Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Onze kernwaarden.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Verantwoordelijke Leni.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
John Vaupell Justin van der Steen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Opleidingsinfrastructuur
Hogescholen in Dialoog
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Competentieontwikkeling voor OR-leden
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Voortgangsgesprek fase 1
Stagecoördinatie op De Rank
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Workshop “Beoordelen”
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Return to Sender.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Studieloopbaanbegeleiding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Honours programma: voor wie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar

Opleiden in school Voor de leraren •Wat zijn de leuke dingen van je vak? •Waar zou je wel vanaf willen? •Heb je nieuwe uitdagingen? Voor de directeur • Hoe staat het met uw coachingsactiviteiten?

Gouda De spiegel voorgehouden •Je hebt veel ervaring •werken met kinderen inspireert je – hoewel: er is ook veel routinewerk •Je hebt regelmatig in andere groepen gewerkt •je denkt dat je goede leraarvaardigheden bezit Maar: •Hoe voorkom je sleur? •Wat zou je meer kunnen? (maar je wilt geen managementtaken) DEZE OPLEIDING KOMT DAN JUIST OP TIJD

Gouda Opleiden in school Programma voorlichting •Opening •Info: wat houdt opleiden in school in •De planning •De cursusleiding en wat zij doen •Randvoorwaarden voor de school •De te bereiken doelen •De perspectieven na certificering •Info vanuit de praktijk •Vragenronde •Afsluiting

Gouda De cursusleiding Tweedeling coachingstraject •Peter Ruit: (De Driestar) •Lizette Golverdingen: (De Driestar) leraarcompetenties •Christiene Maaijen: ( Talent) Arie Kooijman: projectleiding ( Talent) •Rein v.d. Garde: (KOC)

Gouda wat houdt de opleiding in? Globaal Contract met de opleiding •1 jarige opleiding tot coach + •1 jarige opleiding om met een aantal did. competenties te werken •Uitvoeren van coachingsvaardigheden binnen je eigen school •Het model-leren: meester - gezel

Gouda totaallijn van de opleiding coaches •worden coach op basis of ervaren niveau •ontwikkelen eigen did. competenties •leren door zelfreflectie - POP •Werken met een maatje •worden model voor (a.s.) collega •ondergaan assessments •behale certificaten

Gouda Onderdeel 1: de werkwijze bij coaching leraren •worden eerst opgeleid tot coach •Ontwikkelen zelf competenties van coach •Houden een portfolio bij •Ontvangen feedback - gesprekken

Gouda Onderdeel 2: De werkwijze bij competentieontwikkeling leraren •ontwikkelen zich op een aantal ped. en did. (deel)competenties •directe instructie, •leiding geven, •interactie •krijgen bezoek in de eigen groep: feedback op deelcompetenties

Gouda Onderdeel 2: De werkwijze bij competentieontwikkeling ‘Studenten/leraren’ •volgen het voorbeeld van de opleider: meester - gezelmodel •trainen de eigen competenties: training on the job •krijgen directe feedback •werken met kijkwijzers

Gouda planning 2003 – 2004: 1.opleiding tot coach, je krijgt opdrachten om in de eigen school toe te passen (25/6) 30/9, 2/12, 3/2, 22/3) en 1/6 2.Je krijgt kijkwijzers voor did. competenties 3.Je gaat zelfstandig aan de slag met deze competenties 4.Je ontvangt bezoek en krijgt feedback van het projectteam (in de periode febr. – juni)

Gouda planning 2004 – 2005: 1.Er wordt gericht aan het verwerven van de did. Competenties als model 2.Je gaat gericht met het meester-gezel model aan de slag in de eigen groep 3.Er worden gesprekken gevoerd t.a.v. je coachingsvaardigheden, evt. met video-opnamen 4.Inleveren van portfolio 5.Afname van assessments en certificering

Gouda Te bereiken doelen •Opleiding tot coach en model •Impuls van kwaliteitszorg binnen de eigen school: echte ondersteuning van collega’s •IPB krijgt gestalte •Mogelijkheid tot verdere groei: brede inzet van de coach mogelijk in relatie tot nieuwe pabo-opleiding

Gouda Wat vraagt het van de op te leiden coach •motivatie om doelen te bereiken •gerichte training met zelfevaluatie •openstaan voor feedback, •wanneer nodig: hulp vragen van projectteam/ mede-studenten •Investering van 80 uur per jaar

Gouda Wat betekent voor de school •Ruimte / tijd vrijmaken voor de coach (cursus, POP, begeleiding) •Duidelijke visie op professionalisering •Selecteren van mogelijk te coachen leraren •Op termijn een andere aanpak van stagebegeleiding •Overleg in federatief verband

Gouda Wat zijn de mooie kanten van de opleiding •Nieuwe persoonlijke uitdaging : loopbaan- perspectief •bijdrage leveren aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs binnen jullie school •Bijdrage leveren aan imagoverbetering leraarberoep •Voldoening voor jezelf als het lukt •Groot vertrouwen bij het projectteam: professionals, jullie kunnen het!

Gouda Wat zijn de vereiste algemene competenties? •visie •resultaatgerichtheid: wil om te slagen •enthousiasme en positieve instelling: tegenslag wordt uitdaging •Kunnen luisteren •conciëntieus: gericht werken aan opdrachten voor coaching en werken met kijkwijzers •stressbestendig

Gouda Waar moet je nog aan denken? •regelmatig overleg met je directie •zorgen (samen met dir.) voor te coachen collega’s /studenten •positieve uitstraling tonen naar collega’s •open zijn naar projectleiding:niet onnodig met vragen rondlopen • regelmatig jezelf de spiegel voorhouden: wil ik dit? Lukt het me? •aangeven als verwachtingen niet uitkomen

Gouda Wat mag je van projectteam verwachten? •gemotiveerde gekwalificeerde begeleiders •goede ondersteuning •persoonlijke begeleiding •eerlijke beoordeling en adviezen

Gouda opleiding afgerond, wat kun je dan? Coach binnen je eigen school voor: •Startende collega’s •Minder functionerende collega’s •Studenten van de pabo (allerlei vormen) Coach binnen andere verbanden: •Binnen zusterscholen •Binnen de federatie •Voor de hogeschool: veldopleider / stagebegeleider

Gouda De nieuwe opleiding van de pabo •Meer differentiatie vanaf 2005 •Did. en ped. ateliers in 1e en 2e jaar •Werkplekleren vanaf het 3e pabo-jaar •Samengaan van opleiding en begeleiding •Stagebegeleiding in nieuwe vorm •Veldbegeleiders – leden van het begeleidingsteam

Gouda Het vervolg na 2005 •toewijzing van ‘studenten’ •verdere versterking van eigen competenties voor vakmatige beheersing en coaching •overleg met De Driestar over mogelijkheden tot veldopleider •mogelijke inzet in bestuursverband – federatie •Mogelijk functie-/competentiebeloning in kader van IPB

Gouda Landelijk project Opleiden in school •netwerken •coördinatoren •

Gouda vragenronde

Gouda Mijn eigen ambities..... Geef eens aan wat deze presentatie bij je oproept