Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar
Opleiden in school Voor de leraren •Wat zijn de leuke dingen van je vak? •Waar zou je wel vanaf willen? •Heb je nieuwe uitdagingen? Voor de directeur • Hoe staat het met uw coachingsactiviteiten?
Gouda De spiegel voorgehouden •Je hebt veel ervaring •werken met kinderen inspireert je – hoewel: er is ook veel routinewerk •Je hebt regelmatig in andere groepen gewerkt •je denkt dat je goede leraarvaardigheden bezit Maar: •Hoe voorkom je sleur? •Wat zou je meer kunnen? (maar je wilt geen managementtaken) DEZE OPLEIDING KOMT DAN JUIST OP TIJD
Gouda Opleiden in school Programma voorlichting •Opening •Info: wat houdt opleiden in school in •De planning •De cursusleiding en wat zij doen •Randvoorwaarden voor de school •De te bereiken doelen •De perspectieven na certificering •Info vanuit de praktijk •Vragenronde •Afsluiting
Gouda De cursusleiding Tweedeling coachingstraject •Peter Ruit: (De Driestar) •Lizette Golverdingen: (De Driestar) leraarcompetenties •Christiene Maaijen: ( Talent) Arie Kooijman: projectleiding ( Talent) •Rein v.d. Garde: (KOC)
Gouda wat houdt de opleiding in? Globaal Contract met de opleiding •1 jarige opleiding tot coach + •1 jarige opleiding om met een aantal did. competenties te werken •Uitvoeren van coachingsvaardigheden binnen je eigen school •Het model-leren: meester - gezel
Gouda totaallijn van de opleiding coaches •worden coach op basis of ervaren niveau •ontwikkelen eigen did. competenties •leren door zelfreflectie - POP •Werken met een maatje •worden model voor (a.s.) collega •ondergaan assessments •behale certificaten
Gouda Onderdeel 1: de werkwijze bij coaching leraren •worden eerst opgeleid tot coach •Ontwikkelen zelf competenties van coach •Houden een portfolio bij •Ontvangen feedback - gesprekken
Gouda Onderdeel 2: De werkwijze bij competentieontwikkeling leraren •ontwikkelen zich op een aantal ped. en did. (deel)competenties •directe instructie, •leiding geven, •interactie •krijgen bezoek in de eigen groep: feedback op deelcompetenties
Gouda Onderdeel 2: De werkwijze bij competentieontwikkeling ‘Studenten/leraren’ •volgen het voorbeeld van de opleider: meester - gezelmodel •trainen de eigen competenties: training on the job •krijgen directe feedback •werken met kijkwijzers
Gouda planning 2003 – 2004: 1.opleiding tot coach, je krijgt opdrachten om in de eigen school toe te passen (25/6) 30/9, 2/12, 3/2, 22/3) en 1/6 2.Je krijgt kijkwijzers voor did. competenties 3.Je gaat zelfstandig aan de slag met deze competenties 4.Je ontvangt bezoek en krijgt feedback van het projectteam (in de periode febr. – juni)
Gouda planning 2004 – 2005: 1.Er wordt gericht aan het verwerven van de did. Competenties als model 2.Je gaat gericht met het meester-gezel model aan de slag in de eigen groep 3.Er worden gesprekken gevoerd t.a.v. je coachingsvaardigheden, evt. met video-opnamen 4.Inleveren van portfolio 5.Afname van assessments en certificering
Gouda Te bereiken doelen •Opleiding tot coach en model •Impuls van kwaliteitszorg binnen de eigen school: echte ondersteuning van collega’s •IPB krijgt gestalte •Mogelijkheid tot verdere groei: brede inzet van de coach mogelijk in relatie tot nieuwe pabo-opleiding
Gouda Wat vraagt het van de op te leiden coach •motivatie om doelen te bereiken •gerichte training met zelfevaluatie •openstaan voor feedback, •wanneer nodig: hulp vragen van projectteam/ mede-studenten •Investering van 80 uur per jaar
Gouda Wat betekent voor de school •Ruimte / tijd vrijmaken voor de coach (cursus, POP, begeleiding) •Duidelijke visie op professionalisering •Selecteren van mogelijk te coachen leraren •Op termijn een andere aanpak van stagebegeleiding •Overleg in federatief verband
Gouda Wat zijn de mooie kanten van de opleiding •Nieuwe persoonlijke uitdaging : loopbaan- perspectief •bijdrage leveren aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs binnen jullie school •Bijdrage leveren aan imagoverbetering leraarberoep •Voldoening voor jezelf als het lukt •Groot vertrouwen bij het projectteam: professionals, jullie kunnen het!
Gouda Wat zijn de vereiste algemene competenties? •visie •resultaatgerichtheid: wil om te slagen •enthousiasme en positieve instelling: tegenslag wordt uitdaging •Kunnen luisteren •conciëntieus: gericht werken aan opdrachten voor coaching en werken met kijkwijzers •stressbestendig
Gouda Waar moet je nog aan denken? •regelmatig overleg met je directie •zorgen (samen met dir.) voor te coachen collega’s /studenten •positieve uitstraling tonen naar collega’s •open zijn naar projectleiding:niet onnodig met vragen rondlopen • regelmatig jezelf de spiegel voorhouden: wil ik dit? Lukt het me? •aangeven als verwachtingen niet uitkomen
Gouda Wat mag je van projectteam verwachten? •gemotiveerde gekwalificeerde begeleiders •goede ondersteuning •persoonlijke begeleiding •eerlijke beoordeling en adviezen
Gouda opleiding afgerond, wat kun je dan? Coach binnen je eigen school voor: •Startende collega’s •Minder functionerende collega’s •Studenten van de pabo (allerlei vormen) Coach binnen andere verbanden: •Binnen zusterscholen •Binnen de federatie •Voor de hogeschool: veldopleider / stagebegeleider
Gouda De nieuwe opleiding van de pabo •Meer differentiatie vanaf 2005 •Did. en ped. ateliers in 1e en 2e jaar •Werkplekleren vanaf het 3e pabo-jaar •Samengaan van opleiding en begeleiding •Stagebegeleiding in nieuwe vorm •Veldbegeleiders – leden van het begeleidingsteam
Gouda Het vervolg na 2005 •toewijzing van ‘studenten’ •verdere versterking van eigen competenties voor vakmatige beheersing en coaching •overleg met De Driestar over mogelijkheden tot veldopleider •mogelijke inzet in bestuursverband – federatie •Mogelijk functie-/competentiebeloning in kader van IPB
Gouda Landelijk project Opleiden in school •netwerken •coördinatoren •
Gouda vragenronde
Gouda Mijn eigen ambities..... Geef eens aan wat deze presentatie bij je oproept