Groupe Preventie en beleid van stress op het werk « De gezondheid van de medewerkers is één van de voorwaarden voor een gezond bedrijf; en een gezond bedrijf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
ORGANISATIEKUNDE EN GROEPSDYNAMICA
Onze kernwaarden.
Ervaringen in samenwerking
situationeel leiderschap
Module B: De ‘Whole School Approach’
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Hogescholen in Dialoog
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Opleiden van medewerkers
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Auteur: Wilmar Schaufeli Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
Depressie bij ouderen.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Van actie naar interactie
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het coachende functioneringsgesprek
 A-94 A-94.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Behavior Based Safety Warehousing
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
In gesprek over werkdruk
Duurzame inzetbaarheid
Doelstelling vanaf het begin
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.

Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Groupe Preventie en beleid van stress op het werk « De gezondheid van de medewerkers is één van de voorwaarden voor een gezond bedrijf; en een gezond bedrijf bevordert de gezondheid van de medewerkers door groei- en evolutie mogelijkheden. » Communication & Santé Axel Roucloux en Katelijne Simonis

Groupe Stress = algemene term / verschillende realiteiten - Moeilijkheden - Overlast - Overwerk - Uitputting - Intensivering - Pesterijen - Onleed - Onbehagen en gezondheidsproblemen

Groupe Definitie: stress als reactie Stress is het resultaat van de interactie tussen een persoon en zijn omgeving. Het is een tegenstelling, een onenigheid tussen de vraagstelling die een persoon ervaart en de idee die hij zichzelf vormt van de mogelijke antwoorden. Een gevoel van controleverlies kan hieruit voortvloeien: dit is een stressreactie.

Groupe Psychologische stress op het werk « Een antwoord van de medewerker op de eisen van een situatie, waarvoor hij/zij twijfelt de nodige bekwaamheden te hebben, en waaraan hij/zij van oordeel is het hoofd te moeten bieden. »

Groupe Vier niveau’s van interactie mens-werk Professioneel niveau Het specifiek karakter van het werk en de omstandigheden waarin het werk wordt uitgevoerd. Individueel niveau De stressreactie varieert naargelang de persoon, zijn/haar persoonlijke geschiedenis en zijn/haar fysische en psychologische toestand. Interpersoonlijk niveau De sfeer en het werkklimaat tussen de personen. Organisatorisch niveau De structuur van de organisatie van de onderneming.

Groupe Gevolgen van stress Voor het individu Voor het team Voor de onderneming en zijn organisatie

Groupe Gevolgen voor het individu Depressie, angst, vermoeidheid Reactionele houdingen: tabak- en alcohol verslaving, boulimie, anorexie, het aannemen van risicogedrag... Fysiologische gevolgen: hart- en vaatziekten, maag- en darmziekten, dermatologische problemen, spierpijnen, hoofdpijn... Overlijden ten gevolge van een ongeluk of zelfmoord Op cognitief niveau: concentratiestoornissen, beperkte creativiteit, moeilijkheid om beslissingen te nemen

Groupe Gevolgen voor het team Spanningen en onaangename sfeer Psychologische « spelletjes » en geruchten Gebrek aan samenwerking en efficiëntie Verhoogd risico op fouten en ongelukken Gebrek aan investering in het project « Isolerende » houding Gebrek aan interesse en initiatief Passieve houdingen

Groupe Gevolgen voor de organisatie Passieve houdingen: gebrek aan motivatie, vermindering van de werkcapaciteiten, vermindering van de kwaliteit vh werk Actieve houdingen: staking, uitdrukking van specifieke eisen Terugtrekkingshoudingen: afwezigheid, personeelwisseling Kosten: stress raakt 1 op 3 medewerkers en is evenzeer schadelijk en kostelijk voor de werknemer, zijn familie, de werkgever en de maatschappij in het algemeen.

Groupe Paradoxale situatie: « presenteisme » De aanwezige werknemer belicht 4 karakteristieken: -Onveiligheid wat zijn job betreft -Nood om zich te tonen -Nood om aanwezig te zijn (bijvoorbeeld in alle vergaderingen) -Heeft er nood aan dat men ziet dat hij vroeg begint en laat vertrekt.

Groupe K.B. van 21 juni 1999 Beleid van preventie van stress veroorzaakt door het werk Oprichting van een werkgroep binnen P&V Bestaande uit vertegenwoordigers van : de Directie de Human Ressources het Personeel le SIPPT (NL?)

Groupe Analyse van de situatie Realisatie van 2 enquêtes bij het personeel Object = stress op het werk juni 2001 januari 2003 Resultaat : De evolutie is stabiel, stress is (constant) aanwezig op een gemiddeld niveau

Groupe Circulaire Assuralia (2005) Werkgroepen, binnen P&V et VIVIUM, stellen voor grondige bedenkingen te houden over preventie en beleid van stress binnen de onderneming.

Groupe Antwoorden op de enquête over stress Opleiding « gezondheidscoaching » van de personeelsleden « EHBO » : -Begeleiding van de stressproblematiek voor alle personeelsleden PV-Vivium Opleiding van het kaderpersoneel omtrent stressbeleid: -Het kaderpersoneel sensibiliseren in hun rol als activator of als regulator van stress in hun team

Groupe Gezondheidscoaching De « EHBO’er » begeleiden naar: Het beheren van crisissituaties Het zetten van protecties voor zichzelf en de medewerkers (duidelijke omkadering van de interventies) Professionalisering van zijn missie, zijn rol en zijn functie Erkenning van zijn engagement Het leren omgaan met eigen emoties

Groupe Competenties ontwikkelen om : Stressindicatoren te erkennen (sfeer, spanningen, verbale agressiviteit…) Op adequate wijze te reageren in crisissituaties: spasmofilie, misselijkheid, hoofdpijn, hartproblemen Een ruimte te creëren voor ondersteuning, een luisterend oor en attentie Het personeel in moeilijke situaties te ondersteunen: ontslag, rouwproces of andere moeilijkheden Raad te geven, leiden, een persoon in moeilijkheid te kunnen oriënteren naar verdere hulp

Groupe Stress en management Opleiding van het kaderpersoneel in stressbeleid. “HOE MEDEWERKERS MOTIVEREN EN STRESS OMZETTEN IN POSITIEVE ENERGIE”

Groupe Stress en management Rentabiliteit Druk van korte termijnen… Change managemen t Onzekerheid van de markten Teamgebondenheid Eenzaamhei d Constant strategisch “waken” Anticiperen Creativitei t Snelle beslissingen Relationele competenties

Groupe Competenties ontwikkelen om: (1) Op efficiënte wijze te omkaderen in stress- of crisissituaties Nieuwe uitdagingen en werkritmen te beheren De medewerkers te motiveren Onzekerheid bij veranderingen te begeleiden Hun persoonlijke ontwikkelen te ondersteunen evenals de groei van het team

Groupe Competenties ontwikkelen om: (2) Een grotere efficiëntie qua tijdsbeheer te behelpen Te kunnen omgaan met ontevredenheid en weerstand ten opzichte van verandering Zich te kunnen verenigen met het strategisch project van het bedrijf en aldus de realisatie van nieuwe taken te vergemakkelijken

Groupe Feedback van de deelnemers : Betere kennis en begrip van het onderwerp Helpt stress bij zichzelf en bij de andere te erkennen Helpt de reactie van de andere te begrijpen Laat toe zich te positioneren ten opzichte van het onderwerp Helpt om oplossingen te vinden en deze ook toe te passen Biedt de mogelijkheid zichzelf te verbeteren en zijn managementstijl aan te passen (situationeel management)