers na de cursus?  Prettig met collega’s items te bespreken. Goed dat daar eens tijd voor is, feedback werd ook op een verhelderende manier gegeven.  Heel zinvol om de achtergrond uit te leggen, waren eye-openers voor mij. Inzicht in complete toetscyclus.  It would be nice if one of the trainers continues as fixed ITM coach through whole process-sitting in the item committee, etc.  Korte collectieve leerervaringen via intersubjectieve beoordeling van de toets.

Waar zit ‘m het succes in?  Concrete insteek: MC-toetsvragen construeren en feedback geven op elkaars vragen.  Docenten van één opleiding bij elkaar voeren gesprek over onderwijs van docenten.  Cultuurverandering: Inzicht in wat de opleiding (anders) wil, en hoe de instellingsnotitie wordt vertaald.  Belang van toetsing. Wat toets je nu eigenlijk, en waarom, en wat is het niveau?

Het is niet zo simpel als het lijkt… ………………en we zijn ook nog niet klaar……………  Toetsplan per opleiding wordt aangepast.  Toetsnotitie uit 2010 wordt aangepast.  Aanleiding om in gesprek te blijven met de opleiding.  Aanleiding om in gesprek te blijven met de docent.

Vragen? Gert-Jan Los Presentatie toetscursus via prezi