Doorbraak Bemoeizorg Zorg voor Beter Harry Gras Caroline Place 2 februari 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beslissen over hulp Quirien van der Zijden
Advertisements

Analyse van incidenten
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Innoveren voor gezondheid
Ervaringen in samenwerking
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Ouders en Kinderen Centraal
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
Zorgprogramma’s in Houten
Decentralisatie AWBZ april 2013
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Best practice Doel: voorlichting team over huiselijk geweld
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Nieuwe Wmo – Platform VO
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Diseasemanagement in de praktijk
Leer- werkplaats MPG aanpak
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Drugs- en alcoholverslaving
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 08/09/ Wijzigingen in de AWBZ; gevolgen voor Utrecht Raadsinformatieavond, 8 januari 2009.
Assertive Community Treatment
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Ouderenmishandeling Mirjam van Dongen
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Begeleidingsplannen GGZ
Maatschappelijke gezondheidszorg GGD
Forensische (F)ACT Symposium Resocialisatie 18 april 2013
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
OGGZ (ongevraagde geestelijke gezondheidszorg)
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Theorie en achtergrond bemoeizorg
Kernprocessen van de Act methodiek
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Rollen van gemeenten op het gebied van gezondheid en zorg PH-Forumdebat 25 januari 2005.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Dak- en thuisloze jongeren met zwaardere problematiek tussenrapportage, 2 e meting Cas Barendregt, Jessica Baars, Marianne Snijdewind en Carola Schrijvers.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Tweede bijeenkomst minor agoog in de GGZ
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Doorbraak Bemoeizorg Zorg voor Beter Harry Gras Caroline Place 2 februari 2009

 Zorg voor Beter programma VWS  Bemoeizorg: een werkveld in ontwikkeling  Kloof tussen kennis en praktijk - Quickscan  Kansen voor verbetering Waarom een Doorbraaktraject Bemoeizorg?

Zorg voor Beter  Zorg voor beter is opgezet om een extra kwaliteitsimpuls te geven aan de thuiszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg en de langdurende GGZ (en OGGZ). zie:  GGZ onderwerpen: Herstel, Geest en Lichaam, Sociale participatie en Bemoeizorg

Bemoeizorgteams hebben te maken met:  Veranderde financiering  Veranderde wet- en regelgeving WMO/AWBZ  Meer diversiteit aan doelgroepen  Groeiend aantal teams die bemoeizorg bieden  Meer diversiteit in bemoeizorgteams en hun missie, taakopdracht Bemoeizorg: een werkveld in ontwikkeling

Het werkveld bestaat uit:  Fantastische teams  met enthousiaste, profes- sionele, doortastende hulp- verleners (en managers) die,  slimme en inventieve ideeën hebben,  een scherpe inschatting van de problemen van sociaal kwetsbare mensen  en die weten waar de oplossingen liggen……..

Quickscan 2006  Reactie van 88 teams (van de ruim 100) die bemoeizorg bieden  Verschillende type teams: (F)ACT- teams, Vangnet & Adviesteams (meldpunt), bemoeizorgteams etc.  Diverse doelgroepen  Functie: frontoffice, backoffice

Kansen voor verbetering (extern)‏  Verbetering van de randvoorwaarden:  Duidelijke financiering (WMO/AWBZ)‏  Vermindering van bureaucratie  Budget voor praktische hulp  Vereenvoudiging van de CIZ- indicatieprocedure  Vereenvoudiging van privacyregels  Opvang- en woonplekken  Afstemming tussen justitie, politie en zorgaanbieders

Kansen voor verbetering (continuïteit van zorg)‏  Verbetering van bemoeizorg in de teams  Verbetering van het eigen zorgproces  Verbetering van doorstroom van cliënten in de zorgketen en dus de uitstroom  Criteria, richtlijnen voor bemoeizorg  Inzicht in uitkomsten, effecten van bemoeizorg  Kennis en ondersteuning bij de uitvoering

Doorbraak methode  Een gestructureerde verbetermethode voor de gezondheidszorg  Een groot aantal teams werkt gedurende een jaar aan eigen lokale verbeterdoelen aan de hand van gezamenlijke doelen (gezamenlijke ambities)‏  Deze doelen worden SMART geformuleerd  Gericht op gezondheidswinst voor cliënten  Monitoring van resultaten/verbeteringen via metingen  Cyclisch verbeteren met Plan, Do, Study, Act  Begeleiding door een expertteam (inhoud en proces)‏  Deelnemende teams vormen een leernetwerk Doorbraak methode:

