Centrum voor Leerlingenbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Zorgwerking in onze school
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Medisch Onderzoek door het CLB
Behandeling en begeleiding
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Voorstelling VCLB Maasland Voorstelling VCLB Maasland Inhoud Algemeen
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Gesloten Federaal Centrum TONGEREN Penitentiaire Inrichting TONGEREN.
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
WERKVELD SCHOOLPSYCHOLOGIE De ORGANISATIE VAN HET WERKVELD ONDERWIJS IN VLAANDEREN LES 2 OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector:
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Sociaal-Agogisch Werk
CBE: Centra voor Basiseducatie
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Handelingsgericht samenwerken
Zorgvisie van RP2.
VCLB- Tielt VCLB-PPT-voorstelling Verantwoordelijke:VCLB-directie.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Leerlingenbegeleiding
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
Op een veilig spoor. Pesten effectiever aanpakken.
Voortijdig schoolverlaten
C entrum voor L eerlingen B egeleiding. Ingrid CarlierPsycho-pedagogisch Werker Lieselot De TroyerMaatschappelijk Werker Ive HellemansParamedisch Werker.
Rollen van gemeenten op het gebied van gezondheid en zorg PH-Forumdebat 25 januari 2005.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Maak kennis met het CLB.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Handleiding leerkracht:
GO! Campus De Vesten Herentals
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
PGZ in het decreet.
Het centrum voor leerlingbegeleiding
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Centrum voor Leerlingenbegeleiding CLB Centrum voor Leerlingenbegeleiding Het decreet betreffende de centra voor leerlingenbegeleiding dateert van 1 december 1998. Het bepaalt dat de psycho-medisch-sociale centra (PMS-centra) en de equipes voor medisch schooltoezicht (MST-equipes) ophouden te bestaan op 1 september 2000. Er worden nieuwe diensten opgericht: de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) die vanaf deze datum tot 1 september 2003 worden geïmplementeerd en personeel en taken van de vroegere PMS-centra zullen overnemen, zij het vanuit een andere invalshoek (daar komen we later op terug). De hoofddomeinen waarop de PMS-centra actief waren, blijven ook de 4 domeinen waarop de CLB een ondersteuning zullen bieden.

Opdracht De centra dragen bij tot het welbevinden van leerlingen, nu en in de toekomst. Hierdoor wordt bij de leerlingen de basis gelegd van alle leren, zodat zij door hun schoolloopbaan heen de competenties kunnen verwerven en versterken die de grondslag vormen voor een actuele en voortdurende ontwikkeling en maatschappelijke participatie. Een van de kritieken op de PMS-werking was dat de specifieke opdracht van deze centra niet meer duidelijk was, waardoor ze met een imagoprobleem zaten. Het decreet betreffende de centra voor leerlingenbegeleiding geeft deze nieuwe centra opnieuw een zeer brede opdracht. Het was de bedoeling van het decreet van bij de aanvang geen grote beperkingen op te leggen, zodat de invulling van de nieuwe CLB-werking maximale ruimte kreeg. Hierdoor staan we op het einde van de implementatieperiode opnieuw voor een profieldiscussie. Een grondige evaluatie van de voorbije drie jaar moet een helderder profiel opleveren en de nodige decretale aanpassingen duidelijk maken.

Basisafspraken Het belang van het kind staat centraal Multidisciplinaire aanpak Gezamenlijke verantwoordelijkheid van centrum, school en ouders Onafhankelijk - beroepsgeheim Gratis … Binnen de grote vrijheid die in de implementatieperiode nog gelaten wordt, legt het decreet toch een aantal basisafspraken vast. De belangrijkste zijn:... Het clb werkt ook subsidiair (aanvullend, ondersteunend). In de praktijk betekent dit: doet niet wat anderen beter en efficiënter kunnen doen.

