Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los
Stenden hogeschool Sinds 2008 Christelijke Hogeschool Nederland en Hogeschool Drenthe studenten; 540 docenten;7 schools; 21 opleidingen Vestigingen in Nederland: Leeuwarden, Emmen, Groningen, Meppel, Assen Internationaal: Zuid-Afrika, Qatar, Indonesië, Thailand Visie: Wereldwijs onderwijs; PBL-blended university
Bevordering VGT Docent- professionali- sering Toetsplan per opleiding
Doel cursus Praktisch -> gericht op de eigen directe praktijk: tips en valkuilen Praktisch -> voortgangstoetsing Cultuur: Docenten per opleiding praten over onderwijs … Gesprek over toetsing in de opleiding; het HBO-opleidingsniveau Alle neuzen dezelfde kant op ---nieuwe toetscultuur
Inhoud dagdeel 1 Meenemen: eigen moduulboek / doelstellingen; opleidings-toetsmatrijs; boekje Teelen In gesprek met elkaar over toetsvragen maken, de link met doelstellingen, werkvormen De link van de voortgangstoets met andere toetsvormen, en met de taxonomie Tips en valkuilen bij het formuleren van MC- toetsvragen
Doel dagdeel 2 Uitwisselen ervaringen bij het construeren van toetsvragen (hoe pak je dit aan?-methode) Feedback geven op elkaars toetsvragen en suggesties voor verbetering Werken met Question Mark Perception Evaluatie cursus
Evaluatie Wat vonden de 130 deelnemers na de cursus? Prettig met collega’s items te bespreken. Goed dat daar eens tijd voor is, feedback werd ook op een verhelderende manier gegeven. Heel zinvol om de achtergrond uit te leggen, waren eye-openers voor mij. Inzicht in complete toetscyclus. It would be nice if one of the trainers continues as fixed ITM coach through whole process-sitting in the item committee, etc. Korte collectieve leerervaringen via intersubjectieve beoordeling van de toets.
Waar zit ‘m het succes in? Concrete insteek: MC-toetsvragen construeren en feedback geven op elkaars vragen. Docenten van één opleiding bij elkaar voeren gesprek over onderwijs van docenten. Cultuurverandering: Inzicht in wat de opleiding (anders) wil, en hoe de instellingsnotitie wordt vertaald. Belang van toetsing. Wat toets je nu eigenlijk, en waarom, en wat is het niveau?
Het is niet zo simpel als het lijkt… ………………en we zijn ook nog niet klaar…………… Toetsplan per opleiding wordt aangepast. Toetsnotitie uit 2010 wordt aangepast. Aanleiding om in gesprek te blijven met de opleiding. Aanleiding om in gesprek te blijven met de docent.
Vragen? Gert-Jan Los Presentatie toetscursus via prezi