1 Zelf-evaluatie als middel voor institutionele ontwikkeling (MacBeath 1999)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Onze kernwaarden.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Respect op school Geen VOET om op te staan.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Handelingsgericht werken
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
straffen en belonen vanuit de montessori visie
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Communicatie met ouders
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Wat is coöperatief leren?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Medezeggenschap bij De Eshoek
Waarom leerlingenparticipatie?
Betrokken ouder, tevreden ouder
Kwaliteits- onderzoek
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Boeien en binden van goede medewerkers
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

1 Zelf-evaluatie als middel voor institutionele ontwikkeling (MacBeath 1999)

2 Hou rekening met de behoeften ontleend uit De vragen vanuit de leefomgeving De (nieuwe) regelgevingen De inspectierapporten De missie van de school (opvoedingsproject) De evaluatie van de belanghebbenden

3 Evaluatie van de belanghebbenden (1) Evaluatie is een gemotiveerd gedrag: het wordt steeds beïnvloed door vooringenomenheid Criteria voor een goede school verschillen naargelang de standpunten Een essentieel element in kwaliteit is de feedback over het leren van het kind

4 Evaluatie van de belanghebbenden (2) Al te vaak weten organisaties minder dan hun leden Dagelijkse praktijk steunt dikwijls op vanzelfsprekende, onbeproefde theoriën Bovengenoemde punten duidelijk stellen –geeft de mogelijkheid ermee rekening te houden in het onderzoek –is een primaire doelstelling van zelf-evaluatie

5 Belanghebbenden Directie Leerkrachten Support personeel Bestuursleden Kinderen Ouders Lokale gemeenschap

6 Directie De kinderen hebben een veilig gevoel Alle leden uit de schoolgemeenschap werken met duidelijke objectieven De kwaliteit van informatie naar ouders en derden is hoogstaand De regels worden gelijkmatig en rechtvaardig toegepast Helpt alle kinderen zich voluit te ontplooien

7 Leerkrachten Een goede communicatie tussen alle LK Goed personeel als ondersteuning Een goede werkomgeving (gebouwen, onderhoud, uitzicht) Kinderen zijn gelukkig en wel gemotiveerd Helpen alle kinderen zich voluit te ontplooien

8 Support personeel Beschikt over moderne middelen De klassen zijn proper, warm en confortabel Het personeel wordt wordt erkend in zijn doen en kunnen De werkomgeving is vriendelijk en uitnodigend Ontwikkeling geldt voor alle personeelsleden

9 Bestuursleden Een uitstekende reputatie binnen de lokale gemeenschap Sterk leiderschap van senior management Een gelukkige en uitnodigende werkomgeving De kinderen worden geholpen hun eigen kunnen te bereiken Een veilige plek voor kinderen en leerkrachten

10 Kinderen De kinderen zijn vriendelijk met elkaar Iedereen wordt eerlijk behandeld Leerkrachten die gezag hebben maar niet te streng Leerkrachten die je helpen waar je niet goed in bent

11 Ouders Er heerst een uitnodigende en vriendelijke sfeer Zorgdragend personeel dat goed communiceert met de kinderen Goede discipline Er wordt extra tijd gewijd aan kinderen die minder vlug leren Een goede band tussen LK en ouders

12 10 criteria van een goede school schoolsfeer Samenwerkingen Organisatie en communicatie Tijd en middelen Erkenning van prestatie Rechtvaardigheid Huis-school banden Onderwijsbegelei- ding Klassfeer Leerbegeleiding

13 5 hoofdkenmerken van een goede schoolsfeer 1.De school is een veilig en gelukkig huis 2.Er zijn plekken waar de kinderen gaan en constructieve dingen doen buiten de klastijd 3.Kinderen en personeel werken op een ontspannen en ordelijke wijze 4.Kinderen, personeel en ouders krijgen waardering voor hun bijdrage tot de school 5.De school heet bezoekers en nieuwkomers welkom

