Pedagogisch Beleid Johan Kets Katholiek Hoger Instituut

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

De bevlogen leerkracht
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Resultaatgericht Samenwerken
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
Succesfactoren van teamcoaching
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Onthaalbeleid stad Dendermonde
DPB Fysica Gent.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
MVO en intern management
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
School-als-organisatie en schoolcultuur
TOM keurmerk Marius Berendse.
Het opleidingsprofiel:
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Een project van de Korengroep
Werkseminarie beleidsplanning
Voortgangsgesprek fase 1
Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen
Competentiegericht leren vmbo
Op school en in de scholengemeenschap
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Op een veilig spoor. Pesten effectiever aanpakken.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Geïntegreerde schoolverbetering
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Resultaatgericht Samenwerken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Gelijke kansen op school: het kan!
Veiligheidscultuur & leiderschap
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
het katholiek basisonderwijs
Workshop “de coachende praktijkopleider”
het katholiek basisonderwijs
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Basistekst : Talentontwikkeling
Heb jij ballen voor scrummen?
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Pedagogisch Beleid Johan Kets Katholiek Hoger Instituut voor Opvoedkunde vzw Dr. Frans De Hovre Pedagogisch Beleid Johan Kets

Organisatie Afbakening Pedagogisch Beleid I Wie bepaalt het beleid? Schoolcultuur Taak school Taak directie Organisatie Afbakening Schooltypes Pedagogische taak Pedagogisch Beleid I Wie bepaalt het beleid? Overheid Micropolitiek in scholen Professionele Leergemeenschap Beleidsvoerend Vermogen

Leiding geven Pedagogisch Beleid II Kwaliteit bewaken Begeleidingsstijl Gedeeld leiderschap Taakopvatting Leiding geven Pedagogisch Beleid II Kwaliteitszorg Zelfevaluatie Kwaliteit bewaken Reflectief vermogen Output

Pedagogisch Beleid III Taalbeleid Evaluatiebeleid ICT-beleid Professionalisering Beleidsdomeinen Zorgbeleid Aanvangsbegeleiding Pedagogisch Beleid III Beleidsinstrumenten Overleg Gesprekken Klasbezoek

Relationeel Inhoudelijk Pedagogisch Beleid IV Externen Conflicthantering Schoolwerkplan Relationeel Inhoudelijk Medewerkers motiveren Identiteit Pedagogisch Beleid IV School promoten Ouderparticipatie Externen Begeleiding Inspectie

Even nadenken… “De school is zelf verantwoordelijk voor kwaliteitsonderwijs…” Dus: … we kiezen zelf waar we willen aan werken!

1. Afbakening Taak van de school Taak van de directie Pedagogische taak

Wat gebeurt er in een school? Verplichtingen Decreet Basisonderwijs Ontwikkelingsdoelen en eindtermen (ODET) Opdrachten Katholiek Basisonderwijs Leerplannen Keuzes Schooleigen pedagogisch project Schoolwerkplan Prioriteiten

Turbulente beleidsomgeving Wetenschappelijk onderzoek: welbevinden, … Internationale indicatoren: zittenblijvers, … Discussie- en beleidsnota’s: leerzorg, … Participatie- en overleg: nascholing, … Micropolitiek in de school: klasverdeling, … Inspectie en begeleiding: doorlichting, … Schoolbestuur: begroting, … Ouders: klasverdeling, … …

Taak directie - reglementair Decreet BaO leiding school opdracht personeel Algemeen reglement dagelijks bestuur bewaken inhouden delegeren, begeleiden, ondersteunen organisatie, administratie, … Arbeidsreglement agenda, jaarplan, voorbereiding nakijken Functiebeschrijving (model) taken competenties en attitudes professionele ontwikkeling

Taken Scholengemeenschap Identiteit Ouders Pedagogisch beleid Inspraak Personeelsbeleid Preventie en welzijn Schoolorganisatie Materieel beleid Administratie Financieel beleid