De domeinen 4 begeleidingsdomeinen Vraaggestuurd - verplicht aanbod Preventief waar mogelijk, remediërend waar nodig Emancipatorisch … Het CLB werkt ook vraaggestuurd. Dit betekent niet: “u vraagt, wij draaien”. Het betekent wel dat elke ernstige vraag bespreekbaar is en dat met de cliënten (leerlingen, ouders en/of school) afspraken kunnen worden gemaakt over wat wel en wat niet mogelijk is. Daarnaast hebben de CLB ook een verplicht aanbod (medische consulten, vaccinatiestatus, opvolging problematische afwezigheden,...) Het centrum werkt preventief waar mogelijk en remediërend waar nodig. Het CLB neemt niet langer de eerstelijnsrol op maar krijgt een draaispilfunctie op de tweede lijn. Daar komen we later op terug. De centra werken emancipatorisch d.w.z. dat ze de nodige ondersteuning bieden opdat de cliënt voldoende sterk wordt om zelfstandig te beslissen en eigen verantwoordelijkheden op te nemen. Dit alles doen de CLB voor de 4 grote begeleidingdomeinen, die we nu even van nabij bekijken.

CLB Psycho-sociaal functioneren Leren en studeren Preventieve gezondheidszorg Schoolloopbaan CLB Het decreet betreffende de centra voor leerlingenbegeleiding dateert van 1 december 1998. Het bepaalt dat de psycho-medisch-sociale centra (PMS-centra) en de equipes voor medisch schooltoezicht (MST-equipes) ophouden te bestaan op 1 september 2000. Er worden nieuwe diensten opgericht: de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) die vanaf deze datum tot 1 september 2003 worden geïmplementeerd en personeel en taken van de vroegere PMS-centra zullen overnemen, zij het vanuit een andere invalshoek (daar komen we later op terug). De hoofddomeinen waarop de PMS-centra actief waren, blijven ook de 4 domeinen waarop de CLB een ondersteuning zullen bieden.

Psycho-sociaal functioneren Leren en studeren Preventieve gezondheidszorg Schoolloop-baan Psycho-sociaal functioneren CLB Opvoedingsproblemen Sociale vaardigheden Mishandeling – verwaarlozing Holebi-problematiek Aanpassingsproblemen Gedragsproblemen (agressie, pesten, moeilijke klassen,...) Verslavingsproblematiek Faalangst, depressie, suïcide, rouwverwerking … De vermelde onderwerpen geven we bij wijze van voorbeeld. Het psycho-sociaal functioneren omvat het gehele terrein van de socio-emotionele ontwikkeling en de problematieken die daarmee verband houden.

Preventieve gezondheidszorg Psycho-sociaal functioneren Leren en studeren Preventieve gezondheidszorg Schoolloop-baan Preventieve gezondheidszorg CLB Medische onderzoeken Algemene consulten = opstellen van een algemeen gezondheidsbilan Gerichte consulten = tussentijdse evaluatie van specifieke gezondheidsrisico’s Bijzondere consulten = een algemeen consult voor het B.O. Het domein van de preventieve gezondheidszorg omvat naast de medische consulten ook tal van andere activiteiten waarbij de centra een uitvoerende of ondersteunende rol kunnen hebben. We noemen er enkele...

Preventieve gezondheidszorg Psycho-sociaal functioneren Leren en studeren Preventieve gezondheidszorg Schoolloop-baan Preventieve gezondheidszorg CLB Medische onderzoeken Algemene consulten * 2de kleuterklas * 5de leerjaar * 1ste en 3de secundair Gerichte consulten * 1ste kleuterklas * 1ste en 3de leerjaar Bijzondere consulten * Vóór of onmiddellijk na instap in B.O. * Om de 2 jaar Het domein van de preventieve gezondheidszorg omvat naast de medische consulten ook tal van andere activiteiten waarbij de centra een uitvoerende of ondersteunende rol kunnen hebben. We noemen er enkele...

Preventieve gezondheidszorg Psycho-sociaal functioneren Leren en studeren Preventieve gezondheidszorg Schoolloop-baan Preventieve gezondheidszorg CLB Vaccinaties Difterie – Tetanus – Polio - Pertussis * 1ste leerjaar Mazelen – Bof - Rubella * 5de leerjaar Hepatitis B + baarmoederhalskanker * 1ste secundair Difterie – Tetanus - Pertussis * 3de secundair Hersenvliesontsteking serogroep C * alle leerlingen van 3 tot 18 jaar Het domein van de preventieve gezondheidszorg omvat naast de medische consulten ook tal van andere activiteiten waarbij de centra een uitvoerende of ondersteunende rol kunnen hebben. We noemen er enkele...