Doorbraak Bemoeizorg 1.Continuïteit van zorg Doorstroom cliënten bemoeizorg Screening/inschatting problemen Bemoeizorgplannen Bemoeizorgproces Breuken in de zorg/samenwerking (F)ACT onderdelen Integrated Dual Diagnosis Treatment Indicatiestelling Samenwerkingsverbanden 1.Methodisch en professioneel handelen Assertieve outreach/ casefinding Presentiebenadering Cognitieve-gedragsbenadering Presentiebenadering Familiebijeenkomsten Gezinsinterventies Risicotaxatie Motiverende gesprekstechnieken Oplossingsgerichte aanpak Teams vertalen thema’s in lokale doelen afhankelijk van lokale situatie Gezamenlijke ambities: Verbeteren sociaal functioneren Verminderen van problemen op levensgebieden Door te werken aan verbeterthema’s:

Deelnemende teams:  Ronde 1: 13 teams  Ronde 2: 11 teams  Samenwerkingsteams, verslavingszorg, RIBW, GGD GGZ, en enkele welzijnsorganisatie  Jeugd en volwassenen

Verbeterdoelen van de teams ronde 1:  Cliënten moeten binnen XX tijd een actueel behandelplan/begeleidingsplan hebben  Elke cliënt heeft een logboek/dagboek met daarin een doel: PDSA  Cliënten worden gesignaleerd, op een behandellijst geplaatst en toegeleid naar een voorziening/zorg (binnen XX tijd)‏  Begeleidingstijd verminderen  Anamnese/psychiater gezien binnen XX tijd  Heraanmeldingen verminderen  Familiebijeenkomsten XX tijd na binnenkomst  Signaleringsfase versnellen  Proces verlengen in de keten (samenwerking)‏

Plannen (PLAN’s) zijn dus gericht op:  Continuïteit van de zorg  Verbetering van het zorgproces  Bemoeizorgplan, begeleidings- of behandelplan  Doorlooptijd verbeteren, versnellen  Modelgetrouw werken (F)ACT

En gericht op:  Methodisch handelen/interventies  Familie-avonden  Zorgdagboeken  Assertive outreach  Motiverende ge- spreksvoering

Verbeteracties zijn (DO’s):  Systematisch opstellen van een zorg-, behandel-, bemoeizorgplan met cliënten  Motiverende gesprekken houden met cliënten  Inventarisatie van instellingen en het maken van een (digitale) sociale kaart  Bezoeken van netwerkpartners of bijeenkomsten om de samenwerking te verduidelijken en te verdiepen  Training en coaching van het team  Beschrijven van (onderdelen) van het zorgproces of de methodiek en stapsgewijze besluitvorming daarover  Overleg met management

Voorbeeld: Plan  Cliënten hebben op 22 september een actueel trajectplan; dat wil zeggen dat het plan 3 maanden of korter geleden is bijgewerkt. Do  Een trajectplan maken of actualiseren van elke cliënt.  Elke cliënt op het digibord zetten met data voor herziening van het trajectplan. Check  Op 22 mei vindt een check plaats of 60% van de cliënten een actueel trajectplan heeft. Act  Invoering van trajectplannen voor alle nieuwe aangemelde cliënten.

Wat levert een ZorgvoorBeter project op voor deelnemende teams? Kwalitatieve resultaten  Uitwisseling van kennis en ervaring tussen teams uit het gehele land  Enthousiasme voor zelf gekozen verbeteringen voor de praktijk  Direct cliëntgebonden resultaten die inzichtelijk zijn voor het team en leidinggevenden  Input van kennis door en ondersteuning van experts

Alle neuzen dezelfde kant op

JIJ zou voortaan aanwezig zijn bij het regio- overleg. Niet waar, HIJ! Gestructureerde manier van verbeteren

Wat levert een ZorgvoorBeter project op voor deelnemende teams? Kwalitatieve resultaten  Kennis over het implementeren van innovaties en verbeteringen ook voor de toekomst  Stimulans voor meten en registeren  Reflecteren

Wat levert het cliënten op? Kwantitatieve Resultaten Doelen: 1. Verminderen van problemen op levensgebieden POL en CGI 2. Verbeteren sociaal functioneren HoNOS

Algemene kenmerken  Resultaten over 13 teams  Meting bij: 443 cliënten  Meetperiode 2 januari - 22 september 2008  Totaal zijn 64 cliënten uitgestroomd. Redenen: - 29 x doorgestroomd - 4 x afgehaakt - 6 x verhuisd - 5 x tijdelijk uit beeld (opname) - 16 x anders

