Het jaar van de kleuter “Goed begonnen is half gewonnen” www.jaarvandekleuter.be Contactvergadering ankerfiguren kansenbevordering 31 januari 08 PVOC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Nascholing VCLB Koepel oktober 2009 Kleuterparticipatie als kansenbevordering Een overzicht van de maatregelen Luc Driesmans.
Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Kleuterschool De Zevensprong
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Informatieavond 22 april 2013
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Alle schooldagen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
MBO passend onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Vergoedingsregeling dyslexie
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
De Vakantiespeeltas Een preventieproject in het kader van het Postfonds voor Alfabetisering, Koning Boudewijnstichting.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
LESTIJDENPAKKET Een verhaal apart!. LESTIJDENPAKKET ‘14–‘15 Op basis van dienstbrief AgODi dd ’14 Effectief ingericht vanaf
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Een prachtige kans voor uw kinderen
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Schoolopbouwwerk Menen
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Het zorgcontinuüm.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Kansarmoede in de kleuterschool
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Kansarmoedeproblematiek Westkust
Transcript van de presentatie:

Het jaar van de kleuter “Goed begonnen is half gewonnen” Contactvergadering ankerfiguren kansenbevordering 31 januari 08 PVOC

Startdag zorg+ (Leuven 11/12/2007) organisator AgODi Minister Frank Vandenbroucke aan het woord :  Pleidooi voor het belang van het kleuteronderwijs  onze 15-jarigen profileren zich heel goed (in vergelijking met andere landen) Reden : aanvang van het onderwijs - Extra middelen voor kleuterparticipatie (zorg+)

 Visie van de minister op kleuteronderwijs - Binnen het kleuteronderwijs, afstappen van het zich focussen op de 3° kleuterklas, maar op de startjaren van het kleuteronderwijs. - PRIORITEIT voor Taal - De start van de kleuter op school – 1°kleuter – geen bewaarschool, – opteren om langs het pedagogisch didactisch handelen kinderen meer ontwikkelingskansen te geven

Voor het opnemen van initiatieven en samenwerkingsverbanden LOP K&G SCHOOL( zorg+ begeleiding) STAD/GEMEENTE en CLB  Welke kleuters blijven thuis, alhoewel ze beter naar school kunnen komen  Hoe informeren over instapmomenten ?  Hoe kunnen we ouders beter betrekken bij het schoolgebeuren  Registreren van aanwezigheden  Hoe het onregelmatig schoollopen of te laat op school aankomen verbeteren  Taalstimulering via de school naar huis

Materialen  Afwezigheden in het kleuteronderwijs: registratieformulier  Nieuwsflash –  XTR Strong : maandelijkse e-brief : instapbrief voor anderstalige ouders, kijklijst voor het oudercontact, prentenboek voor instappende kleuters dagboek van een kansarme papa…

 Boekjes: verhalen  Wannes gaat naar school - nuttig boekje voor betrokkenheid van ouders bij het school-gebeuren te verhogen. (boekje + CD en handleiding ) Schoolopbouwwerk Heusden-Zolder  Als ik niet op school ben (Patrick Vanspauwen) ( Handleiding en werkvormen te verkrijgen )  Verteltassen: Boekje dat uitgewerkt wordt in samenwerking met de ouders. ( verteltassen worden uitgeleend uit de klas naar huis,waardoor taal nog eens ondersteund wordt en de betrokkenheid verhoogd wordt)

AFWEZIG ZIJN OF NIET SCHOOLLOPEN  School stelt niet enkel kwantitatieve vraag : hoeveel niet op school, ook kwalitatieve vraag : reden van afwezig zijn ?  Het missen van informatie over : wat gebeurt er in de kleuterklas...onwetendheid (bvb. Ouders allochtone kinderen)  Informatie aan de ouders i.v.m. al dan niet zindelijk zijn, dragen van pamper toegestaan ?  Het moeilijk loslaten van kind door alleenstaande moeder, (niet-werkende)

VERVOLG OP STARTDAG ZORG+ Provinciaal info-dagen zullen georganiseerd worden waarbij praktijkvoorbeelden vanuit de provincie zullen voorgesteld worden. (Wie zich geroepen voelt om voorbeelden van werkvormen naar voor te brengen kan zich hiervoor opgeven) Datum : Blankenberge : dindsdag 8 april (Wachtebeke 17 april, Antwepren 7 april, Leuven 14 april, Hasselt 16 april.)