Preventieve gezondheidszorg Psycho-sociaal functioneren Leren en studeren Preventieve gezondheidszorg Schoolloop-baan Preventieve gezondheidszorg CLB Profylaxe besmettelijke ziekten Visuele & auditieve problemen Psycho-somatiek Gezonde voedingsgewoonten Eetstoornissen (obesitas – anorexia) Tienerzwangerschappen Hygiëne Seksuele voorlichting & anticonceptie ... Het domein van de preventieve gezondheidszorg omvat naast de medische consulten ook tal van andere activiteiten waarbij de centra een uitvoerende of ondersteunende rol kunnen hebben. We noemen er enkele...

Leren en studeren Leerproblemen Psycho-sociaal functioneren Leren en studeren Preventieve gezondheidszorg Schoolloop-baan Leren en studeren CLB Leerproblemen Leerstoornissen (dyslexie, dyscalculie,...) Ontwikkelingsproblemen Ontwikkelingsstoornissen (autisme,...) Studiemotivatie Studievaardigheden Hoogbegaafdheid Minderbegaafden Leren en studeren is het begeleidingsdomein dat het meest aansluit bij de traditionele taken van de school. De centra hebben in de loop der jaren een deskundigheid uitgebouwd op het gebied van “leren leren”, studiemotivatie en studievaardigheden, maar ook op het terrein van de leer- en ontwikkelingsstoornissen. Traditioneel waren de PMS-centra ook bekend voor hun “begaafdheids- en intelligentie-onderzoeken”. Op deze terreinen behouden zij daarom ook een ondersteunende rol.

Schoolloopbaan Opvolging bij tuchtmaatregelen Leerplichtcontrole Psycho-sociaal functioneren Leren en studeren Preventieve gezondheidszorg Schoolloop-baan Schoolloopbaan CLB Opvolging bij tuchtmaatregelen Leerplichtcontrole Beroepsoriëntering - schoolverlaters Studiekeuzebegeleiding Binnen gewoon onderwijs Verwijzing naar BuO Begeleiding bij risico-keuzes Loopbaanbegeleiding, waarvan de schoolloopbaanbegeleiding een belangrijk onderdeel is, was ooit de aanleiding om voorlichtingsdiensten voor beroepskeuze en centra voor beroepsoriëntering op te richten. Zij waren de voorlopers van de PMS-centra en dus ook van de CLB. Dit terrein is dan ook vele jaren het deskundigheidsterrein van deze diensten geweest. De maatschappelijke evolutie bracht mee dat de schoolloopbaanbegeleiding en de studiekeuzebegeleiding uitgroeiden tot het begeleiden van jongeren bij het maken van hun levenskeuzes. Hierdoor evolueerde ook de deskundige adviesverstrekking naar een opvoedingstaak voor het onderwijs, waarbij de centra voor leerlingenbegeleiding vanuit hun historische deskundigheid uiteraard een sterke ondersteunende rol kunnen opnemen. Daarnaast kregen de centra ook een controlerende rol bij problematische afwezigheden en bij de opvolging van tuchtmaatregelen die kunnen leiden tot het verwijderen van de leerling van de school... (Een opdracht die tot verwarring leidt omdat men moeilijk advocaat en rechter tegelijk kan zijn)

Contactgegevens MAANDAG TOT EN MET VRIJDAG 8u30 – 12u00 13u00 – 16u00 dinsdag gesloten tussen 13u00 en 16U00 TELEFOON: 011/34.61.61 ADRES: Eloi Hellenboschstraat z/n, 3970 Leopoldsburg TEAM: Peggy Peeters - Paramedisch werker Jos Beirnaert - Arts Kiymet Cesur - Maatschappelijk werker Nele Pellin - Psycho – pedagogisch consulent