14 5 hoofdkenmerken van positieve samenwerkingen 1.Een gevoel samenwerking wordt door het hele personeel gedeeld 2.Oudere kinderen helpen de jongere 3.Pesten wordt niet aanvaard 4.Ouders en bestuursleden voelen zich welkom en gewaardeerd in de school 5.Mensen gedragen zich met respect voor elkaar

15 5 hoofdkenmerken van efficiënte organisatie en communicatie 1.De besluitvorming op school is een open, participatief proces 2.Een luisterend oor voor ieders mening op school 3.Kinderen hebben een forum om hun zorgen en problemen te bespreken 4.Ouders en bestuursleden worden goed geïnformeerd over het beleid en de schoolpraktijken 5.De leefgemeenschap heeft een sterk en positief beeld van de school

16 5 hoofdkenmerken van besteding van tijd en middelen 1.De klasverdeling draagt bij tot effectief leergedrag van alle kinderen 2.De verdeling van middelen is het resultaat van een aanvaard en besproken aanpak 3.De tijd nodig voor LK voor planning, beoordeling en professionele ontwikkeling wordt goed gebruikt 4.Middelen staan zowel binnen als buiten de schooluren ter beschikking van leerlingen 5.De school is een publieke dienstverlening

17 5 hoofdkenmerken van erkenning van prestatie 1.De sfeer op school is prestatiegericht 2.Alle kinderen hebben evenveel kans op erkenning van prestaties 3.Belonen is belangrijker dan straffen is de toonaangevende benadering van de hele school 4.Er is een consensus binnen de school over het begrip ‘succes’ 5.Prestaties van het personeel worden erkend en beloond

18 5 hoofdkenmerken van rechtvaardigheid 1.De leerlingen hebben vertrouwen in het gelijke kansen beleid van de school 2.Culturele, morele, intellectuele en sociale verscheidenheid worden aanzien als een verrijking van het schoolleven en van het leren 3.Elk personeelslid is overtuigd een bijdrage te kunnen leveren aan een gelijke kansen cultuur 4.De planning en organisatie van het leerplan houdt rekening met de noden van alle kinderen 5.Alle kinderen krijgen de gelegenheid verantwoordelijkheid te nemen in de klas, de school en niet gewone activiteiten

19 5 hoofdkenmerken van huis-school banden 1.Ouders spelen een actieve rol in het leren van hun kinderen 2.Ouders hebben vertrouwen dat problemen zullen worden medegedeeld en opgevolgd 3.De school houdt rekening met de sociale, culturele en taalkundige achtergrond van de leerlingen 4.Ouder-LK vergaderingen zijn nuttig en productief 5.De evolutie van het kind wordt regelmatig opgevolgd en medegedeeld aan de ouders

20 5 hoofdkenmerken van onderwijsbegeleiding 1.Onderwijs- en leerbegeleiding staan centraal in het schoolbeleid en de ontwikkelingsplanning 2.LK krijgen een daadwerkelijke ondersteuning van de directie 3.De grootte van de klassen waarborgt dat alle LK goed kunnen lesgeven 4.LK delen de successen en problemen onder elkaar 5.Ouders worden gezien als partners in het leerproces van de kinderen

21 5 hoofdkenmerken van een positieve klassfeer 1.Het klaslokaal is een aangename plaats voor leerlingen en LK 2.Er is orde, vastberadenheid en een ontspannen sfeer in de klaslokalen 3.Leerlingen durven de LK om hulp vragen 4.Leerlingen werken samen en individueel zoals het hoort 5.Geen kind wordt de kans tot succes ontnomen

22 5 hoofdkenmerken van leerbegeleiding 1.Kinderen zien zichzelf als onafhankelijke leerlingen 2.LK geloven dat alle kinderen kunnen leren en vorderingen boeken 3.Het belangrijkste doel van de school is leren 4.Leren binnen en buiten de school vormt een coherent geheel 5.Leerlingen worden betrokken in hun leerevolutie, prestatiebepalingen en doelstellingen