Sekse cliënten  298 mannen  166 vrouwen

Periode in zorg

Problemen op Levensgebieden - POL Aantal cliënten Nul meting Tweede meting Derde meting Vierde meting POL  Vier deelgebieden  Uitval

POL resultaten ernst individueel A. Op individueel niveauNulmeting (n = 443)Eindmeting (n = 361)% cliënten verbetering  Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 1.Contactleggen en houden1, , % 2.Lichamelijke gezondheid1, , % 3.Voedingstoestand1, , % 4. Persoonlijke hygiëne1, , % 5. Financiële situatie2, , % 6. Woonsituatie2, , % 7. Strafrechtelijke situatie0, , % 8. Civielrechtelijke situatie0, , % 9. Angst- of somberheidklachten1, , % 10. Verwardheid0, , % 11. Verstandelijke beperking0, , % 12. Dementerend0, % 13. Analfabetisme0, , % 14. Hyperactief/ agressief gedrag , % 15. Zelfdestructief gedrag0, % 16.Dag- en nachtritme1, % 17.Zinvolle dagactiviteiten2, , % 18.ADL/HDL-niveau1, , %

POL resultaten directe omgeving B. In relatie tot directe omgeving Nulmeting (n = 443)Eindmeting (n = 361)% cliënten verbete- ring  Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 1.Isolement, eenzaamheid 2, % 2.Zorg voor kind(eren) 0, , % 3.Relatie met partner,fami- lie etc. 2, % 4.Sociaal steunnetwerk 2, , %

Pol resultaten maatschappij C. In relatie tot maatschappij Nulmeting (n = 443)Eindmeting (n = 361)% cliënten verbete- ring  Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 1.Slachtoffer (huiselijk) geweld 0, , % 2.Dader (huiselijk) geweld 0, , % 3.Woningvervuiling verwaarlozing 1, % 4.Overlastgevend1, % 5.(Dreigende) huisuitzetting 0, , % 6. Dak-of thuisloos0, , %

POL resultaten psych. problemen D. Psychiatrische problemen Nulmeting (n = 443)Eindmeting (n = 361)% cliënten verbete -ring  Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 1.Psychotische stoornis % 2.Stemmings- stoornis 1, , % 3.Angststoornis , % 4.Persoonlijk- heidsstoornis 1, , % 5.Verslaving aan alcohol 1, , % 6.Verslaving aan drugs 1, , % 7.Verslaving aan medicijnen 0, , %

CGI ernst-schaal Aantal cliënten Nul meting Vervolg meting CGI  Doel: Een vermindering van de ernst op de CGI

Resultaten HoNOS sociaal functioneren Score HoNOS Nul me- ting 2e me- ting 3e me- ting 4e me- ting 5e me- ting 6 e me- ting 7e me- ting 8e me- ting Aantal cliënten Gemiddel- de 9,48,8 8,48,18,08,47,3

Gemiddelde op de HoNOS  Doel: Een gemiddelde verbetering van minimaal 2 punten  Resultaat: 220 cliënten zijn verbeterd van ∑ 9,1 naar ∑ 8,1 Veranderingen in het sociaal functioneren (n = 220)‏

Samenvatting resultaten  De trends zijn:  Afname van de problemen op levensgebieden (POL): aantal en ernst  Vermindering van de (ingeschatte) ernst van de problematiek (CGI – ernst)‏  Verbetering sociaal functioneren (HoNOS)‏

B.A.S. fidelity

 Een doorbraaktraject helpt de teams om in een stevig tempo en op een gestructureerde wijze verbeteringen en innovaties te realiseren.  Zij hebben de verbeteringen en resultaten inzichtelijk kunnen maken voor derden!  Bemoeizorg is een kwetsbaar werkveld, een niet beschermde vorm van hulpverlening waar iedereen wat toevoegt of afdoet, al naar gelang het uitkomt  Het Zorg voor Beter project helpt teams hun missie en visie te (her)formuleren  Minder onduidelijkheid > teams hebben hun positie en taken meer op een rijtje Conclusies

 Ga door met de verbeteringen en innovaties in bemoeizorg!  Zorg voor metingen en zichtbare resultaten!  Creëer goede randvoorwaarden!  Wissel kennis en ervaring uit met elkaar  Ga door met het verbeteren volgens het Nolan model PDSA  Laat hulpverleners een opleiding volgen, in company of de opleiding bemoeizorg (Rinogroep Utrecht-8 e jaar)‏  Kijken op voor meer verbetermogelijkhedenwww.trimbos.nl/verbeterdezorg  Benut B.A.S. voor fidelitymetingen!  Let op de flyer : ‘Een verhaal apart’ een boek over dilemma’s in de bemoeizorg Aanbevelingen