Competenties Inzicht groepsdynamica Visie ontwikkelen Sociaal vaardig Vernieuwingen selecteren Actief luisteren Prioriteiten Inlevingsvermogen ‘Leer’-sfeer creëren Competenties Relatiebekwaam Kindgericht denken Open voor inspraak Motivatie bevorderen Veiligheid Professionalisering Stipt omgaan met… Resultaatgericht denken

R. Vandenberghe (2003)

2. Wie bepaalt het beleid? Sturende overheid Micropolitiek Professionele leergemeenschap Beleidsvoerend vermogen

Sturende overheid Verantwoordingsperspectief Diverse kanalen: Anderen: Ontwikkelingsdoelen en eindtermen (ODET) Basiscompetenties – Leerplannen - Regelgeving Beleidsnota - Discussienota Peilingsonderzoeken Gekleurde middelen Anderen: Onderwijskoepels, schoolbesturen OESO, EU Internationaal

Micropolitiek in de school Persoonlijk interpretatiekader Belangen: Materieel Organisatorisch Sociaal-professioneel Cultureel-ideologisch Zelfbelangen

Professionele Leergemeenschap Krachtige leeromgeving Gericht op (samen) leren Visie – gezamenlijke doelen Reflectieve dialoog Feedback Respect en vertrouwen Overleg Diverse leerbronnen Transformatief leiderschap Leren van elkaar Doel-gericht werken Reflectie en zelfsturing Stimuleren - ondersteunen Welbevinden Voortbouwen op wat er is

5 disciplines en leiderschap Peter Senge Gemeenschappelijke visie samen opbouwen; lange termijn Persoonlijk meesterschap ruimte geven; autonomie vs. collegialiteit individueel leren vs. leren als groep Mentale modellen reflectie en overleg subjectieve onderwijstheorie Team-leren leren van mekaar; intervisie; feedback rijkdom van verscheidenheid Systeemdenken integrale aanpak: leraar – inhoud – organisatie – interventie alle betrokkenen

5 disciplines in de klas Omgeving creëren waar ‘passie’ voor leren ontstaat Persoonlijk meesterschap Wat willen we leren? Eigen leerproces plannen Discipline en keuzes maken Gezamenlijke visie Nadenken over verwachtingen Afspraken & evalueren Mentale modellen Waarheid is nooit absoluut Praten over opvattingen, meerdere perspectieven, … Teamleren Leren van elkaar Samen kunnen we meer – meervoudige intelligentie Systeemdenken Samenhang Oorzaak - gevolg

Beleidsvoerend vermogen Decreet Kwaliteitszorg Succesvol schoolbeleid: Doeltreffende communicatie Ondersteunende relaties Gedeeld leiderschap Gezamenlijke doelgerichtheid Responsief vermogen Innovatief vermogen Reflectief vermogen Geïntegreerd beleid

3. Schoolorganisatie Schoolcultuur Normen, structuren en procedures Schooltypes Schoolteam

Schoolcultuur Waarden & Normen Structuren Procedures Aspecten meningen / verwachtingen gemeenschappelijk Waarden & Normen interpretatieschema gedragscode Structuren groepen formeel - informeel Procedures aanpak werkwijze Aspecten symbolen, rituelen, taalgebruik

Normen… en consequenties… In Sint-Antonius is snoepen verboden. Mag juf An, tijdens de speeltijd, haar collega’s trakteren op …? Wat met de cola-automaat in de leraarskamer? Meester Luk roept: “Pieter, jij koppige steenezel!” en consequenties…

Living-apart-together Professionele instelling Schooltypes (Katrien Staessens – KUL) Living-apart-together Familieschool Professionele instelling Gezamenlijk doel Geen Gewoon zijn Veel leerlingen (of behoud) Sterke missie Directie Onzichtbaar Administrator Grootvader Architect Deskundige Team Los-zand-team Elk in zijn klas Dorpsfanfare Meedenken Prof. steun Overleg Weinig Spontaan Niet gepland Structureel ingebouwd Vernieuwing Weinig kans Wie iets nieuw wil proberen, mag Logische zaak