Ernstige Incidenten: Opvang, analyse en evaluatie binnen GGz Nijmegen 19 juni 2009 Marguerite Elfrink Staf/Beleidsmedewerker GGz Nijmegen Ernstige Incidenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Nieuwe blik op publieksagressie
Centrale werkwinkel D:
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Veranderingen in rol Familieraden
In samenwerking met 13 maart 2014.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Automatisering & Informatisering Binnen het Regionaal Centrum Eindhoven.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
ICT in een dynamische context
Presentatie Zorgcoördinatiepunt Tijdelijk Huisverbod
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Patientveiligheid: juridische aspecten
Intensive Care in de GGZ vanuit het perspectief van GGZ Nederland
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Begeleidingsplannen GGZ
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Ontwikkeling van autonomie: van speelbal tot deelnemer
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Zorg nieuwe stijl.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
Best practice Doel: voorlichting team
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Presentatie integrale brede toegang
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
BOT Bedrijfs Opvang Team
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Werken met de Friese meldcode
Voorstellen Heidi de Kam, Verpleegkundig Specialist- ggz Ouderenpsychiatrie en somatiek, Afdeling: Eikenstaete A en Eikenstaete C Els Postma, Verpleegkundig.
Perspectief van de cliënt
Introductie Wet BOPZ Wanneer ingesteld? Doel:.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Landelijke Agenda suïcidepreventie Directie Curatieve Zorg, Mw. Mr. M.O. Samuels.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Resultaatgericht Samenwerken
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
De organisatie en implementatie van IHT
Cliëntenraad Sociaal Domein
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Herstellend handelen – hergo introductie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Ernstige Incidenten: Opvang, analyse en evaluatie binnen GGz Nijmegen 19 juni 2009 Marguerite Elfrink Staf/Beleidsmedewerker GGz Nijmegen Ernstige Incidenten

GGz Nijmegen drie locaties, 8 zorgprogramma’s, ambulant, klinisch (wonen), deeltijd jeugd, volwassenen, ouderen kortdurend geprotocolleerd, kortdurend, langdurend Onderdeel van gefuseerde GGZ- instelling Pompe Stichting = Forum GGz Nijmegen Gelderse Roos = Pro Persona Ernstige Incidenten: GGz Nijmegen

Samenhangend veiligheidsbeleid geformuleerd. Jaarlijks bijgesteld Veiligheid bestrijkt een groot aantal terreinen binnen de organisatie. Veiligheid van medewerkers en patiënten zo goed als mogelijk wordt gewaarborgd De veiligheidsprotocollen en maatregelen zijn in vijf thema’s onderverdeeld: 1.algemeen, 2.cliënten, 3.medewerkers, 4.cliënten en medewerkers, 5.alarmering en agressie. Vanuit de HKZ zijn een aantal normen geformuleerd die betrekking hebben op het thema Veiligheid. Ernstige Incidenten: Veiligheidsbeleid

Visie op veiligheidsbeleid in het kader van geestelijke gezondheidszorg Evenwicht in tolerantie en bescherming : Sociale structuur bevorderen Dát is dus de volgorde: eerst de bescherming (safety) regelen, dan volgt de tolerantie. Ernstige Incidenten: veiligheidsbeleid

Belangrijke voorwaarden ter bevordering veiligheid patiënten en medewerkers in onze werkomgeving : 1. Goede ruimtelijke voorzieningen 2. Een heldere sociale structuur met duidelijk herkenbare hiërarchische verhoudingen en een duidelijk kwaliteitsbeleid : 3. Beschikbaar maken van kennis en vaardigheid Ernstige Incidenten: Veiligheidsbeleid

Heldere protocollen en richtlijnen 1.Opvang en nazorg incidenten in de zorg (protocol) Opvang en nazorg voor zowel medewerkers als cliënten bij incidenten in de zorg. Incidenten moeten altijd gemeld, geregistreerd en geëvalueerd (t.b.v. eventuele maatregelen) worden. Registratie vindt plaats middels het programma “Melding Incidenten in de Zorg”. Helder tijdspad en acties goed geformuleerd ( wat te doen..) Ernstige Incidenten: Protocollen

2. Hoe te handelen bij suïcide en suïcidepoging met ernstig letsel (suïcideprotocol) Van iedere suïcide of suïcidepoging met ernstig letsel dient door de behandelverantwoordelijke psychiater een verslag te worden opgesteld t.b.v de inspectie (voor formulier verslag zie ED; uitgaande brieven) Ernstige Incidenten: protocollen