Impulsplan  Efficiënte gegevensverzameling  Sterke ondersteuning van de kleuterschool : ZOmerklassen, Zorg+, GOK+, 2e lijnsondersteuning  Wegwerken van financiële drempels  Opdracht voor de CLB’s  Opdracht voor de LOP’s  Sensibilisering (bvb. filmpjes) Layout Edwin Kindermans Kleuterparticipatie

Enkele cijfers  2,5 % van de kleuters niet ingeschreven (5000 op kleuters)  Van de 2,5 en 3 jarigen participeren gemiddeld 16,4% niet aan kleuteronderwijs  Van de 4 jarigen is dit gemiddeld slechts 1%  Sociale achtergrond (lage beroepsstatus)  Alleenstaande moeders  jongens

Betere ondersteuning van de school  Verbetering systeem zomerklassen  Uren zorg op niveau SG (Zorg+)  GOK+ voor scholen met veel GOK-lln  2 de lijnsondersteuning voor kleuteronderwijzers 20 miljoen euro voor alle maatregelen Layout Edwin Kindermans Kleuterparticipatie

Zorg+  Extra puntenenveloppe zorg voor SG op basis van aantal kleuters per SG  Actief beleid uitwerken: • Contacten met gezinnen en externe organisaties • Alertheid voor niet-ingeschreven kleuters(Kind en Gezin) • Alertheid voor (veelvuldige) afwezigheid van kleuters • … Layout Edwin Kindermans Kleuterparticipatie

GOK+  Aanvullende LT-en voor scholen met 40% of meer GOK-lln op 01/02/2005  Aanwending van de LT-en enkel in K.O.  3768 LT-en of 157 ambten in 299 scholen  Maximale ondersteuning en begeleiding van onderwijskansarme kleuters:  Hogere eisen voor de school  Grotere draagkracht nodig Layout Edwin Kindermans Kleuterparticipatie

2 de –lijns ondersteuning  In LOP-gebieden met 25% of meer GOK- lln: Menen en Middelkerke-Oostende (evt. De Panne, Nieuwpoort, Koksijde)  Vercruysse Marie-Anne en Karl Vanhuyse (VSKO) Layout Edwin Kindermans Kleuterparticipatie

Inhoud 2e lijnsondersteuning  Taalvaardigheid (anderstaligheid)  Ouderparticipatie en diversiteit  Kansarmoede en taal  Gericht op pedagogisch didactisch handelen (concrete klaspraktijk)

Rol van het CLB CLB’s hebben sowieso belangrijke opdracht in het kleuteronderwijs  Werken aan sensibilisatie ivm het belang van kleuteronderwijs  School ondersteunen bij preventieve maatregelen  Opvolging en begeleiding onregelmatige aanwezigheden :

 Afwezigheidsregistratie en signaaldetectie  Opvolging en begeleiding van kleuters die onregelmatig naar school komen  Aanklampend en motiverend werken  Evt. verwijzen naar externe organisaties (draaischijffunctie)

Concreet  CLB-aanbod in bijzondere bepalingen onder verzekerd aanbod schoolondersteuning  Contacten met zorg+ coördinatoren (evt via één contactpersoon in CLB)  Nadruk op preventieve aanpak : positieve van kleuterschool +ouderbetrokkenheid  Registratie  MDO - voldoende aandacht voor o.m.taalontwikkeling Ondersteuning van collega’s: met info over taal, taalontwikkeling

Materiaal departement  Kijk-en infoboekje voor ouders : ‘startersboek naar de kleuterklas’.  Informatiemap ivm kleuterparticipatie (leerkrachten)  Video/dvd over één dag kleuterschool (gebruik in kleuterschool)  Brochure/folder voor CLB (eind februari) over de rol van CLB in kleuterparticipatie

Tot slot  2,5 jarigen kunnen ook nog terecht in kinderopvang  Accent op kansarme gezinnen  Accent op motiveren en activeren

Zomerklassen  Voorbeeld  School telt 120 kleuters op 1/2/2007  Op 3/9/2007: 115 kleuters: geen herberekening mogelijk  Op 5/11/2007: 127 kleuters. Herberekening mogelijk Aantal kleuters meer dan op de teldag: 7  7 x 0,8 = 5,6  Afgerond: 5 Lestijden

Zomerklassen  Hoe herberekenen? B)Tweede en volgende herberekening in de loop van een schooljaar  Aantal kleuters meer dan kleuters op de teldag voor berekening LT volgens de schalen  Vermenigvuldigen met 0,8  Getal afronden naar beneden  Van dit getal reeds eerder opgestarte lestijden zomerklas aftrekken  De rest is het bijkomend aantal LT zomerklas

Zomerklassen  Voorbeeld (vervolg)  School telt 120 kleuters op 1/2/2007  Op 5/11/2007: 127 kleuters, 5 LT zomerklas (zie vb. 1)  Op 7/1/2008: 140 kleuters  20 x 0,8 = 16  Er waren er reeds 5 ingericht op 5/11 Bijkomend aantal LT 16 – 5 = 11 LT vanaf 3/1/2008