De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PGZ in het decreet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PGZ in het decreet."— Transcript van de presentatie:

1 PGZ in het decreet

2 Stand van zaken Op dit moment is er nog geen decreet en dus ook nog geen BVR Wat staat meer dan waarschijnlijk vast? De momenten van de systematische contactmomenten De minimale inhoud voor het medisch/paramedisch luik Het extra-aanbod dat bij de contactmomenten gevraagd wordt Kenmerken van gezins- en maatschappelijke context Inschatten van risico’s en beschermende factoren mbt gezondheid, groei, ontwikkeling en schoolloopbaan

3 Momenten van systematische contacten
1ste kleuter 2de kleuter 1ste leerjaar 3de leerjaar 5de leerjaar 1ste secund. 3de secund. Heden Gericht consult Algemeen consult Toekomst 4de leerjaar (*) 6de leerjaar (*) beperkt moment zoals gericht consult van nu

4 Wat is netoverstijgend afgesproken?
We werken voor de grote groep met leerjaren en niet met leeftijdscohortes We wijken hiervan af bij: Leerlingen die 2 of meer jaar afwijken van een normaal schooltraject Leerlingen in het buitengewoon onderwijs Anderstalige nieuwkomers Leeftijdscohortes: We werken met een overgangsjaar 3-jarigen 6-jarigen 9-jarigen 11-jarigen 14-jarigen

5 Waarom een overgangsjaar?
Als we gewoon overschakelen naar de nieuwe cadans, dan krijgen bepaalde leerlingen lange tijd geen aanbod We moeten nog heel wat uitklaren: Rolverdeling artsen – verpleegkundigen Extra-aanbod naast medisch/paramedische items Standaarden (visus, gehoor, groei) in het nieuwe BVR

6 Hoe doen we het in VCLB? Waar is er overleg geweest?
PGZ-groepen (nationaal – provinciaal) Directiecomité nationaal Directiedag VWVJ Hoe standaarden aanpassen en wanneer? Meerwaarde van cover in 1ste leerjaar? Waarom 1ste kleuter en geen 2de kleuter? Internettenoverleg Onderhandelingen met kabinetten We willen naar gelijkgerichtheid: duidelijkheid voor ouders en leerlingen - communicatie

7 Hoe doen we het in VCLB? Wie beslist?
Directiecomité nationaal Adviestekst gemaakt – wordt via directies verspreid Artsen en verpleegkundigen meer inschakelen in de vraaggestuurde werking Contactmomenten in een kwaliteitsvolle setting laten doorgaan NIET: aantal artsenuren afbouwen

8 Medische topics In het BVR komt meer dan waarschijnlijk staan dat we ‘ten minste’ de volgende items nakijken: Groei volgens de standaard groei en puberteit Zicht volgens de standaard visus (vooral voor het tijdig opsporen van luie oogjes – kleurenzicht in het eerste leerjaar – dieptezicht in het zesde leerjaar) Gehoor volgens de standaard gehoor Dit doen we bij alle leerlingen

9 Hoe doen we het in VCLB? Groei betekent voor ons:
Meten en wegen Genitaal onderzoek bij jongens Houding (rug / extreme X-benen) Dit wijkt af van het BVR Hiermee maken we de keuze dat artsen aan bepaalde contactmomenten gekoppeld worden Voor de rest houden we ons aan de items die als ‘ten minste’ in het BVR staan

10 We zoeken ook hier naar gelijkgerichtheid (schooljaar 2018-2019)
Voor groepen worden enkel items toegevoegd NA overleg met de beleidsgroep, de directie, het team omdat dit een grotere tijdsinvestering vraagt Wanneer doen we dit? Als er wetenschappelijke argumenten voor zijn (nieuwe standaarden) Als er doelgroepspecifieke zorgen, vragen, risico’s opduiken We zoeken ook hier naar gelijkgerichtheid (schooljaar )

11 We kunnen voor de individuele leerling items toevoegen ‘op indicatie’ (al dan niet binnen het contactmoment uitvoeren) Vanuit de voorgeschiedenis Vanuit de bevraging en de risico-analyse Op vraag van de ouder Op vraag van de leerling Op vraag van het team (vb vanuit een HGD-traject) We doen voor alle bijkomende items een onthaal en gaan na hoe we hier het beste aan tegemoet kunnen komen: doen we dat tijdens het contactmoment of later – is het CLB het best geplaatst – welke medewerker / welk team kan dit het beste opnemen - …