3. Omgang met suïcidaal gedrag (richtlijn) De zorg voor de suïcidale cliënt is teamwerk. Neem de zorg nooit alleen op de schouders. Honoreer niet de vraag van de cliënt om geheimhouding. De richtlijn bevat de volgende onderdelen: 1. Belangrijkste risicogroepen en risicofactoren 2. Signalen van suïcidaliteit 3. Inschatten van het suïciderisico 4. Kliniek: verpleegkundige interventies 5. Ambulante hulpverlening: interventies 6. Interventies arts/psychiater Ernstige Incidenten: protocollen

Aanleiding Aantal ernstige incidenten achter elkaar: verhuizing, reorganisatie Veiligheidsbeleid geformuleerd: visie op veiligheid Nieuwe directeur Zorg: cijfers moeten leven Commissie MIZ geen heldere positionering en bezettingsprobleem Meldingsbereidheid vergroten Ernstige Incidenten: aanleiding

Kansen: Fusie met Pompe Stichting: expertise is in huis en beschikbaar voor opvang en begeleiding Nieuwe directeur GGz Nijmegen door fusie met duidelijke portefeuille Veiligheid Goede ervaringen met opvang na incidenten bij teams en medewerkers Uitsluitend elektronisch meldingssysteem Ernstige Incidenten: kansen

Kader Samenhangend en organisatie breed model Operationele taken Beleids, analyse en evaluatie taken Twee functies Analyse en evaluatie Opvang Ernstige Incidenten: kader

Taken Ondersteuning procesbewaking ( uitvoering diverse protocollen rondom incidenten) Begeleiden van Incident Evaluatie Bijeenkomsten ( leren van het incident en formuleren van verbeteringen) Analyse van gegevens rondom suïcides en ernstige incidenten Beleidsadvisering aan directie Ernstige Incidenten: taken

Samenstelling commissie Evenwichtige samenstelling discipline, afdeling en werkgebied en setting, inclusief cliënt en familievertegenwoordigers Benoemt voor periode van vier jaar Directeur zorg, SPV, psychiater, psycholoog, geestelijk verzorger, cliëntvertegenwoordiger, familie vertegenwoordiger, HRM functionaris, secretaris Ernstige Incidenten: commissie

Uitgangspunten werkwijze Proces begeleiden, geen verantwoordelijkheden overnemen van managers of behandelaars Teams hebben zelf reflecterend en oplossingsgericht vermogen (intervisie, supervisie, teambegeleiding en TZAS (Teamgericht Zorgoverleg Agressie en andere Schokkende gebeurtenissen) Ernstige Incidenten: werkwijze

Werkwijze Beschikbaar binnen kantoortijden Ondersteunen afdelings en behandelteam bij analyse van het (ernstige) incident Binnen zes weken een Incident Evaluatie Bijeenkomst met tenminste twee leden van de commissie. Commissie schrijft een jaarverslag en adviseert in een rapport aan de directie Ernstige Incidenten: werkwijze

Ernstige Incidenten: stroomschema

Definitie Ernstig Incident Medewerker, afdeling, leidinggevende bepaalt wat een ernstig incident is. Ernstige Incidenten: definitie URGENTIE IMPACT LaagHoog Laag Nee? Hoog Ja

Inzet Opvangteam (personeelbegeleiders) 2008 Doel Als organisatie goed zijn voor je medewerkers Schade zovel mogelijk beperken, zowel voor individu als organisatie Taak Directe opvang (verwerking) Evaluatie met behandelteam (lering) Ernstige Incidenten: opvangteam

Inzet Opvangteam (personeelbegeleiders) sinds najaar keer benaderd Heeft geleid tot Opvangbijeenkomst (2x) Leidinggevende contact (2x) Individuele begeleiding medewerker (2x) Ernstige Incidenten: opvangteam

Categoriën Incidenten 2008 (totaal aantal gemelde incidenten 1112) Ernstige Incidenten: cijfers

Cliënten en setting versus meldingen 2008 Ernstige Incidenten: cijfers

Aantal Suïcides en Tentamen Suïcides 2008 Ernstige Incidenten: cijfers

Aantal Suïcides en Tentamen Suïcides periode 2004 – 2006 alleen klinisch Periode 2007 – 2008 klinisch en ambulant Ernstige Incidenten: cijfers

Vragen en discussie Ernstige Incidenten