12 Hoe doen we het in VCLB? Fase 1: 2017-2018 derde trimester
Continuïteit garanderen – in een overgangsjaar enkele jaren toevoegen aan het BVR met een beperkt aanbod Inzetten op de uitwerking van het systematisch contactmoment van de eerste kleuters Fase 2: De inhoud van de verschillende contactmomenten verder uitwerken Methodieken en handvatten aanreiken voor de extra opdracht Vragenlijsten,… aanpassen Nagaan of er een ruimer aanbod moet komen voor bepaalde doelgroepen (buitengewoon onderwijs, anderstalige nieuwkomers, kansbedreigde groepen,…)

13 Artsen en verpleegkundigen
In het BVR gaat NIET staan welke discipline aanwezig is tijdens de systematische contactmomenten GO! heeft een project lopen waarbij artsen enkel in het 3de secundair alle leerlingen zien – de artsen doen wel nog een covertest (kijken of er een oogje wegdraait als het afgedekt wordt) bij alle lln van het eerste leerjaar – dit project moet nog geëvalueerd worden – GO! start volgend jaar NIET overal op deze manier

14 Artsen en verpleegkundigen
VCLB kiest er wél voor om artsen aan bepaalde contactmomenten te koppelen – ook dat gaan we evalueren Pas als de verschillende aanpakken geëvalueerd zijn, zoeken we naar een manier om netoverstijgend een gelijkgerichte aanpak aan te bieden aan de lln en de ouders Over de netten heen wil men artsen meer inzetten in de vraaggestuurde werking

15 Artsen en verpleegkundigen
In het overgangsjaar zorgen we er voor dat de tijd tussen de contactmomenten voor lln niet te lang is Daarom doen we een ruimer aanbod dan in het BVR gaat staan Artsen en verpleegkundigen zullen volgend schooljaar dus nog een groot deel van hun tijd bezig zijn met de contactmomenten De vaccinatiemomenten blijven hetzelfde

16 (overgangsjaar) Arts verpleegkundige Vaccinatie Eerste kleuter (met ouders) X Tweede kleuter (zonder ouders) – aanbod, geen verplichting (tenzij de kleuter in de eerste kleuterklas gezien werd door een arts én het zicht goed onderzocht kon worden) Eerste leerjaar (X) Vierde leerjaar (Wel een begeleidende brief) Niet uitvoeren Vijfde leerjaar Zesde leerjaar (beperkt aanbod aan alle lln – tenzij de ouders dit niet nodig achten) Eerste secundair X (meisjes) Derde secundair

17 Artsen en verpleegkundigen
Vanaf gaan artsen en verpleegkundigen meer ingeschakeld kunnen worden in de verschillende kernopdrachten Naast de contactmomenten blijven vaccinaties nog aandacht en tijd vragen van de medische disciplines We gaan verpleegkundigen meer inschakelen om zelf te vaccineren We gaan na of vaccinatieploegen op school efficiënt zijn

18 Vanaf 2019 arts verpleegkundige vaccinatie 1ste kleuter X 1ste leerjaar (x) 4de leerjaar 5de leerjaar 6de leerjaar 1ste secundair X (meisjes) 3de secundair

19 Extra-aanbod uit BVR Zoals het er nu uit ziet moet er in elk contactmoment ruim aandacht zijn voor het psycho-sociaal welbevinden en voor alle mogelijke risico’s en beschermende factoren die invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van het kind, de gezondheid van de leerling (ruime definitie van gezondheid) en op de schoolloopbaan

20 Hoe gaan we dit realiseren???
In de eerste kleuterklas zetten we maximaal in om alle ouders mee uit te nodigen In een gesprek kunnen we dan veel dingen overlopen Nog dit schooljaar bekijken we hoe we dit vorm kunnen geven Voor alle andere contactmomenten nemen we ons volgend schooljaar de tijd om deze bijkomende opdracht vorm te geven Het is NIET de bedoeling om anders disciplines systematisch aan de contactmomenten te koppelen

21 Inbreng verschillende disciplines
Heb je een vraag of een zorg rond een leerling en staat er een systematisch contactmoment gepland? Overleg in het team of er een bijkomend aandachtspunt is voor de arts of de verpleegkundige – kunnen zij iets aftoetsen bij de leerling – moeten zij alert zijn voor iets - … In een systematisch contactmoment kan de ouder of de leerling een zorg, een vraag, … naar voor brengen De arts of de verpleegkundige doet een eerste onthaal Indien nodig wordt deze vraag of zorg via de afgesproken kanalen naar een andere discipline overgedragen – dit is evenzeer een start van een vraaggestuurde werking of een traject


Download ppt "PGZ in het decreet."

Verwante presentaties


Ads door Google